تقدیر از مهندسان پیشکسوت شهرساز استان یزد

تقدیر از مهندسان پیشکسوت شهرساز استان یزد

همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد برگزار و با حضور «رضا یادگاری» مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد، «مهدی سالاری» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و «مجتبی فرهمند» معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد از مهندسان پیشکسوت شهرسازی تجلیل به عمل آمد.

جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد

«مهدی سالاری» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز به جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد اشاره کرد و گفت: تفکر شهرسازی در بسیاری از تصمیم گیری های امروز شهر حاکم نیست و نتیجه آن افزایش حجم پرونده های ورودی به کمیسیون های ماده 100 می باشد.

نگاه توسعه طلبانه فعلی پاسخگوی نیازهای شهر یزد نیست

«مجتبی فرهمند» معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد در پنل تخصصی همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد با بیان اینکه شهر یزد بر مبنای تعادل و تعامل با اقلیم به صورت مسالمت آمیز شکل گرفته و حاصل نبوغ گذشتگان است، گفت: اما نگاه توسعه طلبانه شهرها که به سمت خیابان کشی ها و زیرگذرها کشیده شده است، نتوانسته پاسخگوی نیازهای شهر باشد.

ضرورت توجه مهندسان شهرساز به اصول

«رضا یادگاری» مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در پنل تخصصی همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان با اشاره به ضرورت حضور مهندسان شهرساز در طراحی شهری، گفت:  مهندسان باید در طراحی شهری اصول را مبنا قرار دهند.

شهرسازی یزد باید در ایران پایلوت شود

«رضا اکبری» رئیس کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد با اشاره به ظرفیت های شهر یزد در حوزه معماری و شهرسازی تاکید کرد که شهرسازی یزد باید در ایران به صورت پایلوت انتخاب شود.

ضرورت تدوین آئین نامه کنترل شهرسازی

« عباس وثیق نیا »رئیس کمیسیون شهرسازی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز در استان یزد بر ضرورت تدوین آئین نامه کنترل شهرسازی تاکید کرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مشکلات شهرسازی در قالب این آئین نامه حل خواهد شد.

نگاه توسعه طلبانه فعلی پاسخگوی نیازهای شهر یزد نیست

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد در پنل تخصصی همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد با بیان اینکه شهر یزد بر مبنای تعادل و تعامل با اقلیم به صورت مسالمت آمیز شکل گرفته و حاصل نبوغ گذشتگان است، گفت: اما نگاه توسعه طلبانه شهرها که به سمت خیابان کشی ها و زیرگذرها کشیده شده است، نتوانسته پاسخگوی نیازهای شهر باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، «مجتبی فرهمند» در این پنل تخصصی تاکید کرد:  از شهرسازان انتظار داریم که در این موضوع تحقیق کنید تا بتوانیم به پاسخ دقیقی برسیم و بتوانیم راه توسعه ای برای شهر پیدا کنیم. راه توسعه شهر یزد راهی متفاوت از سایر شهرها است.

وی افزود: برخی از شهرها عناوین مختلف دارند اما در شهر یزد باید  به دنبال شهرهای هویت مبنا باشیم که مبنای آن حفاظت از هویت فرهنگی است. اگر دنبال توسعه شهر هستیم توسعه مبتنی بر حفاظت از ارزش ها و سبک زندگی و مبتنی بر اداب و سنن که بتواند شهر یزد را در مسیر توسعه صحیح قرار دهد، مد نظر است. توسعه فرهنگی شهر قطعا کیفیت شهر را بالا می برد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد درباره طرح های توسعه شهری نیز گفت: میزان موفقیت طرح های جامع و تفصیلی و اساسا طرح های توسعه شهری قابل تامل است. در شهرهای توسعه یافته نمی توانیم نسخه واحد و بسته ای برای شهرها که مکانیزم و موجود زنده است بپیچیم .

وی تاکید کرد: شهر مرتب در حال تغییر است و هرگز نمی توانیم نسخه واحد برای 10 سال دیگر شهر بنویسیم. باید نقشه کلی برای شهر تصور کنیم چرا که قطعا طرح های انطباق شهری و استراتژیک می تواند به کمک شهرها بیاید و کیفیت را بالا ببرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد با بیان اینکه شهر یزد شهر متفاوت است، گفت: تخلفات ساخت و ساز در شهر یزد بسیار است اما مبنای همه این تخلفات، تخلفات شهرسازی است.

فرهمند، ادامه داد: اتفاقات خوبی در حوزه شهرسازی در راه است که امید است تخلفات را به حداقل برساند. دیگر قرار نیست تفکیک غیرمجاز در شهر داشته باشیم. از این رو آمادگی شهرسازان برای آینده شهر را طلب می کنیم . امروز پلیس ساختمان را در شهر مستقر کردیم از این رو امکان تفکیک قطعات بزرگ بدون طرح آماده سازی و شهرسازی مهیا نیست اما نگرانی است که نام مهندسی در حوزه شهرسازی تجهیز نشده باشد. از این رو از مهندسان شهرساز می خواهیم خودتان را برای طرح های تفکیک و اماده سازی و انطباق آماده کنید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمین های بالای هزار متر را شناسایی کردیم و با توافق با اداره ثبت قرار است که سندی در مسیر 147 و قانون تعیین تکلیف اراضی صادر نشود. مالکان قطعات بزرگ راهی جز طراحی تفکیکی ندارند و نوید بخش اتفاقات خوبی در شهر است.

فرهمند گفت: امیدواریم با پشتیبانی شهرسازان بتوانیم آینده شهر را به خوبی به درستی رقم بزنیم. آنچه مهم است کیفیت زندگی شهروندان است. شهر علی رغم اینکه باید کالبد خوبی داشته باشد، نیازمند توجه به روح است. نگاه به سبک زندگی در طرح های شهرسازی و آئین نامه و فرهنگ یزدی ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ضرورت توجه مهندسان شهرساز به اصول

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در پنل تخصصی همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان با اشاره به ضرورت حضور مهندسان شهرساز در طراحی شهری، گفت:  مهندسان باید در طراحی شهری اصول را مبنا قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان، « رضا یادگاری» در این پنل تخصصی گفت: شهرسازان دیروز، امروز هم هستند و شهرسازان باید جایگاه خود را به خوبی بدانند.

وی افزود: تا چند دهه قبل اصلا مهندس شهرساز نداشتیم اما امروز نزدیک به 80 مهندس به عضویت نظام مهندسی ساختمان استان یزد در آمده اند که ظرفیت خوبی است و باید مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی تاکید کرد:مهندسان شهرساز استان باید در تهیه طرح ها اصول را مبنا قرار دهند چراکه آیندگان آن ها را قضاوت می کنند پس باید ارزش آن را بدانند و شکرگذار و قدردان آن باشند.

جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز به جای خالی مهندسان شهرساز در شهرسازی یزد اشاره کرد و گفت: تفکر شهرسازی در بسیاری از تصمیم گیری های امروز شهر خالی است و نتیجه آن افزایش حجم پرونده های ورودی به کمیسیون های ماده 100 می باشد.

به گزارش روابط عمومی نظام، «مهدی سالاری» در این همایش افزود: بسیاری از تخلفاتی که در کمیسیون ها بررسی می شود ناشی از ضعف طرح های جامع، هادی روستایی و تفصیلی شهری است که بدون نقش آفرینی مهندسان شهرساز مصوب و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: حتی در کمیسیون ماده 5 که مسئولیت صیانت از طرح های شهری و مراقبت بر اجرای آنها را بر عهده دارد نیز شاهد حجم زیادی از پرونده هایی هستیم که در انتظار تغییر کاربری هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: این روند مناسب نیست و حاکی از این است که هنوز در استان یزد شهرسازان در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفته اند. برای پررنگ کردن نقش مهندسان شهرساز،  نقش سازمان نظام مهندسی و شهرداری بسیار پررنگ است.

وی توضیح داد: در حال حاضر فرآیند تهیه طرح های جامع و تفصیلی به خصوص فرآیند تصویب طرح ها در کشور این گونه است که این طرح ها در  مراحل مختلف شامل شورای شهر، شهرداری، کمیسیون ماده 5 نظر دهد، شورای برنامه ریزی و توسعه استان بررسی می شود و در نهایت در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به نتیجه می رسد از این رو تنوع شوراها و مراکزی که باید در خصوص طرح ها نظر دهند و نگاه ها و منافع متفاوتی دارند، باعث می شود این طرح ها به گونه ای مصوب شود که پاسخگوی نیاز واقعی بسیاری از شهرها و مردم نباشد.

سالاری اضافه کرد: امروز مردم در یزد به دلیل اینکه به بخشی از ضوابط طرح تفصیلی علاقه ای ندارند و عقیده دارند عملیاتی شدنی نیست، به فرآیند دو نقشه ای روی آورده اند که به صنعت ساختمان و حاکمیت شهرداری اسیب می زند.

وی افزود:عقیده دارم مهندسان شهرساز باید مورد توجه قرار گیرند. باید به آنها احترام بگذاریم و مراقبت کنیم تا کسی اجازه پیدا نکند خارج از روند مهندسان شهرساز، طرحی را تصویب کرده و به مرحله اجرا درآورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تاکید کرد: کسانی که مسئولیت دارند باید اهتمام داشته باشند و مهندسان باید از علمشان و پروانه ای که از نظام دریافت کردند صیانت کنند و به صورت حرفه ای خدمات ارائه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: باید تشویق کنیم بسیاری از مهندسان شهرسازی که به عضویت نظام مهندسی ساختمان در نیامده اند، در قالب نظام ساماندهی شوند. حتی در بعضی موارد پایه یک شهرسازی کم داریم و برخی از طرح ها نیازمند کارشناس هستیم از این رو تشویق می کنیم که مهندسان بیایند و این نیازها را رفع و رجوع کنند.

ضرورت تدوین آئین نامه کنترل شهرسازی

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز در استان یزد بر ضرورت تدوین آئین نامه کنترل شهرسازی تاکید کرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مشکلات شهرسازی در قالب این آئین نامه حل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی نظام، « عباس وثیق نیا » در این همایش گفت: وزیر با این دیدگاه که باید به موضوعات شهرسازی توجه شود دستور داد که این آئین نامه تدوین شود از این رو در گروه تخصصی شورای مرکزی پیش نویسی تهیه کردیم تا بستر قانونی مهیا شود اما به رغم پیگیری های متعدد هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی درباره مشکلات فعالیت مهندسان شهرساز یکی به پذیرش نشدن در جامعه و دیگری در بین مهندسان است. در برخی از استان ها حتی هیات مدیره های سازمان اعتقادی به مهندسان شهرساز ندارند و این در حالی است که تمام مسئولان نظام دائما دغدغه شهرسازی دارند و همیشه در مباحث و سخنرانی ها مطرح می کنند آشفتگی شهرها  سیما و منظر شهری نگران کننده است.

وی ادامه داد: همه مسئولان ارشد کشور به ویژه مقام  معظم رهبری  به این موضوع اذعان دارند و باید بیشتر به این موضوع توجه شود.

شهرسازی یزد باید در ایران پایلوت شود

رئیس کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در همایش هم اندیشی مهندسان شهرساز استان یزد با اشاره به ظرفیت های شهر یزد در حوزه معماری و شهرسازی تاکید کرد که شهرسازی یزد باید در ایران به صورت پایلوت انتخاب شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان، « رضااکبری» در این همایش گفت: یزد بهترین بافت تاریخی و معماری، بهترین دانشگاه ها در حوزه شهرسازی و بهترین ظرفیت را برای این انتخاب دارد.

وی افزود: باید نیازهای شهری را دنبال کنیم، این شهر حقی بر گردن ما دارد و باید پاسخگوی آیندگان باشیم این در حالی است که در حالی که باید مداخلات شهری نرم باشد، اما نه تنها این مداخلات سخت است که حتی از صلاخی نیز فراتر رفته و و شهر را تکه پاره می کنیم.

وی با بیان اینکه آثار فعالیت ها و تصیمات شهری سال ها باقی می ماند، افزود: نتایج تفکیک های غیراصولی و سطح اشغال ها ماندگار است و به عنوان میراث باقی می ماند و جدا شدن از این خرابکاری ها بسیار سخت است.

وی درباره کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: این کمیسیون در 6 ماه گذشته تمام مصوبات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و بخشنامه های و آیین نامه های ملی را در وزارتخانه و تفاهم نامه های ملی و استانی رامطالعه و بررسی کرده و در نهایت حدود صلاحیت، ظرفیت، حق الزحمه، شرح خدمات وفعالیت های شهرساز را به تفکیک و آماده سازی زمین اراضی شهری و روستایی به صورت بومی اقدام کرده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات