حفظ منابع آبی هرمزگان نیازمند صرفه جویی در بخش کشاورزی و شرب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت : با توجه به محدودیت منابع تولید آب و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در سطح استان و کاهش تولید منابع آب سطحی و زیر زمینی، ضرورت صرفه جویی در بخش کشاورزی و شرب بسیار ضروری می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان : نشست مشترکی به منظور حفظ واحیای منابع آب شهرستان رودان  ومشکلات کشاورزان با حضور مصطفی غلامپور فرماندارشهرستان رودان در شرکت آب منطقه ای برگزار شد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ضمن خوش آمد گویی به فرماندار شهرستان رودان ، کاهش منابع زیرزمینی در استان هرمزگان  را از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان و مردم  دانست و تاکید کرد: برداشت بی‌رویه و کاهش میزان بارندگی از مهم‌ترین علل و عوامل کاهش منابع زیرزمینی به شمار می‌رود.

هوشنگ ملایی ابراز داشت : برداشت‌های بی‌رویه، حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های فراتر از میزان پروانه بهره‌برداری موجب افت سطح و کاهش کیفیت آب‌زیرزمینی شده است که این افت سطح در شهرستان رودان 1/5 متر در سال می باشد در صورتی که متوسط میانگین در استان 34 سانتی متر است واین امر باعث نشست زمین در تعدادی از دشت‌ها و کاهش کمی وکیفی محسوس منابع آب می شود.

وی خاطر نشان کرد :  از جمله روش های مدیریتی که به منظور مقابله و سازگاری با شرایط کم آبی  و جبران بخشی ازاین کمبودهای موجود انجام داد جمع آوری آب های سطحی هنگام بارندگی وایجاد سازهای آبخیزداری جهت تزریق در سفره های آب زیر زمینی در شهرستان رودان است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان عنوان کرد : با توجه به اینکه رودان دارای ظرفیت و پتاسیل بالای در کشاورزی استان می باشد واقتصاد این شهرستان در گرو آب کشاورزی است و منابعی آبی این شهرستان محدود است پس  باید به سمت کشت های گلخانه ای باید بتوانیم منابع موجود را مدیریت کنیم.

ملایی اذعان داشت : راهکار حل کمبود آب در رودان امکان پذیر نخواهد بود مگر با اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتورهای هوشمند، مسدود کردن چاه های غیر مجاز و کاشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت و اصلاح الگوی کشت به سمت کشت متراکم که امیدوراریم با همکاری وفرهنگ سازی بتوانیم به امر مهم دست یابیم .

ملایی به لایه روبی رودخانه های زیارت علی، بیکاه و جغین اشاره کرد و گفت : مطالعات فاز اول آن انجام گرفته و در آینده کار لایه روبی این رودخانه ها انجام خواهد شد

وی در ادامه به واگذاری وساماندهی رودخانه ها به بخش خصوصی وشرکت های شن وماسه که تحت نظارت بخش صنعت ومعدن هستند اشاره کرد وگفت : با مجوز ونظارتی که شرکت آب منطقه ای در مدت تعیین شده  از رودخانه صادر کرده ، بهره بردار می تواند کار ساماندهی و برداشت را انجام دهند ومطالبات خود از محل اراضی ایمن شده پرداخت نماید و نیزمی توانند جهت بهره برداری مفید از امکانات حاشیه رودخانه ها به ساخت مجتمع های خدماتی ورفاهی که مجوز ان از سوی این شرکت صادر می گردد اقدام کنند

ملایی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای آمادگی خود را جهت تسهیل در کار مردم و رسیدگی به درخواست های آنان اعلام میدارد اظهار کرد :  به زودی اداره منابع آب رودان  به مدیریت آب جهت تسریع امور ارباب رجوع ارتقا پیدا می کند و ساختمان اداری حفاظت منابع آب شهرستان نیز احداث می شود .

در پایان این نشست هوشنگ ملایی از فرماندار شهرستان رودان بخاطر پیگیری مداوم در مسأله آب و تشکیل جلسات شورای حفاظت منابع آب تشکر وقدر دانی کرد

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات