نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار  شد/ تقویت دامپزشکی حیات وحش ضرورت دارد

نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد/ تقویت دامپزشکی حیات وحش ضرورت دارد


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی‌کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در آیین افتتاح نخستین کنگره ملی بیماری‌های حیات وحش با بیان اینکه در بیماری‌های حیات وحش فعالیت چشمگیری نداشته ایم، گفت: در ۴۰ سال اخیر، در حوزه طب انسانی پیشرفت های قابل توجهی داشته‌ایم که افزایش متوسط ۲۰ سال به طول عمر در ایران، حاصل و ثمره این پیشرفت است. کلانتری با تاکید بر این موضوع که اگر مفهوم از دام، در دامپزشکی از نوع اهلی باشد افزود: اما حیات وحش را به حال خود رها کرده‌ایم، تمام فعالیت ما در حوزه حیات وحش صرف جمع آوری لاشه حیوانات تلف شده از بیماری است.

وی با اشاره به  بر خی کم توجهی های قبلی در سازمان دامپزشکی نسبت به حیات وحش گفت: این عدم توجه به حیات وحش، ناشی از کم‌کاری سازمان دامپزشکی از گذشته است، قرار نیست که ما سازمان دامپزشکی حیات اهل و سازمان دامپزشکی حیات وحش داشته باشیم.




کلانتری در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه دامپزشکی کشور افغانستان در دهه ۶۰ گفت: آن زمان، ۱۲۰ اکیپ دامپزشکی به افغانستان برای رفع مشکل فرستاده شد؛ این نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته فعالیت گسترده و چشم گیری در زمینه دامپزشکی داشته‌ایم، اما امروزه متاسفانه سازمان دامپزشکی به سمت ساختار تشریفاتی پیش رفته است.

معاون رییس جمهور در ادامه افزود: ساختار سازمان دامپزشکی کشور باید تقویت شود، درست است که در وزارت جهاد کشاورزی است اما این سازمان تشکیلات اداری فراتری از وزارت خانه را داشته باشد؛ توجه ما به بیماری‌های حیات وحش باید افزایش پیدا کند. ما در این زمینه سرباز سازمان دامپزشکی هستیم، زیرا مسئولیت اصلی با این سازمان است. سازمان دامپزشکی وظایف گسترده‌ای دارد، اما متاسفانه امکانات آن کم است و به ‌طور قطع نیاز به تقویت این بخش داریم.

دکتر کلانتری در خصوص وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: یکی از وظایف این سازمان، حفظ منابع ژنتیک برای نسل‌های آینده است. در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده در کشور داریم که یکی از منابع اصلی حفظ ذخایر ژنتیک برای نسل‌های آینده هستند.

کلانتری در پایان گفت: یکی از اصول توسعه پایدار، پیشرفت در این زمینه است و چنانچه ما در زمینه حفظ ذخایر ژنتیک کوتاهی کنیم، نسل‌های بعدی از این نعمت محروم خواهند شد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات