شهروند مطالبه‌گر، با ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت شهری

شهروند مطالبه‌گر، با ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت شهری

شهروند مطالبه‌گر، با ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت شهری

سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد از اقدامات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و استفاده از ظرفیت شهری با هدف پرورش شهروند مطلوب و مطالبه‌گر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدمحسن مصحفی در تشریح اقدامات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گفت: کتاب و کتابخوانی نقشی به سزا در ارتقای فرهنگ عمومی و سطح آگاهی‌های شهروندان دارد. افزایش سرانه مطالعه در خانواده‌ها از بروز برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی جلوگیری می‌کند، به همین دلیل مدیریت شهری با ترویج کتاب‌خوانی می‌ تواند نقش و جایگاه انکارناپذیری ایفا کند.
وی به حمایت شهرداری از نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته با مساعدت شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، اعتبار قابل توجهی از محل درآمدها به این نهاد اختصاص یافت تا بالاخره پس از گذشت بیش از دو دهه، شاهد تکمیل و گشایش افتتاح کتابخانه امام خمینی(ره) در بولوار هفت تیر باشیم. در حال حاضر بیش از 23 هزار شهروند مشهدی در این کتابخانه عضویت یافته‌اند و با همراهی مدیریت شهری، بعد از چندین سال، زیرساخت‌های فرهنگی شهر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
مصحفی افزود: با بهبود سطح آگاهی شهروندان درباره حقوق و تکالیف شهرنشینی، یک گام به پرورش شهروند مطالبه‌گر و در نهایت شهروند مطلوب نزدیک می‌شویم.
سرپرست سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص خدمات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کلان‌شهر مشهد خاطرنشان کرد: در 6 ماهه ابتدای سال جاری، 6 عنوان کتاب توسط انتشارات این سازمان با هدف ترویج رعایت حقوق شهروندی، ارتقاء فعالیت‌های هویت‌بخش اسلامی ایرانی، ارتقاء فرهنگ محیط زیست شهری و آموزش‌ انضباط ترافیکی و تفکیک و بازیافت پسماند چاپ و منتشر شده است.
وی ادامه داد: همچنین با هدف حمایت از ناشران و نویسندگان در قالب خرید محصولات در حوزه‌های فرهنگی و عمومی، نزدیک به 7 هزار جلد کتاب در 100 عنوان، در زمینه عمومی یا فرهنگ شهروندی خریداری شده و از طرفی توزیع و فروش کتاب و محصولات فرهنگی با تیراژ حدود 8 هزار جلد در مناطق شهرداری، فرهنگسراها، برنامه‌ها و رویدادهای شهری رقم خورده است.
مصحفی با تاکید بر اینکه 13 کتابخانه در فرهنگسراهای شهرداری فعال هستند، بیان کرد: در فرهنگسراهای حجاب، نصرت، فناوری و رسانه، بهرمان، رسالت، غدیر، ترافیک، قرآن و عترت، شهید خادم‌الشریعه، امت، انقلاب اسلامی، شهرزیبا و خانواده کتابخانه‌های فعال وجود دارند. مجموع کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها بیش از 84 هزار جلد است و جذب بیش از 17 هزار عضو فعال در کتابخانه فرهنگسراها، سهم جدی شهرداری را در پاسخ به نیازهای فرهنگی شهروندان نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان شهریورماه 641 عنوان برنامه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های سطح شهر برگزار شده است. همچنین 74 عنوان برنامه با همین موضوع در فرهنگسراهای شهرداری برگزار شده که در مجموع بیش از 38 هزار نفر مخاطب در این برنامه‌ها شرکت داشتند.
سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های توسعه فرهنگ کتابخوانی استفاده از ظرفیت‌های متنوع در فضاهای شهری است. از این رو 10 قرائت‌خانه فعال در مناطق شهرداری با نظارت معاونت اجتماعی و مشاترکت‌های سازمان مشغول به خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. بیشتر این قرائت‌خانه‌ها در نقاط پیرامونی و کم‌برخوردار و با هدف دسترسی آسان عموم مردم به کتابخانه ایجاد شده‌اند. کتاب‌های موجود در این قرائت‌خانه‌ها بیش از 43 هزار جلد است و علاوه بر فعالیت‌های متداول در این مراکز کتابخوانی، برنامه‌های متنوع به مناسبت‌های مختلف برای تشویق و ترویج کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات