« شهرداری ترمیمی»، برنامه‌ جدید پیش روی شورای پنجم

« شهرداری ترمیمی»، برنامه‌ جدید پیش روی شورای پنجم

« شهرداری ترمیمی»، برنامه‌ جدید پیش روی شورای پنجم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در اختتامیه دومین مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها، با تبریک میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهارکرد: خود را خادم زائرین و مجاورین بارگاه منور رضوی می‌دانیم و به این صفت مفتخریم؛ امیدواریم در این مدت نیز از میهمانان حاضر در این مجمع میزبانی درخور و شایسته‌ای شده باشد.

این دوره از مجمع مشورتی با رویکرد «جایگاه حقوق عمومی در نظام شهرسازی و معماری» برگزار شد و حیدری نیز در ابتدای سخنان با اشاره به این موضوع، گفت: در بحث حقوق عامه و شهرسازی، شورای پنجم شهر مشهد و کمیسیون حقوقی اقدام مطالعاتی گسترده و وسیعی انجام داد و تیم پژوهشی دانشگاهی نیز بر روی تمامی اسناد و مطالعات و منابع بالادستی کار کردند تا سرانجام موفق شدیم منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی را تصویب نماییم؛ این سند در حال حاضر بعنوان یکی از اسناد بالادستی شورای شهر مشهد در ارائه طرح‌ها و لوایح و در برنامه و بودجه سالانه شهرداری مدنظر قرار می‌گیرد.

حیدری افزود: شورای پنجم شهر مشهد با این اقدام خود حساسیتی در جامعه ایجاد کرد که بر پایه آن رابطه متقابلی بین شهروندان و مدیریت شهری، براساس شناخت ایشان از حقوق و وظایف خود شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تهیه منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی کارکردهای بسیار ارزشمندی دارد و شهروندان نگاه مطالبه‌گرایانه نسبت به مدیریت شهری خواهند داشت، گفت: از این طریق جامعه بر شورای شهر و شهرداری نظارت نیز خواهد داشت.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس اظهار امیدواری کرد که سایر شهرها نیز روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند و به سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز تسری یابد.

رشد نامتوازن فضاهای شهری دیگر محور سخنان حیدری در دومین مجمع روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی شوراهای شهر مراکز استان‌ها بود و خاطرنشان کرد: یک سوم جمعیت 3 میلیون و 300 هزارنفری مشهد در مناطق کم‌برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی شهر سکونت دارند؛ محدوده‌هایی که محصول و ثمره ضعف و ناکارآمدی حوزه برنامه‌ریزی شهری، آمایش های سرزمینی و ... است.

حیدری افزود: شهر مشهد، شهری زائرپذیر است و بحران خشکسالی شرق کشور و تنگناهای اقتصادی نیز موجب تشدید گسترش حاشیه‌نشینی شده است.

وی در ادامه گفت: در عین حال، شورای شهر مشهد در این دوره تلاش‌های بسیاری در جهت اصلاح و بهسازی و نوسازی بافت‌ها در محلات هدف بازآفرینی انجام داده ولی می‌دانیم که اصلاح چنین بافت‌هایی بسیار دشوار، هزینه‌بر و نیازمند زمان های طولانی است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تاکید کرد: پس از تشکیل سازمان بازآفرینی، از 60 دفتر تسهیلگری پیش‌بینی شده برای محلات هدف بازآفرینی، تاکنون 20 دفتر مستقر شده‌اند؛ با وجود 4500 هکتار فضای اینچنینی، کار بسیار سختی پیش رو داریم ولی برای جلوگیری از تشدید حاشیه‌نشینی چنین اقداماتی بسیار حائز اهمیت است.

حیدری در ادامه به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز پرداخت و با بیان اینکه این طرح طی 20 سال اخیر، به طور میانگین سالیانه 2.5 درصد پیشرفت داشته است، گفت: براساس همین مدل تا 20 سال دیگر نیز شاهد اتمام و پایان طرح نخواهیم بود.

وی افزود: در شرایطی که نیمی از طرح نوسازی پیش رفته است، شورای عالی معماری و شهرسازی طرح مصوب قبل را باطل کرده و طرح دیگری را به تصویب رسانده است.

حیدری حقوق مکتسبه ایجاد شده برای ساکنان این بافت را مهمترین چالش پیش‌آمده پس از تصویب طرح جدید دانست.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تصریح کرد: البته دغدغه‌های مطرح شده همچون هویت تاریخی و ... بجاست ولی پس از پیشرفت 50 درصدی، زمان خوبی برای این اقدام نیست.

حیدری با بیان اینکه به همت شورای پنجم و تلاش های شهردار محترم برای نخستین بار انتشار 1400 میلیاردتومان اوراق مشارکت را با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی برای تسریع در پیشبرد اهداف این طرح تصویب شده است که دولت 50 درصد آن را عهده‌دار شده است، گفت: مشهدمقدس نقطه کانونی کشور است به نحوی که در طول سال 27 تا 30 میلیون نفر به این شهر مشرف می‌شوند و لذا توجه و نگاه ویژه‌ای می‌طلبد؛ مشهد در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای پنجم شهر مشهد همواره سعی داشته شرایط مطلوبی را در فضای مدیریت شهری ایجاد کند، گفت: در فضای موجود، پروژه های عمرانی مختلف و متنوعی در سطح شهر فعال است.

حیدری، مشهدمقدس را مرکز جهان اسلام و تشیع دانست و اظهارکرد: به همین دلیل باید شرایط مناسبی در تمام زمینه‌ها دارا باشد.

رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه از برنامه جدید کمیسیون حقوقی شورا خبرداد و اظهارکرد: یکی از برنامه های جدید این کمیسیون «شهر ترمیمی» و «شهرداری ترمیمی» است؛ شهری که در آن مردم بتوانند برای نیازهای خود پاسخ مناسب دریافت کنند، بدون اینکه تخلفی کنند.

حیدری با بیان اینکه تحقق صد درصدی این مهم، برنامه‌ای درازمدت است، تصریح کرد: با این وجود اگر بتوانیم مفاهیم آن را در فضای عمومی مطرح کنیم و تبدیل به گفتمان شود، در ادوار آینده نیز تداوم می‌یابد و تثبیت خواهد شد چراکه معتقدیم از دل شهرداری ترمیمی، شهر ترمیمی بیرون می‌آید.

وی گفت: شهر ترمیمی مبانی نظری و تئوریک مختلفی دارد و کشورهای مختلف نیز روی آن کار کرده‌اند؛ همچنین بند 12 نخستین بیانیه اولین نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون معماری و شهرسازی کلانشهرها را هم پوشش می‌دهد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات