‍ اقدامات سازه‌ برای احیای دریاچه ارومیه تا سال آینده به‌ثمر می‌رسد

‍ اقدامات سازه‌ برای احیای دریاچه ارومیه تا سال آینده به‌ثمر می‌رسد

ارومیه - ایرنا - مسعود تجریشی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی آبیاری و زهکشی که در ارومیه برگزار شد، افزود: برای اجرای این طرح دهها هزار میلیارد ریال از سوی دولت تدبیر و امید هزینه شده و اقدامات بسیار زیادی برای افزایش ورود آب به دریاچه به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: در کنار اجرای طرح‌های آبرسانی، کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی نیز در دستور کار ستاد احیا و نهادهای مربوطه قرار گرفته و هدف گذاری در این خصوص کاهش ۴۰ درصدی بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون کاهش ۳۰ درصدی در مصارف حوزه کشاورزی آذربایجان‌غربی محقق شده که این رقم تا ۲ سال آینده به ۴۰ درصد هدف گذاری شده خواهد رسید.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در این راستا ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی و ممنوعیت برداشت جدید از منابع آبی به صورت گسترده انجام شده است.

تجریشی برنامه اقتصادی اجتماعی مبتنی بر معیشت را از جمله مهمترین اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه در حوضه آبریز این دریاچه ذکر کرد و گفت: در این خصوص همراهی و همکاری خوبی را به ویژه در آذربایجان‌غربی شاهد هستیم که می‌توان با این همراهی نهادهای مختلف، موفقیت طرح را مسجل دانست.

وی با تمجید از برگزارکنندگان همایش‌های علمی در خصوص آب و خاک و همچنین راهکارهای کاهش مصرف آب در کشور افزود: البته مهمترین مشکل در خصوص مقالات و تحقیقات ارائه شده در قالب این همایش‌ها، تک بعدی بودن بررسی‌ها و پیشنهادهاست که باید از این بخش به سمت چند بعدی بودن بررسی‌ها حرکت کرد.

وی توجه به الگوی کشت مناسب و کمک اقتصادی کشت محصولات به کشاورزان را یکی از مهمترین مقدمات اجرای طرح‌های کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب دانست و اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته یونجه، سیب، گندم و چغندرقند ۶۲ درصد وسعت اراضی حوضه دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده در حالی که کمک این محصولات به اقتصاد کشاورزان تنها هشت درصد برآورد می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان درآمد کشاورزان از کشت گندم در هر هکتار زمین را ۲۴ میلیون ریال دانست و بیان کرد: این درحالی است که بهره‌وری تولید این محصول بسیار کم است و می‌توان آن را با کشت‌های جدید، جایگزین کرد.

تجریشی گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی، گیاهان دارویی، موسیر، زیره سیاه و گیاهانی از این قبیل بهترین کشت‌ها در این منطقه به شمار می‌رود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات