تفاهم‌نامه مشارکتی سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی امضا شد

تفاهم‌نامه مشارکتی سازگاری با کم‌آبی در خراسان رضوی امضا شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در مراسمی که به همین منظور در فرمانداری شهرستان سرخس و با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، فرماندار شهرستان سرخس، معاونان شرکت آب منطقه‌ای و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان سرخس برگزار شد، "محمد علایی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی کشاورزان منطقه مرزی سرخس را مرزداران جمهوری اسلامی ایران نامید و گفت: همه باید توجه داشته باشیم که اولا در منطقه خشک زندگی می‌کنیم و ثانیا بیش از آنچه باید برداشت کنیم آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم و با پیامدهای پدیده گرم شدن زمین نیز روبرو هستیم.
وی افزود: بنابراین باید مشکل خود را با تکیه بر خرد جمعی حل کنیم، هرچند می‌توان در اتاق‌های دربسته نشست و تصمیماتی گرفت، اما اینگونه تصمیم‌‌ها در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.
"علایی" روند تنظیم سند آب را مورد اشاره قرار داد و افزود: برای تنظیم این سند مهم ما با کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی، اساتید دانشگاه، صاحبنظران و کارشناسان مسائل را مطرح و سند آب را تدوین کردیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به شبکه آبرسانی دوستی که مورد سوال چند تن از کشاورزان بود اشاره کرد و گفت:  در بازدیدی که داشتیم کانال شبکه آبرسانی دوستی باید لایروبی شود و ما 250 میلیون تومان از اعتبارات شرکت را برای شبکه آبرسانی دوستی اختصاص دادیم که اولویت‌های این شبکه باید توسط خود کشاورزان تعیین شود و کشاورزان به روند اجرای کار نظارت کنند تا این سرمایه عظیم از بین نرود.
وی درباره حقابه کشاورزان نیز گفت: ما حق نداریم حقابه شما را نادیده بگیریم. حقابه کشاورزان را از سد شوریجه نیز به طور منصفانه خواهیم گرفت و تا این حق ادا نشود هیچ سندی را امضا نخواهم کرد.
پیش از سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، فرماندار شهرستان سرخس گفت: با توجه به محدودیت‌های جدی که در خصوص آب داریم لازم است تشکل های کشاورزی پای کار بیایند و از میزان آبی که دراختیار داریم بهترین بهره‌برداری را بکنیم.
وی افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود باید وضعیت معیشتی و مالی کشاورزان را هم در نظر گرفت و طوری عمل شود که کشاورزان بتوانند هزینه‌ها را پرداخت کنند.
در این جلسه نمایندگان تشکل‌های کشاورزی شهرستان سرخس به بیان مشکلات خود پرداختند و از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی قدردانی کردند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات