شهر به یک برنامه مدون، کارشناسی شده و مشخص نیاز دارد

شهردار کرمان در همایش شهرداران، رؤسای شوراهای اسلامی شهر و اعضای شورای استان کرمان:

شهر به یک برنامه مدون، کارشناسی شده و مشخص نیاز دارد

شهردار کرمان گفت: عمده ضعفی را که من حداقل در شهرداری کرمان دیدم و فکر می‌کنم در عمده‌ی شهرهای ایران وجود دارد، بی‌برنامگی است.

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، سید مهران عالم‌زاده در همایش شهرداران، رؤسای شوراهای اسلامی شهر و اعضای شورای استان کرمان افزود: ما برای شهر هیچ وقت برنامه نداریم و عمدتا کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر که می‌خواهند وارد شورا شوند، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که بر اساس آنها رأی می‌آورند و وارد شورا می‌شوند. این درحالی است که عمدتا این برنامه‌ها اجرایی هم نمی‌شوند چرا که شهر مسیر خودش را می‌پیماید.
وی ادامه داد: اگر شهر، دارای یک برنامه باشد، باید کسی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود و یا اعضای شورا که انتخاب می‌شوند؛ در چارچوب این برنامه‌ی مدون، کارشناسی شده و مشخص حرکت کنند و خودشان نمی‌تواند مبدع اقداماتی باشد که برای شهر تعریف هم نشده است. به همین دلیل به نظر من شهرداران باید یک برنامه مشخص برای شهر داشته باشند که در اولویت کارهای آنها گذاشته شده است.
عالم‌زاده افزود: در این راستا ما در این دوره در شهرداری کرمان با دانشگاه شهید باهنر کرمان به نتیجه رسیدیم که یک برنامه پنج ساله را برای شهر کرمان تهیه کنند که بعد از تصویب آن در شورای شهر، شهر کرمان برای یک دوره‌ی پنج ساله یک برنامه کارشناسی شده و مدون خواهد داشت.
شهردار کرمان تصریح کرد: مساله‌ی بعدی این است که این برنامه تهیه شده برای شهر باید اولویت‌بندی داشته باشد و شهر باید متوازن رشد و پیشرفت کند، چرا که نمی‌شود ما به حوزه‌ی حمل و نقل و ترافیک توجه کنیم اما به حوزه‌ی فضای سبز نه، یا نمی‌شود به خدمات شهر توجه نکرد. چرا که حوزه‌ی خدمات شهر، یک کار واجب است و جمع‌آوری زباله و نظافت شهر، کارهای روتین و روزانه است.
وی خاطرنشان کرد: گاهی ما در حوزه‌ی توسعه‌ی شهری یک سری اقدامات را انجام نمی‌دهیم که بعدا ناگزیر می‌شویم هزینه‌های زیادی را بپذیریم تا شهر را از یک معضل مانند ترافیک نجات بدهیم چرا که به حوزه حمل و نقل توجه نکرده و آن را ساماندهی نمی‌کنیم، بنابراین غالبا مجبور می‌شویم سرمایه و اعتبارات شهر را به سمت اجرای تقاطع غیرهم‌سطح و یا تعریض معابر ببریم که این‌ها هم یک درمان موضعی هستند و درد کلی شهر را درمان نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما شهرداران بایستی اولویت‌هایی برای حوزه‌ی کاری خودمان داشته باشیم و این اولویت‌ها باید در همه‌ی حوزه‌های شهری با یک رشد متوازن اجرا شوند. همچنین بودجه‌ها و فعالیت‌ها باید در همه‌ی حوزه‌ها مثل شهرسازی، حمل و نقل عمومی و ترافیک متوازن باشد چون به هر کدام توجه نکنیم بعدها برای شهر آفت و آسیب و هزینه‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهند داشت.
شهردار کرمان تصریح کرد: شوراها و شهرداری‌ها باید حتما متناسب با فضای اقتصادی و سیاسی کشور، انعطاف داشته باشد و تصمیم‌های جدید اتخاذ کنند چرا که وقتی کشور دچار تحریم می‌شود، قطعا درآمدهای شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف دچار مشکلاتی می‌شود. بنابراین ضرورت دارد همزمان با این اتفاقات، شهرداران ابتکار عمل به خرج داده و اصلاحیه لوایح و پیشنهاداتی را به شورا ارائه دهند که متناسب با فضای سیاسی و اقتصادی کشور باشند که این امر، بسیار ضرورت دارد.

شهردار کرمان ادامه داد: به نظر من یکی از آسیب‌ها و آفت‌هایی که در شهرداری‌ها وجود دارد، عدم پرداخت به موقع حقوق پرسنل است که باعث می‌شود انگیزه‌ی افراد برای کار کردن کم شده و کارآمدی لازم را نداشته باشند. به همین دلیل پرداخت به موقع حقوق کارمندان و کارگران باید اولویت همه‌ی شهرداران باشد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 12 سالی بود که در شهرداری کرمان همیشه حقوق کارگران بین دو تا شش ماه با تأخیر واریز می‌شد و همیشه از این بابت تجمعات کارگری صورت می‌گرفت، اما الان یک سال و نیم است که با تدابیر اندیشیده شده حقوق تمامی کارکنان و پرسنل شهرداری اعم از رسمی، قراردادی و شرکتی به روز پرداخت شده است زیرا مساله حقوق را در اولویت کارهای خود گذاشته و متناسب با آن برنامه‌ریزی کردیم. ضمن اینکه پروژه‌های شهری را هم متناسب با خودشان اجرا می‌کنیم.

شهردار کرمان اظهار داشت:کار مهم دیگر شهرداری کرمان در این دوره، تعامل خوب با شورای شهر است که جا دارد از این بابت از تک تک اعضای شورای اسلامی شهر کرمان در این دوره تشکر و قدردانی کنم. حقیقتا ما در این دوره تمامی لایحه‌هایی که به شورای شهر فرستادیم، کارشناسی شده بوده‌اند و تا خودمان به نتیجه نمی‌رسیدیم و اقناع نمی‌شدیم که پروژه درست و کارشناسی شده است آن را به شورا نمی‌بردیم. به همین دلیل هم در یک سال و نیم گذشته، نشده است که لایحه‌ای را به شورا ببریم و تصویب نشود چرا که خود اعضای شورا هم کارشناس بوده‌اند. بنابراین نظرات کارشناسی را پذیرفته و عملا همه‌ی لوایح ما در این دوره تصویب شد و اتفاق خوبی که در این دوره افتاد، بدون دردسر و چالش مسائل مربوط به مصوبات شورا را گذراندیم.
عالم‌زاده افزود: به نظر من ارتباط و تعامل سازنده و خوب شهردار و شورای شهر نقش بسزایی در پیگیری و اجرای امور شهر و آرامش دارد. زیرا به جای اینکه شهردار همیشه درگیر موضوعات حاشیه‌ای با شورا باشد، به مسائل اساسی شهر و برنامه‌ریزی برای اجرای آنها خواهد پرداخت.
وی با بیان اینکه از شوراهای شهر می‌خواهیم تعامل خوبی با شهرداران داشته باشند، افزود: دغدغه‌ی شهرداران، دغدغه‌ی مهمی است و شوراها به عنوان یک نهاد مردمی که هم باید مصلحت شهر را در نظر بگیرند و بر کار شهرداری نظارت داشته باشند و هم خواسته‌های مردم را برآورده سازند، بایستی یک تعامل دوسویه با شهرداری داشته باشند.
شهردار کرمان ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط اقتصادی فعلی که شهرداران حتی برای پرداخت حقوق کارکنان با سختی مواجه هستند، شورا بایستی با شهرداری همکاری کنند و بعضا باید مصوباتی را بگذارند تا بتوانند در این شرایط اقتصادی درآمدهای خود را از منابع پایدار و مردم، تعریف کرده و برای شهر استفاده کنند.

وی افزود: در ابتدای حضور من در شهرداری کرمان هر هفته جلوی شهرداری، استانداری و دفتر امام جمعه، به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق اعتصابات کارگری داشتیم. چگونه می‌توان کارکنان یک نهاد مردمی و خدمت‌رسان، نارضایتی داشته باشند و کارآمدی داشت؟ قطعا این مجموعه کارآمدی و اعتبار خود را از دست خواهد داد. دقیقا این اتفاق افتاد و وقتی که حقوق‌ها به روز و به موقع شد، هم کارآمدی نیروها و شرکت‌های زیر مجموعه زیاد شد و هم اعتماد زیاد شد.

وی گفت: ما در این خصوص به راهکارهای ایجاد درآمد پایدار شهری احتیاج داشتیم. البته لازمه‌ی این مساله این بود که شورای شهرستان کرمان با ما همکاری کند که این اتفاق افتاد و شورا پذیرفت که یک سری جراحی‌های در حوزه‌ی درآمدهای شهرداری‌ها رخ دهد.
عالم‌زاده افزود: لوایح درآمدی و شهرسازی ما حدود 12 سال بود که تغییری پیدا نکرده بود. به همین دلیل در دوره‌ی اخیر کارهای کارشناسی در لوایح درآمدی شهرداری کرمان انجام شد که من به همه‌ی شهرداران استان توصیه می‌کنم حتما آن را مطالعه کنند. در این خصوص ما هم از تجارب بقیه‌ی استان‌های کشور و هم از داخل استان استفاده کرده و با کارشناسی این لوایح را تغییر دادیم و خیلی منابع درآمدی خوبی را از محل همین تغییرها ایجاد کردیم. البته این تغییرات کارشناسی شده را شورای شهر پذیرفت و مردمی هم که اوایل عادت نداشتند این هزینه‌ها را بپردازند و برای آنها سخت بود، کم کم پذیرفتند که اگر بخواهند در شهر خوبی زندگی کنند، باید هزینه‌های زندگی در این شهر را هم بپردازند.
وی گفت: به عنوان مثال ما در خیابان هزار و یک شب، پروانه ساختمان ویلایی را با 400 هزار تومان صادر می کردیم در حالی که شهرهای خیلی کوچکتر از ما هم، بابت چنین ملکی تا یک میلیون هزینه دریافت می کردند. بنابراین اختلاف فاحشی بین شهرداری کرمان به عنوان شهرداری مرکز یک استان و بقیه استان‌های کشور وجود داشت و شهر ما با شهرداری اصفهان و یزد مقایسه می شد در حالی که ما به لحاظ درآمدی، حتی لوایح شهرسازی‌مان از شهرستان‌هایی مثل رفسنجان و سیرجان هم کمتر بود که با تلاش در این دوره، رفع نقیصه شد.


شهردار کرمان شناخت قوانین و مقررات را از دیگر مواردی دانست که به شهرداری‌ها در اداره امور شهر خیلی کمک می‌کند و افزود: علیرغم اینکه قوانین شهرداری‌ها مربوط به سال‌های قبل است اما اگر در همین حوزه‌ها هم شناخت‌های حداقلی وجود داشته باشد ظرفیت های قانونی خوبی وجود دارد که شهرداران می‌توانند از آنها استفاده کنند.ضمن اینکه اگر تعامل شهرداران و انتقال تجربیات آنها با هم زیاد شود اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
شهردار کرمان ادامه داد: ما یک دایره تطبیق مقررات در شهرداری کرمان ایجاد کردیم و نتایجی که به دست آوردیم را گردآوری کرده و به صورت لوح فشرده به سایر شهرداری های استان ارسال کردیم تا استفاده کنند چون فکر می‌کنیم مجموعه‌ی شهرداری‌ها در کل کشور، یک خانواده هستند. ضمن اینکه خیلی از این موارد را هم به اطلاع وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های کشور می‌فرستیم که اگر نیاز است اصلاحاتی را در سطح کشور اجرا کنند.

وی اظهار داشت:  استفاده از نیروی دلسوز و کارآمد یکی دیگر از نیازهای شهرداری‌هاست. متاسفانه یک دیدگاه نامطلوبی وجود دارد و مردم نسبت به شهرداری‌ها بدبین هستند و برای رفع بدبینی بایستی به حوزه‌ی نیروی انسانی توجه کرده و ضمن رصد توانایی‌های آنها، از نیروی متخصص استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد برخی ملاحظات در سطح کشور و شهرها باعث شده است مردم آسیب ببینند. بنابراین باید در این حوزه شهرداران جسارت داشته باشند و اگر در جایی چینش نیروی اشتباهی داشتند، پذیرفته و آن را اصلاح کنند. چرا که مهم این است که شهرداری بتواند مانند یک تیم واحد عمل کند و قطعا اگر هر بخش آن نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، بر روی سایر بخش‌ها نیز اثر خواهد گذاشت و هماهنگی و همدلی یک تیم بسیار مهم و در جلب اعتماد افراد موثر است.


شهردار کرمان تصریح کرد: همچنین ما برای اولین بار در شهرداری کرمان، سامانه‌ی شفافیت شهرداری را راه‌اندازی کردیم و برای اولین بار طرح تفضیلی شهر کرمان که سالهای سال در بایگانی بود را در معرض دید عموم قرار دادیم و مردم می‌توانند تمامی مناقصات، مزایده‌ها، درآمدهای شهرداری و ... را روی این سایت مشاهده کنند.

عالم‌زاده افزود: به نظر من ما هر چه شفاف‌تر عمل کنیم خودمان به عنوان شهردار، بهتر می‌توانیم عمل کنیم. چون می‌دانیم چشمان ناظری که وجود دارند، می‌توانند مسائل را شفاف ببینند و انتظاراتشان از شهرداری کمتر شود. چرا که اتاق شیشه‌ای وجود دارد که همه از شهرداری آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: بنا به اینکه از شهردار در سطح شهر انتظارات گوناگونی وجود دارد؛ توان شهرداری و شهردار مشخص می‌شود و یک رشد عمومی از توان شهرداری ها ایجاد می‌شود. این اقدام باعث می‌شود هم اصحاب رسانه اطلاعات مورد نیاز خود را از منبع اصلی کسب کرده و هم مردم خود از امورات شهرداری آگاهی پیدا کرده و حتی خودشان بتوانند عوارض پروانه و ... خود را محاسبه کنند.


شهردار کرمان تاکید کرد: در شهرداری کرمان در موضوعات مختلف به روی همه شهرداری‌های کشور باز است و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می دهد.

عالم‌زاده توجه به رویکرد فرهنگی اجتماعی را از دیگر مواردی ذکر کرد که شهرداران بایستی حتما آن را در اولویت‌های کاری خود قرار بدهند.

وی گفت: بازدهی هزینه‌ای که در این حوزه می‌کنیم برای مردم بسیار بیشتر و اثر گذارتر از برخی امور دیگر است. شما ممکن است برای ساخت یک پارک بیش از 500 میلیون هزینه کنید اما برای اجرای یک برنامه خوب فرهنگی 50 میلیون این درحالی است که بازتاب و باز خورد این برنامه های خوب را تا مدت‌ها می توان در مردم دید و عده زیادی از مردم از آن بهره‌مند می شوند.
شهردار کرمان تصریح کرد: قطعا این مساله کمک می‌کند که روح شهر که فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی است و نیز اعتماد مردم و همراهی آنها نسبت به شهرداری ها زیاد شود و مردم احساس می کنند از هزینه‌ای که به شهرداری می دهند، شهرداری برای خودشان هزنیه می‌کند. قطعا این مساله اعتماد و تعامل دو سویه ایجاد می‌کند.

عالم‌زاده در پایان گفت: از همه‌ی شما بزرگواران که میزبانی شهر کرمان را پذیرفته‌اید، سپاسگزارم و امیدواریم در سال‌های آتی شهرداری کرمان میزبان شایسته‌ای برای شما باشد.

فاطمه نخعی‌فر

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات