نبود بودجه برای اجرای پروژه‌ها بهانه‌ای بیش نیست

نبود بودجه برای اجرای پروژه‌ها بهانه‌ای بیش نیست

www.BanaNews.irمعاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر این‌که مدیریت‌های شهری باید به‌دنبال ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر باشند، گفت: برخی شهرداران، فقط مدیر هزینه هستند و نمی‌توانند به‌خوبی درآمدزایی کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه زنجان با بیان این مطلب، اظهار کرد: به‌علت توانایی نداشتن برخی شهرداران در جذب منابع مالی و درآمدهای پایدار برای شهر، شهروندان در برخی امور به‌حق واقعی خود نمی‌رسند که همین موضوع باعث بروز نارضایتی از مدیریت شهری می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه قسمت درآمدزایی اکثر شهرداری‌های استان تعطیل است و هر چند استانداری با اعمال برخی سیاست‌ها و کمک‌های مالی سعی در جبران کمبودها دارد، اما شهرداران نیز باید شرایط را برای بهبود وضعیت موجود فراهم کنند.

این مقام مسوول به اجرای ۱۵۸ پروژه‌ عمرانی در سال ۹۰ اشاره کرد و یادآور شد: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان اجرایی خواهند شد که این موضوع در تاریخ شهرداری‌های استان بی‌سابقه است و مقرر شده است ۵۰ درصد از هزینه‌ها از سوی استانداری پرداخت شود.

وی با تاکید بر این‌که بدهی‌های احتمالی شهرداری‌ها نباید موجب تعلل در اجرایی کردن طرح‌های مصوب استان در حوزه عمران شهری شود، یادآور شد: شهرداری شهرهای بزرگی همچون تهران نیز بدهی دارند، اما شاهد هستیم که با همه توان در حال اجرای طرح‌های بسیار بزرگی بوده و بهانه نیز نمی‌آورند و با وجود فرصت‌های خوبی که در سال‌های اخیر برای کار و سازندگی در استان مهیا شده است، انتظار داریم که شهروندان به‌خاطر سوء‌مدیریت‌های احتمالی در حوزه شهری، از این فرصت‌ها و حقوق حقه‌شان محروم نشده و اگر دوستانی توان اجرای پروژه‌ها را ندارند، به‌خاطر منافع شهروندان تصمیم عاقلانه بگیرند.

رفیعی با تاکید بر این‌که مردم انتظار دارند به‌جای این‌که بودجه شهرداری برای پرداخت حقوق خرج شود، برای عمران و آبادی شهرها هزینه شود، یادآور شد: تعداد زیاد نیروی انسانی شاغل در برخی از شهرداری‌ها موجب شده است، تا مدیران شهری با کمبود بودجه برای اجرای پروژه‌های مورد مطالبه مردم مواجه باشند.

وی، به ضرورت ساماندهی وضعیت فعلی برخی شهرداری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: نبود بودجه برای اجرای پروژه‌ها بهانه‌ای بیش نیست، چرا که در حال حاضر برای اجرای طرحی اعتبار لازم به حساب شهرداری واریز شده است، اما کار بنا به‌علل نامعلومی هنوز آغاز نشده است و این مستله جای سوال دارد.

این مقام مسوول خطاب به مسوولان شهری استان گفت: استانداری در حد توان خود به شهرداری‌ها کمک کرده و می‌کند، ولی ظاهرا تعدادی از شهرداران توان انجام کار را ندارند، پس به‌دنبال بهانه‌تراشی نیز نباشند چرا که حمایت‌های استانی از این نهادها بسیار فراتر از وظایف بوده است.

رفیعی در بخش دیگری با انتقاد از نحوه برآورد قیمت پروژه‌ها از سوی برخی شهرداری‌ها، گفت: مشکل چنین برآوردهایی، گرفتاری‌های مالی شهرداری‌ها بعد از اجرای پروژه‌ها است؛ به‌ عنوان مثال در بازگشایی داوود قلی دلجویی، شهرداری زنجان به خاطر برآورد نشدن دقیق به مشکل مالی برخورده است.

معاون عمرانی استاندار زنجان یادآور شد: این مشکل در پروژه پل غیرهم‌سطح امام حسین (ع) نیز مشاهده می‌شود به‌طوری‌که در ابتدای کار عنوان شد که برای اتمام طرح ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، اما اکنون این رقم به ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است و این روند اصلا قابل قبول نیست.

 

    نظرات