الزام شهرداری های استان تهران به استفاده از پساب برای آبیاری فضای...

استاندار تهران در نخستین جلسه سازگاری با کم آبی استان تهران از الزام شهرداری های استان تهران به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، انوشیروان محسنی بندپی در اولین جلسه سازگاری با کم آبی اظهار داشت: طرح کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در دستگاه‌های دولتی یک سال دیگر با بخشنامه جدید اجرایی می‌شود تا با نگاه تشویقی، ترویجی و اصلاحی بتوان اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم .

استاندار تهران با اشاره به سرانه مصرف ۲۴۰ لیتر آب در تهران افزود: میزان مصرف سرانه آب در استان تهران زیاد است و باید در ابعاد مختلف به ویژه فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت بهینه سازی مصرف و استفاده درست اقداماتی را پیش ببریم .

وی با اشاره به لزوم مصرف پساب جهت آبیاری فضای سبز گفت: شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها در مدت یک سال باید از پساب برای فضای سبز استفاده کنند و در این زمینه طبق تفاهم‌نامه بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شهرداری این موضوع پیگیری شود .

استاندار تهران با بیان اینکه یک سوم متوسط بارندگی دنیا و سه برابر تبخیر متوسط دنیا را داریم، تصریح کرد: در چنین اقلیمی باید از کشت های استراتژیک و گلخانه ای استفاده کرد همچنین با توجه به میزان مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای اهمیت فزاینده ای در استان تهران دارد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در مورد بهره گیری از آب های سطحی می توان اقدامات بیشتری را پیگیری کرد از این رو آب منطقه ای نسبت به جمع آوری آب های سطحی و روان آب‌ها اقدام کند و اقدامات آبخیزداری نیز پیگیری شود .

همچنین "محمد تقی زاده" در این نشست با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح‌های تامین آب در استان تهران اظهار داشت: انتظار این است که موانع پیش‌روی اجرای پروژه‌ها چه در حوزه منابع و چه موانع قانونی و حقوقی احصا و برطرف شود .

وی میزان مصرف آب کشاورزی را حدود ۸۰ درصد منابع آبی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به مصرف بالای آب در حوزه کشاورزی تغییر الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد و باید توان را در این بخش بگذاریم و به دنبال راهکارهای اجرایی در سطح استان تهران باشم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش شهروندی و مصارف مختلف باید اقدامات عملیاتی پیگیری شود چرا که اگر مشارکت مردم پای کار بیاید می‌تواند اثرگذاری بالاتر با هزینه کمتری داشته باشد .

همچنین "سید حسن رضوی" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب استان تهران گفت: از ابتدای مهرماه تا کنون بیش از ۱۰۱ میلی متر بارندگی داشتیم که این رقم در سال گذشته ۱۰۶ میلی متر و متوسط درازمدت ۴۸ میلی متر بوده است.

وی میزان بارش ها در پاییز امسال را خوب توصیف کرد و ادامه داد: امسال در مقطع کنونی نوع بارش ها تفاوت هایی با سال گذشته دارد به نحوی که سال گذشته قالب ریزش ها به صورت باران و امسال بیشتر به صورت برف بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از افزایش ۲۹ درصدی آورد رودخانه ها خبر داد و گفت: علی رغم این افزایش به دلیل کاهش شدید دما و یخ زدگی آب در ارتفاعات ورودی سدها ۸ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۹۵ میلیون متر مکعب آب بیش از سال گذشته و ۶۵ میلیون متر مکعب در مخازن سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران وجود دارد که بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران به منظور کنترل سیلاب های احتمالی حجم آب ذخیره شده در مخازن سدها برابر با سال های نرمال می شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای تهران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای تهران

    شركت آب منطقه‌ای تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات