دغدغه های شهری از طریق مجمع مشورتی به شورای عالی  ...

دغدغه های شهری از طریق مجمع مشورتی به شورای عالی ...

دغدغه های شهری از طریق مجمع مشورتی به شورای عالی استان‌ها ارجاع شود/ با ساختار فعلی مدیریت شهری امکان مدیریت بر شهرها وجود ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، در مراسم اختتامیه دومین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی کلانشهرها و مراکز‌ استان‌های کشور ضمن تشکر از برگزاری هم اندیشی یک روزه در مشهدمقدس، اظهارکرد: نتیجه این نشست‌ها، طرح مسائل و اصلاح امور یا همان عدالت مدیریت شهری خواهد بود.

وی با بیان اینکه عدالت شهری به معنی این است که شهروندان ما متعهد به ضوابط و مقررات شهری باشند، گفت: شرط استفاده از مزایای شهروندی، باورمند بودن و متعهد بودن به رعایت برخی از ضوابط شهر محل سکونت است.

عزتی خاطرنشان کرد: دنیا امروز در حال حرکت به سمت شهرنشینی است و کشورما در حال حاضر 70 درصد جمعیت شهرنشین دارد که براساس پیش‌بینی ‌ها این عدد در دهه آینده به بیش از 80 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت کشور در 18 کلانشهر سکونت دارند و در واقع میتوان گفت که بیش از 60 میلیون نفر در مراکز استان‌ها هستند، افزود: شهرهای ما با مشکلات مختلف و متعددی همچون حمل‌ونقل، ساختار فضایی مناطق شهری، سکونتگاه های غیررسمی و ... است که موجب شده شهرها رشد داشته باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با تاکید بر لزوم نگاه کلان شهری به کلانشهرها و لزوم مدیریت واحد در شهر و منطقه شهری، گفت: متاسفانه اختیارات شهرداران در کشور بسیار اندک است و گاه یک دهیار وضعیت بهتری از شهردار یک کلانشهر دارد.

عزتی با بیان اینکه در شرایط موجود و با ساختار فعلی مدیریت شهری امکان مدیریت بر شهرها وجود ندارد، اظهارکرد: در شهرها با مشکلات مختلفی سروکار داریم که بعنوان مثال میتوان به مشکلات قانونی و حقوقی مبتلا به دریافت ارزش افزوده ناشی از تهیه طرح ها و تراز مالی و اقتصادی طرح های جامع و آرای متعدد صادره از مراجع قانونی و تعارض ضوابط و مقررات مصوب شهرسازی و معماری طرح های جامع و تفصیلی با مصوبات برخی ارگان هاست.

وی در ادامه به مقوله بازآفرینی اشاره کرد و گفت: پیشتر دولت متولی بازآفرینی بوده و قرار بود به شهرداری عوارض دهند و زمین تخصیص یابد ولی به تازگی شهرداری ها بعنوان مجری انتخاب شده‌اند که زیبنده نیست.

عزتی در پایان تصریح کرد: از روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرها تقاضا داریم دغدغه‌ها و مشکلات شهری را در کمیته های مشترک مطرح کنند و از طریق مجمع مشورتی آنها را به شورای عالی استان‌ها ارائه دهیم تا از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت و ... پیگیری شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات