جلب رضایت مالکان به نوسازی، به مشاوران املاک سپرده می‌شود

جلب رضایت مالکان به نوسازی، به مشاوران املاک سپرده می‌شود

www.BanaNews.irدر تهران قرار است دامنه کار مشاوران املاک افزایش پیدا کند؛ طوری که علاوه بر خرید و فروش و اجاره ملک، بازاریابی بافت‌های فرسوده نیز به حوزه وظایف آنها افزوده شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اتحادیه مشاوران املاک به شهرداری‌های مناطقی از تهران که مساحت بافت‌ فرسوده در آنها گسترده است، پیشنهاد کرده امور ابتدایی نوسازی، به بنگاه‌های مسکن مستقر در محله‌ها واگذار شود؛ به طوری که املاکی‌ها ماموریت جلب رضایت مالکان، تجمیع پلاک‌های ریزدانه و در نهایت امور حقوقی آنها را تا مرحله تحویل ملک به سازنده برعهده بگیرند.آن طور که مصطفی قلی خسروی به «دنیای‌اقتصاد» خبر داده اخیرا تفاهمی با شهرداری منطقه ۱۲ که دارای بیشترین بافت‌فرسوده در مقایسه با سایر مناطق است، انجام شده تا بنگاه‌های مسکن در این منطقه برای نوسازی ۶۰۰ هکتار بافت‌فرسوده، اقدام کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: قرار نیست ذره‌ای در ساخت‌وساز دخالت کنیم، وظیفه ما فقط در حد راضی‌کردن مالکان و انجام یکسری امور ثبتی و حقوقی ملک آنها است.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، مانع اصلی سر راه نوسازی بافت‌های فرسوده که در اغلب موارد سازنده‌ها را به‌رغم تسهیلات بانکی و تخفیف‌ در عوارض ساخت، از حضور در این بافت‌ها منصرف می‌کند، مخالفت مالکان خانه‌های قدیمی با تخریب و نوسازی ملک‌شان است. در بافت‌های فرسوده از آنجا که تقاضای حداقل دو پلاک مجاور برای نوسازی لازم است و در غیر این‌صورت زمین به اندازه کافی برای ساخت‌ تامین نخواهد شد، معمولا یک پلاک راضی به تخریب می‌شود؛ اما پلاک همسایه هیچ انگیزه‌ای برای نوسازی ندارد.

خسروی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد درباره هزینه‌های اجرای این طرح گفت: اتحادیه مشاوران املاک از وزارت مسکن درخواست کرده است که برای اجرای طرح ورود مشاوران املاک به بافت‌های فرسوده اعتباری را درنظر بگیرد تا این طرح جنبه اجرایی پیدا کند.

وی افزود: مشاوران املاک نقش کارگزار در این زمینه را بازی خواهند کرد؛ به طوری که به موجب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده است که مشاوران املاک با ارتباط مستقیم و رو در رو با مردم و عنوان کردن مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده، آنها را راضی کنند که به این طرح ملی ورود پیدا کنند.

 

 

    نظرات