دوره تخصصی CBRN با محوریت آموزش رفتار شناسی مواد شیمیایی خطرناک انجام گرفت/ آتش نشانی رشت

دوره تخصصی CBRN با محوریت آموزش رفتار شناسی مواد شیمیایی خطرناک انجام گرفت/ آتش نشانی رشت

125 رشت-  به گزارش خبرنگار تحریریه خبر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت، صبح روز گذشته دوم آذر 98 دوره تخصصی CBRN با محوریت آموزش رفتار شناسی مواد شیمیایی خطرناک با حضور و برای فرماندهان، معاونین و روسای ایستگاه های آتش نشانی رشت در سالن اجتماعات این سازمان  به مدت 5 ساعت  برگزار شد.

همین گزارش حاکی است: این آموزش با حضور دکتر محمد مهدوی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان دانشکده شیمی . رئیس مرکز فناوری شیمیایی می باشد که در زمینه ضرورت شناخت رفتار مواد شیمیایی خطرناک، روند تصمیم سازی در مواجه با حوادث شیمیایی، طبقه بندی مواد خطرناک و مکانیسم عملکرد آنها، بررسی مواد منفجره غیر نظامی و صنعتی و... بوده است.

گفتنی است: در این بخش از طریق مثال های عینی و فیلم به بررسی رفتار موادی پرداخته شد که در صورت تماس با آب به صورت شدیدی با آب و سپس هوا واکنش شیمیای انجام می دهند. در بعضی موارد این مواد آتش سوزی شدیدتر و یا تولید گازها یا بخارهای سمی یا قابل اشتعال و یا مقدار زیادی انرژی حرارتی یا دیگر آثار نامطلوب ایجاد می کنند.

همچنین در بخش دیگری به مبحث بررسی مواد منفجره غیر نظامی و صنعتی که خاصیت انفجاری دارند ولی برای عملیات انفجار ساخته نشده­ اند پرداخته شد که ترکیباتی همانند نیترات آمونیوم، پراکسیدهای طبیعی، تکپارها، تمام گازهای قابل اشتعال، بخار مایعات قابل احتراق، غبار زغال و آرد و پودرهای آلی مثال هایی از این نوع مواد بوده است.

شایان ذکر است: مواد سمی در بخش دسته بندی های مختلف سموم مورد بحث قرار گرفته و شیوه عملکرد آنها تشریح شد که شامل سموم خونی، سموم موضعی و سموم عصبی می باشند.

بررسی مواد ناپایدار (پراکسیدهای آلی و تکپارها) در دیگر مباحث بود که در این بخش خطرات مواد ناپایدار نیز در دو گروه کلی پراکسیدهای آلی و تکپار مورد بررسی قرار گرفت.

گازهای فشرده (غیرسرمازا و سرمازا) نیز از دیگر مباحث این کلاس بوده که بررسی حوادث ناشی از گاز آمونیاک و محلول آمونیاک در سردخانه­ ها، پالایشگاهها، کارخانجات نساجی و واحدهای تولید یخ، روش های مقابله با نشت گاز آمونیاک، تشریح مانور واقعی کنترل نشت آمونیاک در شرایط واقعی و بررسی ترکیبات مناسب برای کنترل و رفع آلودگی گاز آمونیاک برای جلوگیری از نفوذ به رودخانه ها و استخرهای پرورش ماهی و... مورد بحث، گفتگو و بررسی قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری رشت

    منبع خبر

    شهرداری رشت

    شهرداری رشت یک شهرداری در شهر رشت می باشد

      نظرات