جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور در همایش دبیران پدافند غیرعامل خراسان:
دشمنان ما از توان پدافندی کشور به اعجاب رسیده‌اند

جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور در همایش دبیران پدافند غیرعامل خراسان: دشمنان ما از توان پدافندی کشور به اعجاب رسیده‌اند

جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور خاطرنشان کرد: توجه به پدافند غیرعامل هر سال افزایش یافته و دشمنان ما از توان پدافندی ایران به اعجاب رسیده‌اند. این ناشی از هم‌افزایی دستگاه‌های کشور است.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان همایش دبیران پدافند غیرعامل خراسان رضوی با حضور جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی و دبیران پدافند غیرعامل این استان در شرکت برق منطقه‌ای خراسان برگزار شد.

در این همایش سردار محمدرضا فرجی‌پور، جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور، با بیان اینکه پدافند با واژه دفاع همراه است، اظهار کرد: به موازات پیشرفت در فناوری و دانش، تهدیدات تنوع پیدا کرده و پدافند غیرعامل باید خود را با آن تطبیق دهد. به همین جهت لازم است خود را به آخرین تغییرات در این حوزه مجهز کنیم و آن را بشناسیم.

جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور تصریح کرد: دبیران پدافند غیرعامل در هر دستگاهی باید مربیان پدافند غیرعامل باشند. هر کدام از ما سرمایه‌هایی داریم که باید از آن محافظت کنیم.

سردار فرجی‌پور خاطرنشان کرد: سرمایه تحت مدیریت ما با تهدیداتی مواجه است که در برابر این تهدیدات باید نقص‌ها را برطرف کنیم.

جانشین قرارگاه پدافند سایبری کشور خاطرنشان کرد: اگر تهدیدی بتواند از نقطه ضعف‌ها عبور کند، مخاطره ایجاد می‌کند که باید پیش از بروز این مخاطرات، ضمن شناسایی آن، تبعات ریسک را تحلیل و برای آن راه‌حل بیابیم.

وی اضافه کرد: مدیریت تبعات ریسک یک دانش است. پدافند غیرعامل یک دفاع پیش‌کنش‌گرانه و پیش‌بینی‌کننده است. در واقع باید پیش از حادثه همه اقدامات انجام شده باشد. اگر یک قدرت بازدارندگی تولید شود، کسی جرات حمله را به خود نخواهد داد. دو عنصر در تولید بازدارندگی وجود دارد که این دو عنصر «هزینه» و «زمان» است.

استحکام زیرساخت‌های صنعت برق حملات سایبری را بی‌اثر خواهد کرد

مهندس رضا ریاحی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، در این نشست تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های صنعت برق مستحکم و مطمئن باشد، حملاتی هم اگر رخ دهد، امکان گسترش نخواهد داشت. لازمه چنین ظرفیتی برخورداری از نیروگاه به اندازه کافی و تعدد خطوط تبادلی است.

وی تاکید کرد: ریشه‌ای‌ترین مساله در پدافند غیرعامل اعتماد به خداوند و توکل به او است. از دیدگاه اسلامی هر مسلمانی که قائل به خدای واحد است، به کس دیگری وابستگی ندارد. چنین تفکری ریشه مباحثی مانند اقتصاد مقاومتی است. در جای‌جای قرآن بر این نکته تاکید شده که به کفار اعتماد نکنید. باور به این مساله یعنی قطع امید از هر چیزی غیر از خداوند. بنابراین مسلمان واقعی بودن در گرو طی کردن همین راه است. اساس انقلاب اسلامی نیز بر همین مساله تکیه دارد. یکی از شعارهای انقلاب اسلامی «استقلال» بوده است.

مهندس ریاحی با بیان اینکه کشور ما 40 سال است که انقلاب کرده و مقابل امریکا ایستاده و هیچ اتفاقی هم برای آن رخ نداده است، گفت: برخی از فروش نرفتن نفت واهمه دارند در حالی که کشف نفت و استخراج آن در ایران تنها 120 سال قدمت دارد. بنابراین تکیه به دیگران یک تصور کاذب است؛ اگر به خداوند توکل داشته باشیم، اتفاقی رخ نخواهد داد. ملت‌هایی در دنیا موفق بوده‌اند که چنین رویکردی داشته‌اند. باید توجه داشت اقتصاد پایدار اقتصادی است که پول آن دارای ارزش ذاتی بوده و ما به ازای آن چیزی مانند تولید وجود داشته باشد.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان در حوزه پدافندی موفق عمل کرده است

دکتر علیرضا قامتی، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی، با اشاره به هجمه‌های اجتماعی به نظام جمهوری اسلامی گفت: شرکت برق منطقه‌ای خراسان در حوزه پدافندی موفق عمل کرده است. این مجموعه در تولید دانش‌بنیان و بخش‌های دیگر توانسته اولویت‌های خود را احصا کند تا شرایط تهدید را شناسایی کرده و بر مبنای آن کارهای خود را پیش برد.

وی اضافه کرد: پدافند با واژه دفاع همراه است. در تعریف جامع پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب نهادینه‌سازی چند اصل مهم شود. توفیق در این زمینه موجب تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تهدیدات پیچیده و همچنین اهمیت و لزوم برخورد علمی با آن می‌شود.

دکتر قامتی با بیان اینکه فهم مشترک از مبانی پدافند غیرعامل و مبانی موجود نکته بعدی است، گفت: پدافند یک سیستم لشکری و کشوری دارد. این ترکیب موجب می‌شود قدرت ساختار پدافند حاکمیتی باشد و همه قوا در آن نقش داشته باشند.

حملات حوزه انرژی 35 درصد حملات سایبری را به خود اختصاص می‌دهد

هاشم مرتضوی، مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: تاسیسات کنترل صنعتی در بسیاری از مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و وابستگی به آن نیز به صورت تصاعدی در حال افزایش است. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم حملات حوزه انرژی 35 درصد حملات سایبری را به خود اختصاص می‌دهد. براساس گزارشات شرکت کسپراسکای از این جهت کشور ما در رده هفتم حملات سایبری به تاسیسات صنعتی است.

وی با اشاره به اهمیت امنیت سایبری برای کشورها گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه ما در حوزه صنعتی جزو اولین کشورهایی بودیم که مورد حمله سایبری قرار گرفتیم اما هنوز بسیاری از مدیران و کارشناسان ما باوری به این مساله ندارند. طی سال‌های 2012 و 2016 دو مرتبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان از همین طریق آسیب دید. در نتیجه دولت عربستان بودجه‌های میلیارد دلاری برای مقاوم‌سازی سامانه‌های صنعتی و آموزش نیروی انسانی متبحر تخصیص داده است. در حوزه آموزش امنیت سایبری نیز دولت عربستان فرهنگ‌سازی در این زمینه را از دوره دبستان آغاز می‌کند.

مرتضوی با بیان اینکه حملات سایبری به تاسیسات کنترل صنعتی معمولا برای هکرهای عمومی جذاب نیست، گفت: تمام تاسیساتی که از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کند که برای هکرهای دولت های متخاصم جذاب است. نمونه‌های بارز این مساله حملات سایبری به کشورهای ونزوئلا و اوکراین است.

مرتضوی با تشریح خاموشی یک هفته‌ای شبکه برق ونزوئلا نشان داد که زیرساخت‌های حیاتی بسیار به قطع برق حساس است و با قطعی طولانی‌مدت برق قادر به سرویس‌دهی نیست.

شایان ذکر است در انتهای این مراسم از محمد حبیب‌نیا، محمود کامل دباغ، محمدعلی شایان‌فر، حسین ابراهیم‌آبادی، سیدقاسم نوبخت، مالک رضایی و پایگاه بسیج شرکت برق منطقه‌ای خراسان در حوزه پدافند غیرعامل و همچنین حسین هوشمند، عباس عارفی و شیواسادات اعرابی‌مقدم به عنوان نفرات برتر مسابقه کتابخوانی طی لوحی تقدیر به عمل آمد.

/ لینک اصل خبر در سایت شرکت برق منطقه ای خراسان

    منبع خبر

    شرکت برق منطقه ای خراسان

    شرکت برق منطقه ای خراسان

    شرکت برق منطقه ای خراسان یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات