"توقف فرسايش خاك، حفظ آينده ما"

"توقف فرسايش خاك، حفظ آينده ما"

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه ايران سالانه 16 تن در هكتار فرسايش خاك دارد كه سه برابر متوسط جهاني است، گفت: تاكنون ميزان خسارات ناشي از نابودي خاك در كشور برآورد نشده است.

به گزارش«پارما» از علي مريدي در گفت و گو با خبرنگار ايمنا با بيان اينكه خاك يكي از عناصر مهم طبيعت و محيط زيست است، اظهار كرد: خاك مانند عناصر هوا و آب نيست كه با وزش باد و يا وقوع سيلاب جايگزين شود؛ خاك اگر از بين رفت ديگر براحتي قابل جبران نيست و توليد دوباره اين عنصر حياتي ميليون ها سال زمان نياز دارد.

وي افزود: عليرغم اهميتي كه عنصر خاك در محيط زيست و سلامت انسان دارد، جامعه تاكنون درباره حفظ آن حساس نبوده است.

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه ارزش خاك، معادل ارزش امنيت غذايي انسان است، ادامه داد: اگر خاك از بين رود امكان رشد گياهان و چراي دام در مراتع وجود ندارد و خاك به صورت رسوبات انباشت مي شود كه در هنگام وقوع سيلاب خسارت و تخريب چند برابري به دنبال دارد.

مريدي گفت: تاكنون ميزان خسارات ناشي از نابودي خاك در كشور برآورد نشده است.

وي تصريح كرد: براساس گزارش سازمان جنگل ها، كشور ما سالانه 16 تن در هكتار فرسايش خاك دارد كه سه برابر متوسط جهاني است بنابراين جز كشورهايي هستيم كه با سرعت زياد خاك را از دست مي دهيم.

آلودگي هوا عامل آلودگي خاك است

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست همچنين به منابع آلاينده خاك اشاره و اظهار كرد: آلودگي هوا منجر به آلودگي خاك مي شود، آلاينده هايي كه در هوا منتشر مي شود پس از مدتي در سطح خاك نفوذ مي كند؛ بسياري از خاك هاي اطراف معادن مهم به دليل آلودگي هوا، آلوده شده‌اند.

وي ادامه داد: فعاليت هاي صنعتي و معدني به صورت مستقيم و غير مستقيم، هواي آلوده و فاضلاب و همچنين مصرف بي رويه و غير استاندارد سموم و و كودهاي شيميايي منابع آلودگي خاك بشمار مي روند كه در قانون حفاظت از خاك براي كنترل همه آنها تعيين تكليف شده است.

مريدي با بيان اينكه آلودگي خاك به سادگي از بين نمي رود، خاطرنشان كرد: خاك اگر آلوده شد اين آلودگي سال هاي سال در خاك مي ماند و به راحتي مي تواند از راه جذب گياهان وارد چرخه غذايي انسان شود.

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تصويب و ابلاغ قانون حفاظت از خاك پس از سال‌ها پيگيري در خردادماه امسال، افزود: اين قانون سازمان برنامه و بودجه را مكلف كرد كه با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست و جهاد كشاورزي خسارت هاي وارده به خاك در حسابهاي عمومي كشور وارد شود.

وي ادامه داد: براي مثال فعاليت هاي معدني و صنعتي اگر چه ايجاد اشتغال و درآمد مي كند اما بايد خسارات وارده به خاك ناشي از اين فعاليت ها نيز برآورد شود كه براي كشور و مردم سودآور يا آسيب زا است.

مريدي با بيان اينكه نخستين بار است كه در اقتصاد محيط زيست ارزش گذاري خاك مطرح مي شود، اظهار كرد: هنوز ارزش گذاري انجام نشده اما دستور العمل ها طبق قانون حفاظت از خاك در حال تنظيم است.

وي درخصوص چگونگي برخورد با واحدهاي آلاينده خاك گفت: قانون حفاظت از خاك براي برخورد با واحدهاي آلوده كننده خاك به يك دستور العمل نياز  داشت كه تهيه شده و براي تصويب نهايي به هيئت دولت فرستاده شده است.

مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه پيگيري هاي حقوقي در مناطقي كه آلودگي شديد خاك وجود دارد بايد انجام شود، افزود: اين دستور العمل را به تمام استان ها ابلاغ كرديم؛ در محل هايي كه مطمئن هستيم نقاط حساس و كليدي آلايندگي خاك هستند متخلفان شناسايي و جريمه مي شوند و بايد براي رفع آلودگي اقدام كنند.

خاك اثر مستقيم بر سلامت و امنيت غذايي انسان دارد

مريدي با بيان اينكه رسانه ها و مردم بايد در مسائل زيست محيطي  مطالباتشان را هدفمند و فني كنند، تصريح كرد: برخي موضوعات مهم مانند خاك بين مردم و سمن ها مغفول مانده و به آن پرداخته نشده؛ اين نقدي است كه به خود ما نيز بر مي گردد زيرا اطلاع رساني مطلوبي در اين زمينه انجام نشده است.

وي گفت: خاك عنصري بسيار مهم در طبيعت است و حفظ آن اثر مستقيم بر سلامت و امنيت غذايي ما دارد اما متاسفانه سالي يك بار در روز جهاني خاك به اين موضوع پرداخته مي شود و هيچ اقدامي مناسبي نيز در اين زمينه انجام نشده است‌.

به گزارش خبرنگار ايمنا ،  پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذر از سوي سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد به‌عنوان روز جهاني خاك نامگذاري شده است.

شعار روز جهاني خاك در سال 2019 " توقف فرسايش خاك ، حفظ آينده ما" انتخاب شده است و هدف آن افزايش آگاهي مردم و دولت‌ها در مورد اثرات سوء ناشي از فرسايش خاك است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات