معادله انرژی در ساخت‌وساز

معادله انرژی در ساخت‌وساز

www.BanaNews.irوزیر راه‌وشهرسازی در پیامی به همایش «اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان» اعلام کرد: وابستگی این صنعت به انرژی تا حدی است که سالانه معادل ۱۳۷ میلیون بشکه‌ نفت، در تولید مصالح ‌ساختمانی انرژی مصرف می‌شود. علی نیکزاد در پیام خود تاکید کرد: در صورت تداوم شیوه سنتی ساخت‌وساز، چنانچه قیمت مصالح در حد افزایش قیمت انرژی تغییر کند، هزینه ساخت ۵/۱۴ درصد افزایش خواهد یافت. در همایشی که روز گذشته برگزار شد همچنین راهکارهای کاهش سهم ۳۴درصدی بخش مسکن –خانگی و تجاری- در مصرف انرژی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.

مصرف ۱۳۷ میلیون بشکه نفت در صنعت ساختمان طی سال گذشته در صورت تداوم، هزینه ساخت‌وساز را ۱۴ درصد افزایش می‌دهد

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزیر راه‌وشهرسازی که در ساعات اولیه صبح دیروز برای صدور خدمات انبوه‌‌سازی مسکن به عراق، عازم این کشور شد، در پیامی رسمی به همایش «اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان» اعلام کرد: وابستگی این صنعت به انرژی به واسطه شرایط سنتی تولید مصالح‌ ساختمانی به قدری زیاد است که نوعی خطر برای هزینه‌های تمام‌شده ساخت‌وساز محسوب می‌شود.

در پیام مکتوب علی نیکزاد به همایشی که روزنامه‌ دنیای‌اقتصاد روز گذشته برگزار کرد، آمده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر قیمت مصالح‌ ساختمانی فقط به میزان افزایش قیمت انرژی، افزایش یابد هزینه ساخت حدود ۱۴/۵ درصد افزایش پیدا می‌کند که این امر بر اهمیت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان در فرآیند اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها صحه گذاشته و بر مسوولیت سیاست‌گذاران در کلیه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌افزاید.

نیکزاد در پیام خود به همایش اقتصاد‌ انرژی در صنعت ساختمان تصریح کرده است: براساس ترازنامه انرژی منتشره توسط وزارت نفت، میزان مصرف کل انرژی در کشور معادل ۱۲۴۵ میلیون بشکه نفت خام در یک‌سال است که بیشترین میزان مصرف آن با رقم ۳۴ درصد مربوط به بخش خانگی و تجاری است که از این میزان، تولید مصالح‌ ساختمانی سهمی حدود ۱۱ درصد را به خود اختصاص داده است. براساس محاسبات صورت گرفته، در سال ۱۳۸۹ برای تولید ۱۰۰ میلیون متر مربع ساختمان، با احتساب سهم غیر‌مستقیم ۵ درصدی انرژی در هزینه ساخت یک متر مربع واحد مسکونی، هزینه انرژی بالغ بر ۱۵/۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

در این پیام همچنین تاکید شده است: مصرف بالای انرژی در ساختمان‌های مسکونی یکی از عمده‌ترین مشکلات کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است که دارای اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی قابل توجهی است. مصرف انرژی در بخش مسکن ایران نیز به دلیل برقراری شرایط سنتی تولید مصالح ‌ساختمانی، عدم توسعه صنعت نوین ساختمان و وجود مسائل فرهنگی، به میزان قابل توجهی بالا بوده به طوری که بخش ساختمان با مصرف بیش از ۴۰ درصد کل انرژی تولید‌شده در کشور و صرف هزینه‌ای معادل ۳۰درصد از درآمد حاصل از فروش نفت، بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است.

وزیر راه‌وشهرسازی در پیام خود به این همایش، مهم‌ترین بحران کنونی در جهان را بحران انرژی عنوان کرده و گفته است: افزایش نیاز به انرژی به واسطه رشد جمعیت و تحولات صنعتی رخ‌ داده مدیریت انرژی را به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسوولان کشور بدل کرده است. از جمله مهم‌ترین مولفه‌های این مدیریت، بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش مسکن و ساختمان است.نیکزاد همچنین اجرا و نظارت بر رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که مستلزم برقراری ارتباط هدفمند میان مراجع ذ‌ی‌ربط در امر ساخت‌وساز و دوری جستن از بخشی‌نگری است را از جمله الزامات بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان کرد.به گزارش دنیای‌اقتصاد، برگزاری همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان به فرصتی تبدیل شد تا کارشناسان و استادان دانشگاه حاضر در این همایش از یک طرف و نیز مسوولان مربوطه که در این همایش حضور داشتند زمینه‌ای را فراهم کنند تا به موجب آن شرایط بهینه کردن مصرف انرژی در ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون وزیر: مصرف ما ۴ برابر خارجی‌ها

ابوالفضل صومعه‌لو، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این همایش با اشاره به میزان مصرف انرژی در ایران افزود: در حال حاضر میزان مصرف سالانه انرژی در ایران، معادل ۱۲۴۵ میلیون بشکه نفت خام می‌باشد که این مقدار حدود ۵/۴ برابر میزان متوسط مصرف انرژی در جهان است.

صومعه لو در ادامه گفت: از این میزان، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در حوزه ساخت و ساز مصرف می‌شود که عوامل زیادی در آن دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به طراحی نامناسب بنا، عدم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، ارزان بودن حامل‌های انرژی، عدم نظارت بر روند تولید، اجرا و مصرف در مصالح ساختمانی و عدم تشویق و حمایت کافی از رعایت‌کنندگان مبحث ۱۹ اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در کشورهای مختلف بسته به میزان فعالیت‌های صنعتی، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل انرژی مصرفی در ارتباط با مصارف ساختمانی است که ارزش آن به قیمت جهانی سالانه بالغ بر ۶ میلیارد دلار می‌شود.

به گزارش بنانیوز ، صومعه‌لو خاطرنشان کرد: اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، بهینه‌سازی نوع سوخت مورد استفاده در واحدهای تولید‌کننده مصالح با انرژی‌بری بالا نظیر کارگاه‌های آجرپزی و نیز تشویق به استفاده از مصالح تولیدی با انرژی بری پایین، احداث ساختمان به روش صنعتی جهت کاهش استفاده از مصالح غیر استاندارد و سنتی، ارتقای کیفیت ساخت‌وسازهای مختلف به منظور کاهش استفاده از مصالح غیراستاندارد و... از جمله مواردی است که در بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها نقش بسزایی دارد.

ساختمان‌های ما دوستدار انرژی نیستند

در همین حال محسن پروان، دبیر همایش اقتصاد انرژی در صنعت ساختمان نیز گفت: دغدغه تازه‌ای در جامعه شکل گرفته است که آن هم میزان مصرف انرژی در ساختمان است. همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت انواع انرژی در ایران به چند برابر افزایش پیدا کرد که این امر ضرورت صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی و به خصوص در صنعت ساختمان را برای همه مشخص کرده است.

وی تاکید کرد: ساختماهای ایرانی نه تنها دوستدار انرژی نیستند بلکه مکان‌هایی هستند برای اتلاف انرژی و فارغ از اینکه انرژی سرمایه‌ای ملی است، اما هزینه آن به رقم قابل توجهی در بودجه خانوار تبدیل شده است.

پروان اظهار امیدواری کرد: برگزاری همایش‌های تخصصی به فرصتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی تبدیل شود.همچنین شاهین حیدری، مدیر گروه انرژی و معماری دانشگاه تهران صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان را مشروط به رعایت مقررات ملی ساختمان دانست و اظهار کرد: استفاده از پنجره‌های دوجداره، استفاده از پشت‌بام منازل برای توسعه فضای سبز، تبدیل بالکن منازل به فضای گلخانه‌ای و از همه مهم‌تر بازگشت به معماری‌سنتی در ساخت‌و‌سازها از جمله مواردی است که به شدت سبب ایجاد صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

در همین حال سعید مهذب ترابی، مدیر سازمان بهره‌وری انرژی ایران نیز گفت: با تجدید‌نظر در ساختار فنی ساختمان‌ها و نیز لوازم انرژی‌بر داخل ساختمان‌ها امکان ۱۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در ساختمان‌ها وجود دارد.

یک درخواست از وزیر مسکن

داود فدایی، عضو هیات عملی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز با بیان اینکه بازنگری در ساخت‌وسازها در کشور امری ضروری است، تاکید کرد: اگر چه ما به دنبال مسکن‌سازی هستیم، اما باید اقدام به ساخت ساختمان‌هایی کنیم که علاوه بر اینکه هزینه ساخت آنها کاهش پیدا کند هزینه مصرف انرژی نیز در این ساختمان‌ها از طریق فن‌آوری‌های روز دنیا کاهش پیدا کند.وی استفاده از انرژی‌های خورشیدی را از جمله راهکارهایی دانست که به گفته وی باعث کاهش هزینه انرژی در ساختمان می‌شود.وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها امری مهم است، گفت: در این کشورها متقاضیان خرید مسکن قبل از خرید یک ملک بیش از آنکه به فکر رویت سند آن باشند در وهله اول به دنبال شناسنامه انرژی ساختمان هستند تا به موجب آن مشخص شود که یک ملک از نظر مصرف انرژی در چه سطحی است.

مدیرکل استاندارد: اجرای مقررات ضعیف است

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین فریدون بلغاری، مدیر کل نظارت سازمان استاندارد نیز با اشاره به اینکه ۴۹ سال از تدوین اولین مقررات ملی ساختمان درکشور می‌گذرد گفت: با وجود این قدمت اما متاسفانه اجرای این نوع مقررات در کشور ما ضعیف است این درحالی است که باتوجه به زلزله‌خیز بودن کشور اجرای مقررات ملی ساختمان به شدت لازم است.

 

 

    نظرات