ساخت آرامگاه و گنبد مجاهد نستوه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی

رییس سازمان آرمستان های شهرداری ارومیه گفت: ساخت آرامگاه و گنبد مجاهد نستوه  مرحوم حجت الاسلام و والمسلمین حسنی  برگرفته از معماری چهار طاقی ایرانی و  اسلامی  در حال اجرا است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه؛ حجت الاسلام و المسلمین امیر عباس عابدینی  بیان کرد:  باتوجه به جایگاه و منزلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسنی که رشادت هاو جانفشانی های فراوان برای اسلام و انقلاب و مردم شریف آذربایجان کرده اند کاملا لازم و ضروری بود که آرامگاهی در خور شان ایشان طراحی و ساخته شود.

وی افزود:  سازمان آرامستان اقدام به طراحی و ساخت گنبد آرامگاه با استفاده از تجارب مهندسین و معماران خبره شهرداری ارومیه کرد.

عابدینی بیان کرد:  بر اساس اظهارات مهندسین پروژه ایده اصلی طراحی یادمان برگرفته از معماری چهارطاقی های ایرانی_ اسلامی شکل گرفته است.

وی با اشاره به مشخصات فنی  عنوان کرد:  بنا دارای چهار طاق ورودی از هر طرف و گنبد میانی در وسط  با ابعاد اصلی طرح 7.5 در 7.5 و زیربنای محل احداث یادمان در حدود 60 مترمربع و حداکثر ارتفاع 11.6 متر است و همچنین قوس های شکل دهنده طاق های ورودی از نوع قوس 5 و 7 تند است که اطراف آن با کاشی کاری های اسلیمی و آیات قرآنی نماسازی می شود و ارتفاعی در حدود 8 متر می باشد .

رییس سازمان آرمستان های شهرداری ارومیه  افزود: در فضای داخلی نیز کتیبه های پیش بینی شده که محل نصب آثار به جا مانده و یا نوشته ها و خاطراتی از آن مجاهد فقید در نظر گرفته شده است .

وی بیان کرد: مصالح مورد استفاده در این بنا نیز متشکل از آجرنسوز شاموتی، کاشی های آیات قرآنی و اسلیمی، ورق استیل طلایی(پوشش گنبد)،سنگ گرانیت مشکی در کف است و  همچنین فضای داخلی دارای یک گنبد کاذب بوده که با کاشی های طرح اسلیمی بصورت رسمی بندی اجرا می شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ارومیه

    منبع خبر

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه یک شهرداری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات