پاکبانان و باغبانان به شبکه دوستداران کتاب پیوستند

پاکبانان و باغبانان به شبکه دوستداران کتاب پیوستند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیرازف ابراهیم گشتاسبی راد در آیین پیوستن پاکبانان به شبکه دوستداران کتاب، ابراز امیدواری کرد بتوان با ایجاد شبکه‌های کتابخوانی در گروه‌های مختلف جامعه، اعم از خانواده شهرداری و غیر آن، همچون سالمندان، کودکان و توانخواهان فرهنگ کتابخوانی را در میان اقشار مختلف رواج داد.
گشتاسبی راد بیان کرد: فارغ از اینکه شیراز بتواند عنوان پایتختی کتاب را کسب کند یا نه، مهم این است که کتابخوانی در بین مردم توسعه یابد.
معاون شهردار شیراز با اشاره به سابقه این شهر در عرصه نویسندگی و کتابخوانی، اظهار داشت: از آن هنگام که عضدالدوله دیلمی در بیش از ۱۱۰۰ سال پیش کتابخانه بزرگی ایجاد کرد تا امروز، شاهد هستیم که فرهیختگان اهل کتاب در فارس همچنان به گسترش این امر فرهنگی اهتمام دارند.
گشتاسبی‌راد، کتابخوانی را محور توسعه و نشانه توسعه یافتگی ملت‌ها دانست و گفت: مردم در کشورهای توسعه‌یافته در همه حال، مشغول کتاب‌خوانی‌اند و فرهنگ به همراه داشتن کتاب‌های جیبی رواج دارد.
وی تاکید کرد: خواندن،‌ غذای روح و خوراک مغز است و آن‌ کس که با کتاب محشور باشد، هرگز تنها نمی‌شود.
معاون شهردار شیراز اضافه کرد: امروز شاهد آن هستیم که نسل جدید با خواندن انواع کتاب‌ها اعم از کاغذی یا غیر آن، در این زمینه گام‌هایی برداشته است.
گشتاسبی راد با اشاره به عصر انفجار اطلاعات، گفت: دسترسی به اطلاعات، زمینه پرسشگری را در جوانان فراهم می‌کند و از این منظر هم، فرصت به شمار می‌رود و هم تهدید.
او دریافت اطلاعات فاقد ارزش را تهدیدی برای دانش و آگاهی عمومی را فرصت جهان اطلاعات دانست و بیان داشت: در چنین شرایطی، اینکه چه کسی باید پاسخگوی پرسش‌هایی باشد که بعد از دسترسی به این شبکه اطلاعات رخ می‌دهد، همچنان مشخص نیست.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این آیین، کار باغبانان و پاکبانان را ستود و زدودن گرد از رخسار شهر را با زدودن زنگار نادانی از روان، به یکدیگر شبیه دانست.
روح‌الله منوچهری بیان کرد: کتاب گنجینه‌ای از دانش الهی و بشری است و ماحصل اندیشه‌ورزی فرهیختگان است که می‌تواند در باره گذشته، حال، آینده و مسائل روز راهگشا باشد.
وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب که از کتاب به عنوان "جویبار" یاد کردند، گفت: کتاب همچون جویباری روان است که به اطراف نشاط می‌بخشد، اطلاعات عمومی را افزایش می‌دهد و باعث برنامه‌ریزی در امور زندگی می‌شود.
در این آیین، شماری از پاکبانان به معرفی کتاب‌های دلخواه خود همچون، بخارای من، ایل من، بیشعوری، دیوان حافظ و راز پاک‌زیستن پرداختند.
با پیوستن پاکبانان به شبکه دوستدار کتاب، همه آنها می‌توانند به‌ صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های عمومی در آیند.
پیش از این گروه‌ها و اصناف مختلف از جمله سالمندان، آتش‌نشانان، دانش‌آموزان، نابینایان، نامه‌رسانان، رستوران‌ها و کافه‌داران، و دیگر گروه‌ها نیز از طریق معاونت فرهنگی شهرداری به این شبکه پیوسته‌اند.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است اما شیراز با وجود صبغه فرهنگی تاکنون موفق به کسب این عنوان نشده است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات