بقعه دوره صفویه در لار میزبان گوسفندها/ زباله وبوی تعفن در بنا

بقعه دوره صفویه در لار میزبان گوسفندها/ زباله وبوی تعفن در بنا

www.BanaNews.irتبدیل بقعه پیرسرخ در شهرستان لار استان فارس به محل زباله ریزی و میزبانی این بنای با ارزش تاریخی از گوسفندها نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را در این شهرستان رقم زده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرستان لار در ۳۶۵ کیلومتری شیراز واقع شده است. یکی از آثار تاریخی گران بها در این شهرستان مربوط به بقعه پیرسرخ است. این بنا با ستونهایی که در گوشه ها دو سوم آن عمودی است به طور یقین قبلا مفروش بوده است. روی برخی از دیوارها، در طرف بیرونی هنوز آثار نقش و نقوش دیده می شود.

بر روی پایه بسیار باریک روی هر دیوار بیرونی، سنگ کاری باریکی مشاهده می شود که از سه ردیف کار شده است. بالای آنها یک فرورفتگی چهارگوش دیده می شود که با فاصله تزئین نشده از قسمت سنگ کاری جدا شده و در دو طرف درب ورودی دو ستون مشاهده می شود.

این بنا در حال حاضر به محلی برای انباشت زباله های مردم تبدیل شده و به دلیل عدم رسیدگی، دوستداران میراث فرهنگی بر این اعتقادند که در آینده ای نزدیک از بین خواهد رفت.

یک فعال میراث فرهنگی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این بنا به دلیل آجرهای قرمز رنگی که در آن به کار رفته به پیرسرخ معروف است و برخی از افراد قدیمی بر این اعتقادند که اگر فردی از آجرهای این بنا کنده و یا آن را جابجا کند بلافاصله جان خود را از دست می دهد.

ناصر شهپر افزود: برخی از اهالی لارستان بر این اعتقادند که به دلیل عظمت پیرسرخ سایه صبح تا عصر تا فاصله های دور از این مقبره قابل رویت بوده است.

وی ادامه داد: این بنا به رغم اینکه در لیست آثار ملی ثبت شده هم اکنون به دلیل بی توجهی مسئولان امر در حال تخریب است و در صورت ادامه این روند در آینده ای نزدیک به طور کامل از بین می رود.

وی تصریح کرد: بقعه پیرسرخ هم اکنون به محل برای انباشت زباله مردم تبدیل شده و در صورتی که از نزدیکی آن عبور کنید بوی تعفن به مشام می رسد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: علاوه بر این برخی از اهالی محل در بقعه پیرسرخ شمعهایی برای حاجت گرفتن روشن کرده اند که این امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای بنا شده و کسی برای جمع آوری شمع ها اقدام نمی کند.

وی بیان کرد: بخشی از بنا مورد مرمت قرار گرفت و بخشهای دیگر نیز از زیر خاک بیرون آوردند و دیگر آن را رها کردند و اکنون گوسفندها در آن حضور دارند و بچه ها بازی می کنند و مردم نیز آشغال می ریزند.

چنین بناهایی باید به صورت جدی مراقبت و معرفی شوند تا هویت تاریخی و میراثی شهرستانهایی مانند لار همواره در بین گردشگران و مردم بدرخشد.

بنای پیر سرخ با توجه به وضعیتی که دارد باید به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

    نظرات