شبکه برق کشور عراق به ایران متصل شد

به گزارش روابط عمومی؛ داود فرخزاد در مراسم سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق با حضور رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران و نافع عبدالساده معاون وزیر برق عراق، افزود: ارتباط مرکز دیسپاچینگ ایران و عراق از بغداد برقرار شد از این لحظه به بعد شبکه برق دو کشور با یکدیگر متصل شدند.
دکتر فرخزاد در ابتدا به سنکرون سازی شبکه های برق دو کشور اشاره کرد و گفت: با تکمیل ساخت خطوط انتقال برق 400 کیلوولت بین دو کشور علاوه بر افزایش ظرفیت تبادل برق، امکان سنکرون سازی شبکه های برق دو کشور نیز فراهم خواهد شد.
وی در ادامه گفت: از سال ۲۰۰۴ میلادی فروش برق ایران به عراق از طریق ۵ خط شامل سه خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله، خرمشهر- بصره و کرخه العماره آغاز شد که دو خط سرپل ذهاب- خانقین و مریوان- پنج وین آن را تکمیل کرد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: در این ارتباط خط ۴۰۰ کیلو ولت العماره- کرخه که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و طول آن ۷۳ کیلومتر است با یکدیگر سنکرون شدند تا برقی مطمئن و پایدار برای دو کشور به ارمغان آورد.
دکتر فرخزاد ادامه داد: در حال حاضر صادرات برق ایران به عراق در بالا ترین سطح قرار دارد به گونه ای که پارسال متوسط صادرات تا خرداد ماه روزانه هزار و ۱۳۵ مگاوات بوده که امسال حداکثر به روزانه یک هزار و ۳۶۱ مگاوات در اوج مصرف رسید.
وی گفت: سنکرون سازی شبکه برق دو کشور پایداری و اطمینان را به همراه دارد و علاوه برآن زمینه ساز صادرات دانش فنی و تجربیات دو کشور خواهد بود.
ایشان ادامه داد: هدف از این توسعه افزایش صادرات برق به کشور عراق بود که این امر موجب جدی تر شدن موضوع سنکرون-سازی شبکه های برق دو کشور شده و در توافقات بند 5 صورت جلسه مورخ 20 سپتامبر 2010 در بغداد مابین معاون وزیر در امور توزیع برق عراق و معاون وزیر نیروی ایران، بند 5 صورت جلسه مورخ 12 ژوییه 2012 در بغداد مابین معاون وزیر در امور توزیع برق عراق و معاون وزیر نیروی ایران و بند 4 صورت جلسه مورخ 27 سپتامبر 2012 در تهران مابین معاون وزیر در امور پروژه های برق عراق و مشاور معاون وزیر نیروی ایران مورد تاکید قرار گرفت.
وزیر نیرو در حاشیه این مراسم اشاره ای به سفر سال گذشته اش به عراق داشت و گفت: قرار شد ظرف سه سال همکاری‌های مختلفی را داشته باشیم که طی آن ظرفیت سازی نیروی انسانی، کاهش تلفات برق در شبکه‌های توزیع و سنکرون سازی شبکه‌های برق دنبال شود.
ایشان توضیح داد: سنکرون کردن به معنای وصل کردن دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی است که هیچ نوع شدت جریانِ ضربه ای قابل ملاحظه ای ایجاد نشود.هم اکنون در حال حاضر ٨٠ درصد صادرات برق ایران به عراق صورت می گیرد و سنکرون شدن آن مربوط به قراردادی است که پیش از این بین ایران و عراق بسته شده بود و باید شبکه برق دو کشور تا پایان ٢٠١٩ میلادی سنکرون می شد.
وی ادامه داد: ۴۰ سال پیش فقط ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در ایران وجود داشت که این ظرفیت برای نیروگاه‌های بود که تکنولوژی هر کدام متعلق به یک کشور بود. در حال حاضر ایران ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل است.
وزیر نیرو اشاره ای به زیر ساخت آماده و حضور در بازارهای منطقه کرد و افزود: هر چه کشورهای منطقه در این زیر ساخت خود اتکاتر باشند به نسبت زمینه‌های بروز مداخلات از بیرون کمتر خواهد بود.
دکتر اردکانیان با تاکید بر این که ایران به کشورهای همسایه در این زمینه به عنوان بازار نگاه نمی‌کند گفت: نفع ما در آسایش کشورهای همسایه است و در این راستا لبنان و سوریه هم مستثنی نیستند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    منبع خبر

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران

    شرکت مدیریت شبکه برق ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات