تأمين حقوق معلولين به دور از شعارپردازي

تأمين حقوق معلولين به دور از شعارپردازي

دسامبر مصادف با ۱۲ آذر روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. مناسب سازی معابر و زیرساخت های شهری یکی از موضوعات مهم در کشورهای پیشرفته است. در ایران بحث مناسب سازی هنوز در ابتدای کار خود قرار دارد و معلولین نمی توانند مانند دیگران به راحتی وارد جامعه شوند. در همین زمینه با "رضا اکبری" رییس کمیسیون تخصصي شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت و گو کردیم که در ادامه با هم می خوانیم.
اندکی در مورد معلولان و جایگاه آنان در جامعه امروز برایمان بگویید.
اخیراً سازمان یونسکو بر اساس گروه های مختلف اقشار در جامعه، ایده هایی برای شهرسازی تحت عنوان شهر دوستدار کودکان، زنان، سالمندان و معلولین مطرح کرده است.
در این گروه بندی، معلولین جزء ضعیف ترین گروه ها شناخته می شوند که لازم است در راستای بهبود زندگی آنان گام هاي اساسي برداشته شود.
در کشور ما، تا چه حد به این موضوع اهمیت داده شده است؟
متأسفانه در شهرسازی فعلی، فضاهای شهری برای معلولین مناسب سازی نشده و برای رفاه معلولین اقدامات اندکی صورت گرفته است که البته همین میزان کم نیز با ایراداتی همراه است. برای نمونه بسیاری از         رمپ هایی که برای عبور معلولین در ساختمان ها طراحی شده است دارای شیب نامناسب و غیراستاندارد است.

چه فعالیت هایی باید جهت مناسب سازی شهر برای معلولین انجام گیرد؟
اولین و مهم ترین اقدام در راستای حمایت از معلولین و مناسب سازی شهر برای آنان، هوشمندسازی فعالیت هاست. در واقع با هوشمندسازی ، میزان نیاز به مراجعه حضوری آنان تا حد زیادی کاهش می یابد.
از دیگر فعالیت هایی که باید در این زمینه انجام داد می توان به مناسب سازی مقیاس شهری، ترویج فرهنگ رفتار با معلولین و ساخت و سازهای اصولی و مناسب برای آنان اشاره نمود.
و سخن آخر...
معلولین در جامعه همانند دیگر اقشار از تمام حقوق انسانی و شهروندی برخوردارند و باید به دور از شعارپردازی، برای رفاه آنان تدابیری اندیشیده شود.
خوشبختانه شهر یزد در جهت مناسب سازی شهر برای معلولین وارد عمل شده است و امیدوارم شاهد تغییرات خوبی در نحوه زندگی آنان باشیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات