ارزیابی کارشناسان از طرح‌های دولت و تحولات بازار مسکن

ارزیابی کارشناسان از طرح‌های دولت و تحولات بازار مسکن

www.BanaNews.irرئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه کشور محکوم به تولید مسکن است و باید حتما سالانه زمینه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ایجاد شود،گفت:برخوردهای سرنیزه ای و پلیسی با بازار مسکن نه تنها جواب عکس داده و به نتیجه نمی رسد،که بازار مسکن را ملتهب نیز می کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: مسکن را نمی‌توان از طریق واردات تامین کرد، بنابراین با همین عزمی که دولت جزم کرده و با حمایت انبوه‌سازان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور شدنی است.

وی ادامه داد:حرکت‌های پلیسی یا سرنیزه‌ای و زوری که برای اجاره‌بها تعیین شد (۷ تا ۹ درصد) ما را به یاد برنامه های کشورهای بلوک شرق مثل شوروی سابق انداخت که صدها بار آنها برخوردهای پلیسی را با اقتصاد تجربه کرده اند.

بیگدلی اضافه کرد: این برخوردهای پلیسی جز اینکه اقتصاد آنها را نابود کرد،ارمغانی دیگری برای آنها نداشت و جز اینکه یک نظام اقتصادی بخشنامه‌ای و بی‌روح و منقبض را القاء کرد هیچ ره‌توشه دیگری برای شوروی سابق نداشت.

*خواهش انبوه سازان از کارشناسان دولتی؛ برای دولت هزینه نتراشید

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران گفت:خواهشی که از کارشناسان دولتی دارم این است که درد دل بخش خصوصی و انبوه سازان را گوش کنند و راهکارهای آنها را بپذیرند و برای دولت هزینه‌تراشی نکنند.

وی با اشاره به اینکه دولت کنونی در ۱۰۰ سال گذشته یکی از موفق‌‌ترین دولت‌ها در زمینه توجه به بخش مسکن بوده است و در یک برنامه هدفمند برای تامین مسکن مردم تلاش زیادی کرده،افزود:چیزی که در دولت‌های سابق در بخش ساخت مسکن اتفاق افتاد همانا ساخت تنها ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن استیجاری بود در حالی‌که در حال حاضر در برنامه ساخت مسکن عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی دیده می شود.

بیگدلی تاکید کرد: این عدد دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن یک رکورد برای دولت است پس ما انبوه سازان خواهشی که از برخی کارشناسان دولتی داریم این است که با پیشنهادهای غیر کارشناسی مانند اقدامات تعزیراتی در بخش مسکن طعم شیرین این حرکت طوفانی را خراب نکنند.

وی با بیان اینکه این حرکت‌ها از دو جایگاه قابل ارزیابی و انتقاد است اضافه کرد: اول اینکه ارائه این پیشنهادات و ایده های کارشناسی یا به خاطر دست‌های خزنده یا انحرافی است که می‌خواهد چهره دولت را خراب کند و یا اینکه یک سری افراد بی اطلاع هستند که نمی‌دانند چه می‌کنند و چرا باید برای دولت هزینه تراشی کنند.

وی تاکید کرد: ساخت و برنامه در دست احداث مسکن مهر نشان از عزم دولت دارد، یکی از حرکتهای بی‌نظیر و توفنده بوده است و در ۱۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

*برخورد تعزیراتی با اجاره مسکن بازار را ملتهب می کند

بیگدلی افزود: گله ای که از سازمان تعزیرات دارم این است که این چه بخشنامه‌ و چه حرکتی بود که برای بازار اجاره اجرا کردند.

وی تصریح کرد:بیایند ارزیابی کنند که آیا این مصوبه ۷ تا ۹ درصدی التهاب بازار مسکن را فروکش داد و یا اینکه بدتر کرد پس تاکید می کنم که این حرکتهای سرنیزه‌ای و امنیتی در حوزه مسکن که ۹۸ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است، موجب التهاب در بازار مسکن شد.

وی خاطر نشان کرد:مسکن یک پروسه تولید بسیار ظریفی است که ۳ سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد، بنابراین کارشناسان دولتی یا نقشه دارند که چهره دولت را مخدوش کنند و یا کار بلد نیستند.

*گردش مالی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی بخش مسکن در سال

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران تاکید کرد: مگر می‌شود مسکن و اجاره‌بها را که حجم معاملات مالی آن در سال حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است را با یک بخشنامه رئیس بنگاهداران املاک یا رئیس سازمان تعزیرات یک شبه درست کرد.

بیگدلی گفت: این بخشنامه بار روانی در بازار مسکن ایجاد می‌کند، بنابراین مطمئن هستم که اینگونه اقدامات و بخشنامه‌ها نه تنها بازار مسکن را به تلاطم می‌کشاند بلکه هیچ ثمری هم برای کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: کشور محکوم به تولید مسکن است بنابراین دولت باید تولید کننده را حمایت و تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهد و از مقررات منقبض ضد تولید مسکن و ضد تولید دوری کند.

به گفته وی، قطعا مشکل مسکن با همین برنامه مسکن مهر در چند سال آینده حل می‌شود البته اگر این حرف‌ها و کارهای کارشناسی نشده ادامه پیدا نکند و اجرا نشود.

وی تصریح کرد:کارشناسان دولتی دقت کنند که اگر این بخشنامه‌ها اجرا شود باید منتظر سونامی مسکن همانند سال ۸۶ باشیم.

وی در پاسخ به اعلام خبر رئیس جمهور مبنی بر اعطای زمین‌های هزار متری به خانوارها برای ساخت مسکن گفت: رئیس جمهور ۳۰ سال در رشته ساختمان درس خوانده و متخصص ساختمان بوده و شهردار تهران بوده است.

وی ادامه داد: مطمئنا پیشنهاد او پیشنهاد بی‌جا و بدون کارشناسی نیست و متاسفم برای افرادی که به پیشنهاد و طرح ایشان حمله کرده اند.

بیگدلی تاکید کرد:این کار شدنی است و هیچ مشکلی برای منابع طبیعی ایجاد نمی‌کند چرا که کشور یک سری زمین‌های هدر رفته دارد که می‌توان با اعطای این زمین‌ها به مردم باغشهر ایجاد کرد.

 

 

    نظرات