نخستین گروه پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس شدند

نخستین گروه پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس شدند


غلامرضا کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که انواع اردک‌ بویژه اردک سرسبز، خوتکاها و چنگرها با جمعیت تقریبی از هرگونه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعه و درمجموع حدود سه هزار قطعه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی وارد منطقه شدند.

وی افزود: با سرد شدن هوا در مناطق شمالی، گروه دوم پرندگان مهاجر شامل انواع "قوها، غازها، فلامینگوها و پلیکان‌ها" هم به تدریج وارد سه تالاب‌ بین‌المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل و آببندان‌های محلی مناطق شمالی گنبدکاووس می‌شوند.

کریمی اضافه کرد: به دلیل بارش‌های خوب سال آبی ۹۸ - ۹۷ در منطقه شمالی گنبدکاووس، تالاب‌ها از وضعیت آبی مناسب برخوردارند و پرندگان مهاجر می‌توانند درمدت حضور تخم‌گذاری و زادآوری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر، در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ باحضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین المللی یافتند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات