حفظ مالکیت و تاسیسات مرتبط با رودخانه باید مورد توجه قرار...

مشاور مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سال های اخیر با توجه خشکسالی ممتد، مسیل های طبیعی رودخانه ها یا کور شدند یا به کاربری های دیگری تبدیل شدند. بنابراین حفظ مالکیت و تاسیسات مرتبط با رودخانه یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "هوشنگ حسونی زاده" در حاشیه همایش سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود که ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: سیلی که در بهار امسال اتفاق افتاد یکی از نادرترین سیل هایی بود که در ۵۰ سال گذشته رخ داده است. از نطر رتبه بندی در جایگاه دوم و از نظر دوره بازگشت بین ۵۰۰ تا هزار سال است. بنابراین اتفاقی که افتاد مشکلاتی را برای استان و منطقه ایجاد کرد. اما ماحصل فرآیند های ناشی از سیل نکاتی است که در آینده می توان استفاده کرد.

وی افزود: این سیل در دوره کوتاه و با دبی ورودی بالا اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به سازه هایی که در استان خوزستان وجود دارد و علیرغم اینکه نسبت به کشور، مخازن استان، دشت های وسیع، رودخانه ها طولانی و با گذر آبی بالا هستند اما به معنی این نیست که اگر سیل رخ دهد مشکلی ایجاد نکند.

حسونی زاده با تاکید بر اینکه در بحث سیل تجارب گرانبهایی کسب کردیم؛ بیان کرد: همزمانی سیلاب و فعال شدن حوضه های دز و کرخه، به هم پیوستن این دو رودخانه و در انتها رودخانه کارون، از جمله نکاتی است در برنامه ریزی آتی باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بحث حفظ حریم و بستر رودخانه ها، مسیل ها و سیلاب دشت هایی که جزو حریم رودخانه هستند؛ باید شناسایی شده و در بحث کنترل سیلاب آزاد شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس روایات تاریخی در حوضه کرخه، قبل از احداث سد کرخه و شبکه های آبیاری، مسیل های طبیعی وجود داشت که سیل را به تالاب هورالعظیم هدایت می کردند.

در سال های اخیر با توجه خشکسالی ممتد این مسیل ها یا کور شدند یا به کاربری های دیگری تبدیل شدند.

بنابراین حفظ مالکیت و تاسیسات مرتبط با رودخانه یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حسونی زاده با بیان اینکه سیلاب بر های خسرج و شاکریه باید احیا شوند؛ ادامه داد: همچنین در حوضه دز، تالاب بامدژ باید مورد توجه قرار گیرد. سیلاب دشت های اطراف رودخانه دز باید بازسازی شده و دوباره به مالکیت رودخانه باز گردند.

وی تاکید کرد: ایجاد آمادگی نیز از جمله نکات مهمی است که در سیلاب ۹۸-۹۷ فرا گرفتیم. ‌واکنش سریع، تخلیه و اطلاع رسانی سریع به مردم، ایجاد فضاهایی برای اسکان موقت و دائم برای مردم یکی از نکاتی است که این سیل به ما آموخت،

مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از آموزه های سیل، نیاز به ابزار اندازه گیری و اطلاع رسانی برای تصمیم گیری های مدیریت مانند رها سازی و سایر واکنش های لازم است. علیرغم اینکه ایستگاه های سنجش در حوضه های کرخه و دز ایجاد شده اما کافی نیست. نحوه و صحت انتقال داده ها بسیار مهم است.

حسونی زاده تصریح کرد: سیلی که در خوزستان رخ داد ناشی از بارندگی هایی بود که در استان های بالا دست مثل لرستان و ایلام رخ داده بود. بنابراین ضرورت پایش، اندازه گیری، هماهنگی و اطلاع رسانی مهم است.

وی ادامه داد: وقتی سیل جاری می شود، تسکین سیل در دشت، نحوه هدایت و رساندن آن به نقاط انتقال مهم است. از آنجایی که استان خوزستان در انتهای حوضه آبریز قرار دارد؛ این نکات مهم هستند. همچنین هماهنگی با کشور های همسایه و شهر های پایین دست و ایجاد زیرساخت ها از جمله مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات