شان قانونگذاری پارلمان های محلی حفظ شود

شان قانونگذاری پارلمان های محلی حفظ شود

علیجان شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر ساری در شصت و چهارمین اجلاس روسای شوراهای مراکز استانها و کلان شهرهای کشور که به میزبانی شورای اسلامی شهر کرمانشاه برگزار گردید، با طرح ایجاد مجامع شورایی در سطح استانها اظهار داشت : در صورت شکل گیری مجمع کلان شهرها در هر استان با محوریت شوراهای مراکز استانها، شوراهای شهر این فرصت را خواهند داشت که با همفکری و تعاون به وحدت رویه و راهبردهای بهتری برای پیشبرد اهداف پارلمان های محلی دست پیدا کنند .

وی که در مجمع اجلاس سخن می گفت همچنین به ضرورت برند سازی رویدادهای فرهنگی استانها اشاره کرد و گفت: هر شهر یا استانی اصولا یک یا چند ویژگی و یا رویداد خاص خودش را دارد که به آن شناخته می شود مثلاً ساری به شهر بهارنارنج شهرت دارد یا کاشان به گلابگیری. لذا اگر شورای عالی استانها بحث برند سازی را دنبال نماید شوراها می توانند در قالب برپایی جشنواره ها به تبادل ظرفیت ها و اطلاعات بپردازند .

رئیس شورای اسلامی شهر ساری یادآور شد : در دوره های گذشته کمیته انطباق مصوبات شورا صرفاً در اختیار وزارت کشور بود و فرمانداریها نقش محوری در آن داشتند . بنده که در آن زمان ریاست کمیسیون فرهنگی اجلاس را برعهده داشتم در اجلاس شیراز پیشنهاد دادیم این کمیته از سیطره فرمانداری (دولت) خارج شود که خوشبختانه پس از طی مراحل، مصوب شد و متعاقب آن هیات تطبیق مصوبات شکل گرفت که فرمانداری یکی از اعضای آن هست و دستگاه قضایی و شوراها نیز در آن نقش دارند .

وی ادامه داد : اکنون پیشنهاد دیگری دارم . شوراها هم وظیفه پارلمانی در مقیاس محلی دارند و به نوعی مرکز قانونگذاری اند . اصل یکصد و سوم قانون اساسی تصریح می کند کلیه استانداران، فرمانداران ، بخشداران و کسانی که از سوی دولت منصوب می شوند موظفند در حدود اختیارات شوراها ، تصمیمات آنها را رعایت کنند . اما می بینیم دیوان عدالت اداری در صورت دریافت شکایت اقدام به لغو مصوبات شوراها می کند در حالی که مصوبات شوراها حکم قانون را دارد و دیوان نمی تواند قانون را رد کند بلکه فقط می تواند آیین نامه ها اداری و انضباطی و بخشنامه ها را اگر مغایر با قانون باشند لغو نماید .

شمشیربند تصریح کرد : آیا مصوبات شوراها در حد آیین نامه هست؟ وقتی قانون اساسی شوراها را قانونگذار می داند چرا ما از حق این نهاد دفاع نکنیم؟ ما قانونگذار پارلمان محلی هستیم ، آیین نامه نویس نیستیم که دستگاهی بتواند مصوبات ما را ابطال کند .

وی یادآور شد : تنها مرجعی که بعد از دولت می تواند لایحه بدهد شورای عالی استانهاست و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم . اگر نمایندگان محترم مجلس از مردم رای می گیرند و حق قانونگذاری دارند، اعضای شوراها نیز از مردم رای می گیرند و نمایندگان مردم در پارلمان محلی اند و نباید با مصوبات آن به مثابه آیین نامه برخورد شود .

عضو کمیسیون فرهنگی روسای شوراهای کلان شهرها و مراکز استانها در نشست اعضای این کمیسیون نیز طی سخنانی به ظرفیت های گردشگری مازندران اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری در شهرهای استان با تکیه بر ظرفیت های موجود ، خاطرنشان کرد : ما در مدیریت شهری ساری طی چندسال اخیر اقدامات قابل توجهی در این بخش صورت دادیم  از جمله قایل شدن معافیت در پرداخت عوارض برای سرمایه گذاران بخش گردشگری ، فرهنگی و ورزشی ، احداث میدان بزرگ ابن شهرآشوب ساروی در مرکز شهر، قایل شدن پیوست گردشگری برای پروژه های عمرانی و خدماتی و افزایش بودجه بخش فرهنگی که یکی از زیرمجموعه های مهم آن بحث گردشگری است .

وی افزود : ما در حال فعال کردن بحث بومگردی در حوزه گردشگری هستیم و هماهنگی های لازم با بسیج سازندگی ، سپاه پاسداران و مجموعه شهرداران و شهروندان را انجام دادیم . از جمله اقدامات این بخش ثبت جهانی آب معدنی سورت هست که شهرت بین المللی پیدا کرده است .

شمشیربند با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی و خصوصاً گردشگری مستلزم اعتبارات مکفی است ، اضافه کرد : معاونت فرهنگی شهرداری ساری به سازمان فرهنگی هنری و ورزشی تبدیل شده که اعتبارات ویژه ای دارد و خواهش بنده از شورای عالی استانها این است که برای درآمد پایدار این گونه سازمانها راهکارهای ارائه دهند .

رئیس شورای اسلامی شهر ساری متذکر شد: ساری ظرفیتهای گردشگری خوبی دارد اما متاسفانه در اختیار سازمان گردشگری است که به مدیریت شهری اجازه ورود نمی دهد در حالی که چندین مرحله از مدیرکل محترم گردشگری برای حضور در جلسه شورا دعوت و مذاکراتی با ایشان نموده ایم ولی نتیجه ای نداشت . به عنوان نمونه برای ساماندهی بافت فرسوده شهر که آثار و بناهای تاریخی زیادی در آن هست اعلام آمادگی کردیم که درآمد نسبتاً پایداری هم دارد اما هنوز به بار ننشسته است .

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات