شهردار یزد تصریح کرد:...

شهردار یزد با بیان اینکه لازم است از تجربیات شهرهای توسعه یافته جهان استفاده کرده و توانمندی شهر یزد را هم به آنها نشان دهیم، تصریح کرد: تعاملات بین شهری، لازمه توسعه شهر جهانی یزد است.

جمال الدین عزیزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرها فارغ از رسیدگی به امور شهری نیاز دارند تا به دلیل شناساندن پتانسیل‌های شهر و همچنین الگو برداری از فعالیت‌های انجام شده در دیگر شهرها ارتباطاتی بین مسئولان داشته باشند، به ویژه آنکه در شهر یزد که با عنوان شهر میراث جهانی ثبت شده باید طی سفر به شهرهایی که ثبت جهانی شده از نزدیک مشاهده کنیم که چه اتفاقی افتاده و فعالیت‌های مثبت انجام شده آنها را الگو برداری کنیم و همچنین فعالیت‌های مثبت انجام شده خود را به شهرهای دیگر بشناسانیم.

شهردار یزد گفت: همچنین پیمان‌های خواهر خواندگی نیز برای یزد تعریف شده که از گذشته تاکنون در دست اقدام بوده و قراردادهایی بین مسئولان دو شهر امضا شده و وزارت کشور و وزارت امورخارجه نیز این مسیر را طی کرده اند.

عزیزی ادامه داد: قراردادهایی که بین دو شهر برای ایجاد همبستگی و همچنین تعامل نیروهای انسانی و شهری بسته می‌شود باعث ارتقای فعالیت‌های علمی، تاریخی و دانشگاهی نیز خواهد شد و باعث تقویت زمینه‌های مشترک هر دو طرف می‌شود لذا شهردار شهر در رابطه با ارتباطی که باشهرهای دیگر کشور می‌تواند داشته باشد بسیار اثرگذار است البته شهرهایی که شرایط یکسان با شهر ما را دارند.

وی افزود: طی چند سال گدشته تفاهم نامه پا برجا و پیمان نامه با یاسپرین مجارستان داریم و در مورد چند شهر دیگر توافقاتی شده بود که به نتیجه مشخصی نرسید که دلیل آن عدم تعیین شهردار بود.

شهردار شهر میراث جهانی یزد گفت: بعد از ثبت جهانی شهر یزد نیز وظیفه شهردار بود که تصمیم شورا را در این زمینه پیگیری کند لذا طی توافقاتی که قبلا با شهر لِویو در اوکراین انجام شده بود مقرر شد تا از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده قرار گیریم.

عزیزی ادامه داد: در این شهر سیستم تصفیه فاضلاب که به صورت بیولوژیک انجام شده و شرایطی مشابه با شهر یزد دارد اجرایی شده و لذا مقرر شد به دلیل مشاهده اقدامات انجام شده و همچنین پیگیری قرارداد خواهر خواندگی سفری به این منطقه انجام شود و همچنین در جریان دریافت ویزا با سفیر اوکراین در ایران ملاقات کردیم که ابراز تمایل داشت تا شرایط خواهرخواندگی دو شهر فراهم شود و دعوت نامه ای از شهرداری لِویو آمد که شهردار و اتاق بازرگانی یزد را دعوت کرده بودند.

شهردار یزد گفت: چون زمان کم بود و دریافت مجوزهای لازم امکان سفر در موعد مقرر و شرکت در همایش بازرگانی و همچنین زمان ملاقات با شهردار لِویو با تاخیر عزیمت مواجه شود لذا به شکل مرخصی انجام شد که از ابتدا تا انتها چهار روز طول کشید که سفر بسیار خوبی بود و بسیار فشرده هم در اجلاس فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت و هم در دانشگاه آن شهر که زبان فارسی تدریس می‌شود حضور یافتیم و علاوه بر آن بازدید از چند طرح صنعتی بود.

عزیزی ادامه داد: مقرر شد تا با توجه به تمایلی که آنها داشتند ارتباط نزدیکی با دانشگاه یزد برقرار شده و آنها به یزد سفر کنند و همچنین از اقدامات انجام شده بافت تاریخی مرکز شهرشان که ثبت جهانی بیست ساله دارد بازدیدهایی صورت گرفت و بافت آنها هر چند متفاوت است ولی در اداره امور می‌توانیم از یکدیکر الگوبرداری کنیم و دعوت شدند تا به یزد آمده و تفاهم نامه خواهر خواندگی امضا شود که اخیرا سفر انجام شد و پیگیر موارد پیشنهادی طرفین هستیم.

شهردار یزد بیان داشت: از شرکت تراموا و اتوبوس برقی نیز بازدید صورت گرفت و آمادگی خوبی نشان دادند تا در جهت فعالیت‌های شهر یزد از آن شرکت کمک بگیریم و همچنین از کارخانه تصفیه فاضلاب بیوتال بازدید شد که با حجم کم تا زیاد و روش‌های مختلف بیولوژیک فعالیت می‌کرد و اقدامات دیگری را در این شهر دیدیم که به نظر بنده برای اجرا در بافت تاریخی یزد بسیار مفید است.

وی اظهار داشت: همزمان در ادامه و از چند ماه قبل در تدارک این بودم که با شهردار استانبول نشستی داشته باشم و از طریق سازمان جهانی تبلیغات در حال انجام بود و هماهنگی آن از دو ماه قبل پیگیری می‌شد که در راستای تفاهم نامه برندسازی و شناسایی شهر یزد انجام می‌شود لذا هماهنگ کرده بودند این دیدار برگزار شود.

عزیزی ادامه داد: در دنیا شهرداران مدیریت یکپارچه شهری را در دست دارند و اغلب با انتخاب مستقیم مردم انتخاب می‌شوند لذا زمان‌هایی که هماهنگ می‌شود قابل تغییر نیست و فرصت بسیار خوبی بود که شهردار شهر مهم گردشگری در منطقه از توانمندی‌های یزد باخبر شود لذا از آن جایی که ایرانیان زیادی نیز در استانبول فعتالیت دارند و از دو ماه قبل برای این دیدار برنامه ریزی شد هیچ گونه امکان جابجایی نبود و بعد از بازگشت از شهر لِویو جهت دیدار با شهردار استانبول به کشور ترکیه عزیمت کنیم.

وی ادامه داد: استانبول شهری است که سالیانه بیش از ۳۴ میلون گردشگر طبق آمار خودشان به این شهر عزیمت می‌کنند و لذا دیدار با شهردار استانبول بسیار خوب بود و قول مساعد داد در اولین فرصت به شهر یزد بیاید و اگر امکان پذیر شود خطوط مستقیم ترکیه را به یزد داشته باشیم و البته هر دو سفر با مصوبه شورای اسلامی شهر بود.

شهردار یزد خاطر نشان کرد: چون مدت زمان کم بود و گرفتن ماموریت خارج از کشور زمان می‌برد لذا با توجه به یک روز تعطیلی مرخصی شخصی گرفته و به این سفر عزیمت کردم.

شهردار یزد گفت: در همین جا به مردم عزیز یزد می‌گویم نهایت تلاش خود را دارم تا از حق و حقوقی که مردم در اختیار ما گذاشتند نهایت امانت داری را داشته باشیم و کمترین هزینه را به شهر تحمیل کنیم و بیت المال برای ما اهمیت خاصی دارد و برای هر هزینه ای که انجام می‌دهیم نهایت استفاده را برای توسعه شهر داشته باشیم و مردم عزیز بدانند که یک ریال هزینه اضافی انجام نشده و نخواهد شد.

عزیزی افزود: در رابطه با سفر خارجی نیز باید الگوهایی که در آن کشورها پیاده شده استفاده شود و برای ارتباط و دریافت سایر تجربیات کشورها و حضور در مجامع بین المللی برای شناساندن شهر یزد باید اقدام شود که بسیار اثرگذار است و شرایط بسیار خوبی برای هدایت و تشویق گردشگران به شهر یزد به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در شهرهای دیگر برای فضاسازی شهری و خدمت بیشتر به گردشگران اتفاقات بسیار خوبی افتاده و از جمله شهر لِویو که ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ابعاد شهر یزد بود و از تراموا و اتوبوس برقی استفاده می‌کند که می‌تواند الگویی برای شهر ما باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات