دوره آموزشی مدیریت اطلاع رسانی در بحران برگزار شد

با حضور سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری و مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرائی استان دوره آموزشی مدیریت اطلاع رسانی در بحران در محل استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مدیر روابط عمومی این شرکت با اعلام این خبر افزود: این دوره آموزشی با هدف مدیریت اطلاع رسانی در بحران و با حضور رامین رادنیا مدرس ارتباطات، روزنامه نگار و مدیر واحد پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران برگزار شد.

مهندس مسعود بهاری گفت: در این دوره آموزشی فلوچارت مدیریت سیلاب نیز به نمایش گذاشته شد و نحوه اطلاع رسانی و مستندسازی و مدیریت بحران سیلاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر واحد پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت: اطلاع‌رسانی بهنگام در چرخه مدیریت بحران اولویت است و استان مرکزی نیز باید این حوزه را تقویت کند .

رامین رادنیا افزود: ایران از جمله کشورهای حادثه‌خیز در دنیا است که هر سال بلایای طبیعی زیادی از جمله سیل ، زلزله، سرمازدگی  را تجربه می‌کند .

وی بیان کرد: ایران در زمره ۱۰ کشور بلاخیز طبیعی جهان و پنج کشور بلاخیز در آسیا به‌شمار می‌رود .

مدیر واحد پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران ادامه داد: شایعات همیشه در زمان بحران‌ها مشکل‌آفرین است و باید در سایه راهبرد اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در زمان بروز حادثه مدیریت اصولی را اعمال کرد .

رادنیا اظهار داشت: برخی اخبار می‌تواند در حین بروز حادثه طبیعی بحران‌زا باشد در حالی‌که مدیریت بحران نیز از کجرای اطلاع رسانی آگاهانه می‌گذرد .

وی گفت: رسانه‌ها نباید در بحران‌ها محدود شوند و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای با هدف زبان گویا در مدیریت مشکلات و روان‌سازی امور در مواقع بخران ضروری است .

رادنیا بیان داشت: محورهای اصلی مدیریت رسانه در زمان بحران شامل انتظار مدیریت بحران از رسانه، آشنایی با کلیات مدیریت رسانه در بحران، اصول مدیریت رسانه در بحران و کارکرد رسانه در چرخه مدیریت بحران شامل برقراری ارتباط و تعامل میان دانشمندان، مقامات دست اندرکار، و مسوولان حوزه خدمات اضطراری، آگاه سازی شهروندان نسبت به مخاطرات پیرامونشان و آموزش آنان برای پیشگیری، آمادگی و مقابله در برابر حوادث غیرمترقبه، ردگیری حوادث محتمل، هشیار کردن مدیران نسبت به مخاطرات، هشدار دادن به مردمی که بیش از همه احتمال دارد از این حوادث صدمه ببینند، ارزیابی خسارات، انتشار اطلاعات، مربوط به تمهیدات و موقعیت کمک رسانی در زمان وقوع حادثه، موقعیت پناهگاهها و شرایط اسکان موقت، یاری رساندن به هماهنگی در عملیات نجات و امداد، اطلاع رسانی از گمشدگان حوادث و سوانح، برانگیختن و بسیج حساسیت های عمومی، سیاسی، نهادی و سازمانی می باشد.

مدیر واحد پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران ادامه داد: نقش مثبت رسانه ها در حوادث غیرمترقبه شامل اطلاع رسانی و هشدار، آموزش و ایجاد انگیزه و نقش منفی رسانه ها شامل درخواستهای آزار دهنده، تحریف حقایق، اغراق در گستردگی اثرات حادثه، مداخله در تصمیم گیری و مداخله در عملیات امداد و نجات می باشد.

وی افزود:از جمله بخشهایی که رسانه ها در عملکرد مدیریت بحران به آنها توجه می کنند شامل ترابری، مخابرات، مهندسی شهری، آتش نشانی، فرماندهی بحران، امداد، اسکان اضطراری، توزیع غذا و آب، تأمین وسایل بهداشتی، حمایت های اجتماعی، بهداشت و درمان، جستجو و نجات، کنترل مواد خطرناک، تأمین غذا، امنیت و ایمنی، تامین انرژی و سوخت، بازسازی می باشد.

رادنیا گفت: مدیریت اطلاعات در بحران شامل سیستم های هشدار، مراکز اطلاع رسانی عمومی (ارتباط با مردم)، ارزیابی شرایط بحرانی می باشد.

وی وظایف اصلی مراکز اطلاع رسانی عمومی را شامل اطلاع رسانی  سریع و با منبع مشخص در مورد اخبار فاجعه، برقراری حمایت و ارتباط بین زنده ماندگان از حادثه و کمک کنندگان به حادثه، محلی باشد (محل مجازی) برای ملاقات کسانی که مصدوم شده اند و خانواده های آنان، این مرکز باید از قابلیت جمع آوری اطلاعات از مراکز درگیر در بحران و انتقال اخبار به رسانه ها و مردم برخوردار باشد، دانست.

وی همچنین وسعت جغرافیایی که حادثه در آن رخ داده است، کدام جامعه یا جمعیت بیشتر در ریسک هستند یا حادثه دیده اند، آیا این خطرات ادامه دارد یا تمام شده، چند نفر کشته یا زخمی شده اند، آیا دسترسی به چادر یا اسکان اضطراری برقرار شده، آیا دسترسی به آب قابل انتقال وجود دارد، وضعیت غذا رسانی به مردم آسیب دیده چگونه است، وضعیت بهداشتی، وضعیت زیرساختهای بهداشتی بیمارستان، وضعیت ترابری، وضعیت بیماریهای واگیردار از جمله اطلاعات مورد نیاز در زمان بحران دانست.

رادنیا ارتباطات را با پیشگیری از بروز فجایع، ایجاد آمادگی، مقابله در زمان بحران و پیشبرد صحیح بازسازی و بازتوانی هسته اصلی موفقیت در چرخه مدیریت بحران دانست و اظهار داشت:رسانه های جمعی از طریق 3 کارکرد خود شامل اطلاع رسانی، آموزش و سرگرم سازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم شهروندان را نسبت به ضرورت کاهش مخاطره و محافظت از جان و مالشان حساس و فعال می سازند  به طوریکه اهمیت ارتباطات در حوادث و سوانح کمتر از پشتیبانی یا پیش بینی مواد اولیه در زمان بحران نیست.

مدیر واحد پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در پایان گفت:استراتژی ارتباطات مؤثر در مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و زیربنای استراتژی ارتباط موثر در مدیریت بحران شامل توجه به مخاطب، تعهد مدیریت، کمک موثر ارتباطات در برنامه ریزی و عملیات، آگاهی موقعیتی، همکاری با رسانه ها می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات