سهم دوچرخه تنها پنج درصد از سفرهای شهری اصفهان است

سهم دوچرخه تنها پنج درصد از سفرهای شهری اصفهان است

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: امروز شهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ایران با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر و دومین شهر پرخودرو و موتورسیکلت کشور است ، همچنین این شهر دومین شهر صنعتی ایران و به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده دنیا شناخته شده است
وی افزود: آلودگی ۵.۵ برابری هوا در شهرها نسبت به مناطق روستایی و پدیده وارونگی دما موجب می شود که گازهای سمی و آلوده کننده در هوای بالای شهر حبس شود و به صورت چتر خطرناک درآید، تنفس در چنین هوایی برای سالمندان، کودکان و بیمارانی از جمله بیماران قلبی و ریوی خطرناک است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تنفس هوای آلوده شهر برای کودکان معادل مصرف روزانه دو تا چهار نخ سیگار است، ادامه داد: تولد نوزادان کم وزن و ابتلا به سرطان و تخریب دی ان ای و کروموزوم از دیگر عوارض نامطلوب آلودگی هوا برای سلامتی انسان است که در اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک و سالمند باید اقدامات لازم و زیربنایی در این زمینه انجام شود.
روشن تصریح کرد: مسئله پیچیده آلودگی هوای اصفهان نیازمند شناخت دقیق و موثر از منابع و عوامل تشدید کننده و منتشر کننده آلاینده‌ها است و از مجموع کل آلایندههای وارد شده به شهر اصفهان ۱۳ درصد متعلق به صنایع شهری، ۱۱ درصد منابع خانگی و ۷۶ درصد از کل آلاینده‌ها مربوط به منابع آلوده کننده ناشی از ترافیک در شهر اصفهان است.
وی تاکید کرد: ساماندهی مشاغل مزاحم و آلوده شهری مانند صافکاری، کابینت سازی، تعمیرگاه‌های خودرو، تعویض روغن، باتری سازی و ... ضروری است
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاشت درخت، افزایش فضای سبز و همکاری دولت برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار از طریق رسانه ها پیشنهاد شده است اما این در حالی است که روش‌های سنتی کاهش آلودگی هوا از جمله اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد اگر چه ممکن است حجم ترافیک مناطقی از شهر را کاهش دهد، اما به علت نبود تمایز در استاندارد و میزان انتشار آلاینده‌های هوا توسط خودروهای جدید و قدیمی و همچنین نبود محدودیت تردد حجم انبوهی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر تاثیرچندان در کاهش میزان آلاینده ها ندارد
روشن اضافه کرد: سهم دوچرخه تنها پنج درصد از سفرهای شهری اصفهان است، با توجه به تاثیر بی بدیل دوچرخه سواری بر کاهش آلاینده‌ها، افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ترویج استفاده از این ابزار برای تردد از ضروریات امروز اصفهان است که باید با استفاده از فناوری‌های نوین ، مردم را برای استفاده از دوچرخه ترغیب و باعث تسهیل دسترسی آنان شد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری نباید در این شرایط از اقدامات کوچک اما موثر غفلت کند، اظهار کرد: با کنترل و ممنوعیت رفت و آمد ماشین‌های حمل نخاله و بار در روزهای آلوده و ایجاد پوششی که مانع پخش گرد و غبار شود از جمله اقدامات کوچک و موثر در کاهش آلودگی هوا است.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد فضای سبز در بلندای ساختمان‌ها ایده جدید برای استفاده از فضاهای مرده شهری است و توجه به این طرح میتواند در راستای کاهش آلودگی هوا کمک کننده باشد.
روشن ادامه داد: ۱۲ آذر روز قانون جمهوری اسلامی ایران است امیدواریم با رعایت قانون اساسی و مفاد حقوق شهروندی شاهد همبستگی، اتحاد و انسجام ملی و دوستی بیشتر دولت و ملت برای عبور از شرایط فعلی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از شهرداری درخواست دارم نسبت به جمع آوری برگ‌های پاییزی در محور تاریخی و فرهنگی چهارباغ و ناژوان خودداری کند تا چهره زیبای پاییزی شهر اصفهان را شاهد باشیم.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات