عدالت شهروندی در گرو ایجاد شهر ترمیمی

عدالت شهروندی در گرو ایجاد شهر ترمیمی

عدالت شهروندی در گرو ایجاد شهر ترمیمی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: شهر ترمیمی، نگاه جدیدی به مقوله عدالت است که باعث ایجاد جامعه عدالت محور می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در تفکر حقوقی سنتی برای مواجهه با تخلفات در حوزه‌های شهری، اجتماعی و... از مجازات هایی نظیر حبس یا جریمه نقدی استفاده می‎شود، آمار هم نشان می‌دهد این روش نتوانسته وقوع جرم یا تخلفات را کاهش دهد، به همین منظور در تفکر ترمیمی از روش‌های جایگزین برای مجازات ها استفاده می‌شود که مدل ترمیمی نامیده می‌شود.
وی ادامه داد: در شهر ترمیمی برای کاهش تخلفات، از تفکر نوین حقوقی یا همان تفکر ترمیمی استفاده می‌شود که مبتنی بر پیشگیری و استفاده از راهکارهای نوین برای جبران ترمیم و خسارت ناشی از تخلف و جرم است.
یعقوبی اضافه کرد: در تفکر ترمیمی مباحث مختلفی مطرح می شود، به طور مثال؛ اگر شخصی درختی را از بین برد، لزوما راهکار برخورد، مجازات کردن آن نیست بلکه باید وی را ملزم به کاشت تعدادی درخت نمائیم و از آن مراقبت کند، در واقع دیدگاه ترمیمی یک راهبرد است در برابر دیدگاه برخورد قهری با تخلف.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه عدالت ترمیمی در حوزه شهری نقش بسیار موثری در پیشرفت همه جانبه و شهروندمدار جامعه دارد، یادآور شد: عدالت ترمیمی؛ روش یا نحوه اجرای منشور حقوق شهروندی و شهرنشینی است و لازمه‌ی آن ایجاد زیرساخت های فرهنگی شهروندان و مسوولان است به این معنی که مدیران برای تصویب و اجرای لوایح یا طراحی فرآیندهای مرتبط، تفکر وعملکرد ترمیمی داشته باشند.
وی عنوان کرد: مشهد به عنوان اولین شهر ترمیمی که دربردارنده حوزه‌های مختلف عملکردی ترمیمی است معرفی شده است لذا به منظور تبیین این مفهوم نشستی تحت عنوان شهر ترمیمی با حضور اساتید این مفهوم و دست اندکاران اجرایی در مرکز فرهنگی کوهسنگی در روز هفتم آذرماه با حضور دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دانشگاه اسلامی رضوی توسط معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد و دادستانی مشهد برگزار می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات