تندیس شهید «شیخ محمد خیابانی» نصب و رونمایی شد

تندیس شهید «شیخ محمد خیابانی» نصب و رونمایی شد

به گزارش شهریار، این تندیس که توسط هنرمند تبریزی استاد حسینی و به سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تهیه شده بود، پس از مکان یابی و طی مراسمی در مقابل منزل وی واقع در چهارراه شهید بهشتی، منصور سابق نصب شد.

این مراسم با حضور شهردار تبریز، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نواده خاندان آن شهید و جمعی از شهروندان هنردوست برگزار و طی آن از تندیس این مبارز مشروطه خواه پرده برداری شد.

شیخ محمد خیابانی روحانی آزادی خواه و مبارز جنبش مشروطه و رهبر نهضت آزادیستان در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در شهر خامنه به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی در زادگاهش، به پتروفسک، از شهرهای قفقاز، رفت و در تجارت خانه پدرش مشغول به کار شد. اما پس از بازگشتش به ایران به تحصیل علوم دینی در مدرسه طالبیه تبریز پرداخت. او در کنار علوم دینی، ریاضیات، حکمت، طبیعیات و تاریخ ادبیات را نیز فراگرفت و در اندک زمان به مدارک بالای علمی نائل شد.

شهید شیخ محمد خیابانی به دلیل سوابق مبارزاتی خود، در مجلس دوم به نمایندگی مجلس انتخاب شد و در پی اولتیماتوم روسیه به دولت ایران، به عنوان یکی از مخالفان سرسخت آن به مبارزه برخاست.

قیام او بر علیه قرارداد استعماری وثوق الدوله در تبریز، شش ماه به طول انجامید و در جریان آن برای انجام اصلاحات اساسی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تلاش شد. در نهایت با انتصاب مخبرالدوله به سمت والی آذربایجان و آغاز سرکوب  قیام شیخ محمد خیابانی در روز ۲۲ شهریور سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۲۹ ذی الحجه ۱۳۳۸ هجری قمری به شهادت رسید و پیکرش که به طور موقت در سید حمزه تبریز دفن شده بود، توسط خانواده اش به تهران منتقل و در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات