به دليل آلودگي هوا:

به دليل آلودگي هوا:


مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان از تعطيلي مهدهاي كودك‌، پيش‌دبستاني‌ها و كلاس‌هاي پايه اول و دوم ابتدايي اصفهان و 11 شهرستان ديگر استان در روز شنبه به‌ دليل استمرار آلودگي هوا خبر داد.

مدارس اصفهان روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به همين دليل تعطيل بود.

منصور شيشه‌فروش عصر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به استمرار آلودگي هوا افزود: فردا نهم آذر مهدهاي كودك، واحدهاي پيش دبستاني، كلاس‌هاي پايه اول و دوم دبستان در نواحي ششگانه شهر اصفهان و شهرستان‌هاي زرين‌شهر، فولادشهر، باغبهادران، خميني‌شهر، نجف‌آباد، شاهين‌شهر، فلاورجان، پيربكران، بُرخوار، مباركه و سجزي تعطيل خواهد بود.

بنا بر اعلام مركز پايش كنترل كيفي هواي اداره‌كل محيط زيست استان اصفهان، ميانگين شاخص كيفي هوا تا عصر امروز عدد 161 را نشان مي‌دهد كه بيانگر وضعيت بسيار ناسالم هواي اصفهان و شهرستان‌هاي صنعتي ديگر براي عموم است.

به گفته وي واحدهاي ريخته‌گري و توليد گچ و خاك و كوره‌هاي آجرپزي در بُرخوار، اصفهان و شاهين شهر و معادن گچ هم در اين مدت تعطيل خواهند بود و فعاليت 41 واحد و صنايع آلاينده مورد تاييد محيط زيست هم كاهش پيدا خواهد كرد.

شيشه فروش ادامه داد: تردد شبانه كاميون‌ها و ماشين‌هاي سنگين در كلانشهر اصفهان و شهرهاي اعلام شده ممنوع شد و پليس با تردد اين وسايل نقليه در شهرها برخورد قانوني خواهد كرد.

وي بيان كرد: با توجه به استمرار شرايط آلودگي هوا تا 2 روز آينده(يكشنبه) شهرداري با هر گونه خاكبرداري و عمليات ساختماني كه توليد گرد و غبار در شهر كند، برخورد خواهد كرد.

مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان تصريح كرد: كشاورزان از اقدام به آتش سوزي در مزارع خودداري كنند

به گفته وي محدوديت براي 350 واحد توليد آجر تا روز دوشنبه تمديد شد و 271 واحد توليد آجر در هشت شهرستان مورد پايش قرار گرفت و به 72 مورد اخطاريه داده شد و سه مورد هم پلمب شد.

وي خاطرنشان كرد: فعاليت 11 كوره توليد زغال هم متوقف شد و در اين مدت تيم‌هاي گشت و نظارت محيط زيست هم بر فعاليت اين واحدهاي نظارت خواهند كرد.

شيشه فروش با اشاره به شرايط كيفي و ميزان غلظت آلاينده‌ها در هواي اصفهان و مناطق صنعتي استان به دانش آموزان توصيه كرد كه فعاليت ورزشي مدارس در محيط بسته انجام شود و شهروندان از ورزش همگاني و پياده‌روي بويژه در هنگام صبح در فضاي باز و تردد غيرضروري در سطح شهر خودداري كنند.

شاخص كيفي هوا(Air Quality Index)، معياري است كه غلظت تركيب‌هاي مختلف آلاينده موجود در هوا مانند مونوكسيد كربن، دي‌اكسيد گوگرد، تركيب‌هاي نيتروژن‌دار، ازون و ذره‌هاي معلق(كوچك‌تر از 10 و 2.5 ميكرومتر) را كه داراي حدود مجاز متفاوت با واحدهاي مختلف است، به يك عدد بدون واحد تبديل مي‌كند و وضعيت آلودگي هوا را نمايش مي‌دهد.

شاخص كيفي هوا از صفر تا 50 هواي پاك، 51 تا 100 هواي سالم، 101 تا 150 ناسالم براي گروه‌هاي حساس، 151 تا 200 ناسالم براي عموم، 201 تا 300 بسيار ناسالم و 301 تا 500 خطرناك به شمار مي‌آيد.

شهروندان بايد در شرايطي كه آلودگي هوا از مرز سالم عبور مي كند، توصيه‌ها و مراقبت‌هاي بهداشتي و تغذيه‌اي لازم را به كار گيرند.
البته گروه‌هاي در معرض خطر و حساس در مقابل آلودگي هوا شامل كودكان، سالمندان، مادران باردار و مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي و ريوي در زمان افزايش غلظت آلاينده‌ها بايد بيش از سايرين مراقب سلامت خود باشند.
تمام افراد بويژه گروه‌هاي حساس و در معرض خطر در زماني كه آلاينده‌هاي خطرناك هوا افزايش مي‌يابد، بايد در صورت امكان از حضور در مكان‌هاي باز خودداري كنند.
افراد داراي بيماري انسداد دستگاه تنفسي، آسم و بيماري‌هاي قلبي - عروقي بيشتر از ديگران بايد نكات ايمني را رعايت و از فعاليت در فضاهاي باز خودداري و در چنين مواقعي در منزل استراحت كنند.
در مواقع يادشده بايد به اندازه كافي از مايعات استفاده و از خوردن غذاهاي آماده در بيرون از منزل و نيز سفرهاي غيرضرور در سطح شهر پرهيز كرد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات