برگزاری سی وچهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست...

سی و چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان با حضور اعضاء این شورا ، مهندس یوسف رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و دبیر شورا، خانم منیره امینی نماینده سازمان مردم نهاد ،دکتر داودرضا عرب مشاور طرح سازگاری با کم آبی و به ریاست دکتر مهرداد سلطانی معاون امورهماهنگی استانداری زنجان در سالن جلسات امام علی(ع)، برگزارشد.

در ابتدای این جلسه،مهندس یوسف رضاپور با قرائت دستور کار جلسه و اهم برنامه های طرح سازگاری با کم آبی در استان، اظهار کرد: ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و همچنین بررسی و تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان در دستور کار جلسه امروز قرار دارد.

رضاپور با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی استان و اینکه 73 میلیمتر بارندگی تا روز 9 آذر سالجاری ثبت شده است، گفت:این میزان بارندگی در سال گذشته همین تاریخ 74 میلیمتر بوده است.

وی افزود:این میزان بارندگی نسبت به متوسط دراز مدت 18 درصد افزایش را نشان میدهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،ضمن ارزیابی گزارش دوره ای سدهای استان،تصریح کرد: سد تهم که مهمترین منبع تامین کننده آب شرب شهر زنجان است، امسال62 درصد، سد گلابر ۱۹ درصد، کینه ورس 4درصد و سد تالوار نیز ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل پر هستند.

رضاپور، اجرای برنامه عملیاتی طرح احیاء و تعادل بخشی در سال 1398را از مهمترین عملکردهای شرکت آب منطقه ای زنجان دانست و عنوان داشت: برای تحقق برنامه تعادل بخشی 149حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود گردیده که بیشترین آمار متعلق به شهرستانهای زنجان و خدابنده می باشد و ۲۰۸ دستگاه کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌های دارای پروانه نصب شده است.

مهندس علیرضا نجفلو، رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی و مسئول طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان نیز با اشاره به مصوبه تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی
جلسه هیئت وزیران مورخ 6/12/96 ، و ارائه گزارشی تفصیلی از عملکرد این کارگروه در استان زنجان،اظهارداشت:  7 جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی با موضوعات؛ تصمیم گیری در خصوص تأمین آب استان زنجان در شرایط بحرانی ، تعیین خلأهای اطلاعاتی برای تدوین برنامه سازگاری با کم آبی ،تبیین اهداف و وظایف کارگروه تخصصی در نشست تخصصی رویداد ملی سازگاری با کم آب ،ارائه روش شناسی انجام مطالعات سازگاری با کم آبی ،بررسی نحوه استفاده از پساب شهری و بالا بردن پایداری آب روستاهای در معرض خطر بررسی و تعیین تکلیف نحوه استفاده از پساب صنایع تولیدی و آخرین جلسه مورخ8/7/98 با هدف ارائه وضع موجود منابع و مصارف استان و تبیین رویکردهای سازگاری با کم آبی برگزارشده است.

نجفلو انتخاب مشاور را یکی فرآیندهای تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی استان زنجان دانست و گفت: برگزاری جلسه ارائه روش‌شناسی انجام مطالعات و ترسیم وضع موجود منابع و مصارف استان و میزان اضافه‌برداشت مصارف مختلف نسبت به آب قابل برنامه‌ریزی توسط مشاور طرح تهیه و تدوین شده که پس از بررسی های لازم در کمیته تخصصی و تصویب اقدامات و برنامه های ارائه شده در کارگروه ملی به استاندار زنجان جهت اجراء ابلاغ خواهد شد.

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: آب قابل برنامه ریزی برای استان زنجان در این برنامه ۷۲۸ میلیون مترمکعب در بخش های مختلف است.

داوود رضا عرب افزود: مصارف آب در این استان که باید ۷۵۸ میلیون مترمکعب باشد یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که اضافه مصرف یک میلیاردی داریم.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت از آب ها نیز یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون مترمکعب بوده و در بخش کشاورزی بیشترین برداشت ها انجام می شود، اظهار داشت: ۷۲۶ میلیون مترمکعب در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات، فضای سبز باید جبران شود.

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: مهمترین مساله در این طرح تحقق صرفه جویی ۷۲۶ میلیون مترمکعبی آب در استان زنجان است که این مهم باید تا سال ۱۴۰۵ محقق شود.

عرب تاکید کرد: ۴۰۲ میلیون مترمکعب از این میزان صرفه جویی باید از طریق تقویت آبخوان ها و عملیات کنترل سیلاب تحقق یابد.

به گفته وی، ۶۸ درصد بارندگی ها در سطح کشور تغییر یافته و الگوی بارندگی ها نیز به دلیل تغییرات اقلیمی تغییر کرده است.

مشاور طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت:  ۴۲ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال کل اعتبار برنامه سازگاری با کم آبی در بخش های مختلف است که این برنامه موجب صرفه جویی و تغذیه آب های زیرزمینی می شود و ارزش اقتصادی آب در برنامه ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

عرب یادآوری کرد: در استان زنجان ۶۷ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در مناطق شهری تولید می شود که ۵۰ میلیون مترمکعب آن آشامیدنی است و ۲۵ درصد تلفات دارد.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی نیز ۳۸ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی تولید می شود افزود: ۲۱ میلیون مترمکعب از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و  ۴۵ درصد آن تلف می شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: ابعاد برنامه و کار آن بسیار وسیع است و نمی توان گفت با این گزارش به همه جوانب موضوع اشراف پیدا شده است.

مهرداد سلطانی اظهارداشت: عدد ۷۵۰ میلیون مترمکعب عدد تجمعی در برنامه سازگاری با کم آبی است که باید طی هفت سال در ۱۴۰۵ به این میزان برسیم.

وی تاکید کرد: انتقادات برای برنامه سازگاری با کم آبی به جا بود و عمده آن در خصوص ابهام تحقق پذیری آن است.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: با توجه به ابعاد، مولفه ها و پارامترهای متعددی که در اجرای برنامه تاثیر می گذارد از جمله بودجه مصوب سالانه، استانی، برنامه های اجرایی در بخش های مختلف هرکدام به درستی اجرا نشود برنامه سازگاری با کم آبی محقق نخواهد شد.

سلطانی اظهار داشت: مجبوریم این برنامه را تصویب کنیم چرا که سالانه ۱۱۳ میلیون مترمکعب کسری آب داریم و کسری تجمعی نیز به بیش از ۲ میلیارد مترمکعب رسیده است بنابراین چاره ای جز صرفه جویی و تزریق آب به سفره های زیرزمینی را نداریم.

وی ادامه داد: فشار بیشتر این برنامه بر بخش کشاورزی، طبیعی است چرا که بیش از ۹۰ درصد آب در این بخش مصرف می شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: باید به پیوست برنامه سازگاری با کم آبی ، نظام پایش ارائه و پیشنهاد شود چرا که این برنامه در زمان حاضر برنامه پایش ندارد.

سلطانی تاکید کرد: برنامه سازگاری با کم آبی به عنوان ویرایش اول مصوبه فرستاده شود و این فرصت ایجاد شود تا در خلال تصویب آن بتوانیم ویرایش های بعدی را قبل از تصویب نهایی کارگروه ملی انجام دهیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات