سيزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و تاجيكستان به کار خود پایان داد/ توافق دو کشور برای توسعه همکاری‌های گمرکی، تجاری، مهندسی و فرهنگی

سيزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و تاجيكستان به کار خود پایان داد/ توافق دو کشور برای توسعه همکاری‌های گمرکی، تجاری، مهندسی و فرهنگی


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" عصر امروز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه سيزدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي فني، اقتصادي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تاجيكستان با تاکید بر اینکه پيشرفت و توسعه كشور تاجيكستان و موفقيت‌هاي دولت و ملت اين كشور را پيشرفت و موفقيت ايران مي‌دانيم، گفت: از ديدگاه مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط همه جانبه با كشورهاي اسلامي در صدر توجهات كشورمان قرار دارد و از اين حيث كشور تاجيكستان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
وی با بیان اینکه كار كميته‌هاي تخصصي با پايان يافتن اين اجلاس خاتمه نيافته، بلكه آغاز مسئوليتي سنگين برای توسعه روابط و تحقق تفاهمات است، افزود: عملياتي کردن به موقع مكانيزم‌هاي اجرايي همچون تشكيل كميته‌هاي مشترك فني، بانکی و كميته پيگيري اجلاس، فراهم كردن الزامات اجرايي از جمله منابع مالي و تسهيل فرايندهاي اداري در هر دو كشور براي اجرايي كردن توافقات، از جمله مواردی است که مي‌بايست همواره مورد توجه دو کشور قرار گیرد.
وزیر نیرو اهم توافق‌های حاصل شده این اجلاس در زمینه تجارت، اقتصاد، بانکی و بیمه را شامل توسعه همکاری‌های بانکی و بیمه از طریق تشکیل کمیته مشترک عنوان کرد و گفت: ارائه پیشنهادات و الگوی خودمان برای استفاده از ارزهای ملی در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها و همچنین در دستور کار بودن امضای تفاهم‌نامه همکاری بیمه، از دیگر توافق‌های این بخش است.
اردکانیان ادامه داد: توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری از طریق تبادل هیئت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و کارگروه تجاری، صنعتی و معدنی، توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری از طریق تبادل فهرست سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در مناطق آزاد از سوی دو کشور و معرفی به موقع فهرست مناقصات پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی از دیگر موارد توافق شده به‌شمار می‌آید.
وی افزود: همچنین توسعه همکاری‌های نقشه‌برداری از طریق ایجاد کارگروه مشترک بین سازمان‌های مرتبط در بین دو کشور و همکاری‌های معدنی از طریق همکاری در اجرای مشترک پروژه‌های زمین شناسی مورد توافق قرار گرفته است.
وزیر نیرو ادامه داد: در حوزه حمل و نقل، کشاورزی و ارتباطات نیز اعزام واگن‌های تاجیکی از طریق ایران به ترکیه، برگزاری نشست با راه‌آهن ترکیه در یکی از سه کشور، اجرایی شدن پروژه کریدور ترانزیتی ریلی منطقه‌ای مصوب سازمان اکو و اقدام مشترک برای تکمیل خط ریلی سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان از دیگر توافق‌ها بوده که بر همین اساس طی سه ماه آینده نشست مشترکی در یکی از سه کشور در این زمینه برگزار خواهیم کرد.
اردکانیان اظهار کرد: توافق برای برگزاری نشست مشترک برای همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه حمل و نقل به تاجیکستان، همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تاکید بر امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های کشاورزی از دیگر موارد توافق شده است.
اردکانیان در ارتباط با حوزه آب و انرژی که زمینه کار و تخصص دو مجموعه مسئول کمیسیون مشترک است، گفت: انجام مطالعات ارتباط الکتریکی با تاجیکستان از طریق افغانستان و ازبکستان ظرف مدت ۶ ماه، توافق برای ارتقا و توسعه کارخانه‌های حوزه نفت و گاز تاجیکستان و برگزاری دوره‌های فنی مختلف در بخش نفت و گاز توسط طرف ایرانی از موارد ذکر شده در این بخش است.
وی ادامه داد: توافق برای ادامه ارائه خدمات فنی مهندسی در طراحی و ساخت سامانه‌های آب و فاضلاب و نیروگاه‌های برق‌آبی به طرف تاجیکی، استفاده از توان شرکت‌های پیمانکاری و کارخانجات سازنده تجهیزات در حوزه صنعت آب و برق و توافق برای صدور فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به تاجیکستان از دیگر موارد تعیین شده در حوزه آب و انرژی است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش نیز مقرر شده است در نیمه اول سال آینده میلادی در خصوص مجتمع آموزشی رودکی در شهر دوشنبه مذاکرات انجام شود، افزود: توافق برای انجام بازدید از مراکز فنی و حرفه‌ای دو کشور صورت گرفته و قرار است نهادهای دانشگاهی درخصوص برگزاری اردوهای گردشگری متقابل برای تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان هماهنگ شوند. همچنین همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اعطای بورس‌های تحصیلی به یکدیگر صورت گیرد.
رئیس كميسيون مشترك همكاري‌هاي فني، اقتصادي و فرهنگي ايران و تاجيكستان در رابطه با توافق‌های مربوط به حوزه دادگستری و همکاری‌های حقوقی اظهار کرد: توافق کردیم نشست مشترکی را جهت نهایی کردن موافقتنامه‌های معاضدت حقوقی و انتقال محکومان و استرداد مجرمان ظرف دو ماه به‌عمل آوریم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مجموعه توافق‌ها فصل جدیدی را در توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان رقم خواهد زد و امیدوار هستیم با تلاش کمیته‌های کارشناسی و همکاری نزدیک دستگاه‌ها و به‌ویژه نمایندگی‌های دو کشور شاهد تحقق بخش عمده‌ای از این توافق‌ها باشیم.
در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور که در دو روز گذشته بر روی مفاد آنها توافق شده بود، به امضای وزیر نیروی کشورمان و عثمان علی عثمان زاده وزیر انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان به امضا رسید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات