ملاحظات جدید پیشنهادی محیط زیست استان تهران کاملا منطبق بر قوانین است/ اصلاح موانع دست و پاگیر تولید ضروریست

ملاحظات جدید پیشنهادی محیط زیست استان تهران کاملا منطبق بر قوانین است/ اصلاح موانع دست و پاگیر تولید ضروریست


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مهرداد کتال محسنی با اشاره به اینکه این اصلاحیه که مقرر شده با امضاء استاندار تهران به دفتر رئیس جمهور وهیات دولت ارسال شود، افزود: در صورت تائید و مصوب شدن در مجلس شورای اسلامی می تواند به کاهش خیلی از مشکلات و دغدغه های محیط زیستی تولیدکنندگان و صنعتگران مستقر در شهرکهای صنعتی منجر شود.
وی ادامه داد: اگرچه احتمال اجرایی شدن این فرایند از مدتها پیش به عنوان یک ایده مطرح بوده اما تحقق آن در قالب اصلاحیه جدید، صرفا با نگاه آسیب شناسی مدیران ارشد سازمان صمت و محیط زیست استان تهران پیگیری و پیشنهاد شده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به دلایل و انگیزه هایی که برای تهیه و ارائه این اصلاحیه جدید انجام شده است، گفت: تعداد مخالفت ها و زمان پاسخ گویی به درخواست های زیست محیطی عمدتا بسیار زیاد و چالش برانگیز است.
کتال محسنی افزود: در واقع از اواخر سال ۹۵ در محیط زیست استان تهران، ضرورت یک آسیب شناسی جدی در ارتباط با استقرار و جانمایی فعالیتهای صنعتی و تولیدی از دیدگاه محیط زیستی حس شد و دقیقا هم متوجه شدیم که انجام مطالعات صرفا تئوریک و آرمان گرایانه در این زمینه به تنهایی کافی نیست و به نوعی رفتن به کما و خاک خوردن این تفکرات و طرح ها است.
وی با بیان اینکه برای اصلاح امور مرتبط در استان تهران راه حل ساده را بعد از مدتی در این دیدیم که با کمک همکاران و نقطه نظرات مدیران و دستگاه های ذیربط و ادارات محیط زیست شهرستان ها در قالب نشست های متعدد به آسیب شناسی جدی این مقوله بپردازیم، تصریح کرد: این امور صرفنظر از اینکه فرایندها چه به صورت صدور مجوز برای استقرار و جانمایی واحدها و یا تجدید فعالیت های تولیدی و صدور پروانه های بهره برداری و غیره باشد یا نه، به صورت ویژه در دستور کار ما قرار گرفت.
کتال محسنی ادامه داد: براساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده در تهران و در سال۹۵ ، انجام این بررسی ها حکایت از ۴۹ الی۵۰ درصد مخالفت با استعلام های محیط زیستی بوده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار داشت: به همین دلایل، با آغاز بررسی های جدید و اقدامات اصلاحی که آغاز شد متوجه یکسری تمهیدات در چهارچوب قوانین و مقرراتی شدیم که خط قرمز ماست و در واقع در این مرحله نمی توانیم قانون را دور بزنیم و یا نادیده بگیریم و باید در این چهارچوب حرکت کنیم.
کتال محسنی با اشاره به اینکه در چنین حالتی از سال ۹۵ تا حدود چندماه قبل با حداکثر تلاش و همچنین بکارگیری یکسری اصلاحات و مکانیزم های صحیح و درست در قالب همان قوانین قبلی، روند آماری مخالفت های محیط زیستی را به حدود ۲۱ الی ۲۵ درصد کاهش دادیم، گفت: به صورتی که روند رسیدگی به پاسخ استعلامات مورد اشاره در این مقطع به حدود ۳ هفته و نهایتا به یک ماه کاهش یافت و در ادامه آن، بعد از مدتی دریچه دیگری را به نام اصلاح قوانین و مقررات و ضوابط باز کرده و در دستورکار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه هدف این مرحله حذف ضوابط زائد و دست و پاگیر بود و در واقع اعمال این ضوابط نه تنها خدمت به جامعه و مردم نبود بلکه مضر بحال رونق تولید و اشتغال نیز بود، تصریح کرد:  این موارد هیچ کمکی به محیط زیست و تولید نمی کرد  و بعد از شناسایی و دسته بندی در نشست های متعدد با دستگاه های ذیربط در کارگروه ستاد رونق تولید و رفع موانع سرمایه گذاری استان تهران و اتاق بازرگانی تهران به صورت اصلاحیه مطرح و به تائید رسید.
کتال محسنی ادامه داد: اکنون منتظر تصویب در شورای برنامه ریزی استان و سپس ارسال ۵ مورد پیشنهادات به هیات دولت و کمیسیون زیر بنایی و یک مورد هم به مجلس شورای اسلامی هستیم.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران، از جمله مواردی که در این طرح مد نظر قرار گرفته است را اصلاحیه ماده ۱۱ قانون هوای پاک و محدودیت های اعمال شده مربوط به محدوده ۱۲۰کیلومتری تهران برای استمرار فعالیتهای صنعتی قانونی در این محدوده عنوان کرد و گفت: در قالب اصلاحیه ما پیشنهاد دادیم واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی مصوب که کلیه ضوابط محیط زیست را رعایت کرده اند دیگر نیاز به استعلام مجدد برای اخذ مجوز احداث و طرح توسعه از محیط زیست ندارند و فقط تائید محیط زیست برای صدور پروانه بهره برداری آن ها کافی است.
وی این بند از اصلاحیه را در واقع خدمتی بزرگ به محیط زیست دانست و در ادامه افزود: در این چهارچوب، تمامی طرح ها از جمله بحث ساماندهی، بحث صنایع نو و فعالیتهای دانش بنیان و های تک نیز مد نظر است.
وی با بیان اینکه در تمام این موارد، مناطق شناخته شده دارای کاربری صنعتی مصوب، مورد قبول است، گفت: به عنوان مثال صنعت مواد غذایی ممنوعیت شعاع ندارد اما با توجه به اینکه در تمامی دشت های ممنوع، ذخایر آب زیر زمینی کافی نیست و به علاوه صنایع غذایی، آب بر و دارای پسماند نیز هستند، توصیه کرده ایم که صنایع کم آب بر و فاقد آلودگی را که مشکلات محیط زیستی ندارند و در عین حال نیاز مردم بوده ولی از طرفی ممنوعیت شعاع دارند ، جایگزین کنیم.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در این حیطه، اگر محدودیت های قانونی وجود دارد، باید رفع و اصلاح شود و این تغییر و تجدید نظر در اصلاحیه به صورت مشهود اعلام شده است.
وی ارائه و توجه به این پیشنهادات را در جهت مستنثنی کردن شهرک های صنعتی مصوب، ضروری دانست و افزود: خروج این واحدها از ممنوعیت و محدودیت های شعاع ۱۲۰کیلومتری در قالب پیشنهادات اصلاحی قابل بررسی است.
کتال محسنی تحقق این امور را همان اصلاحاتی دانست که در حال حاضر در استانهای همجوار البرز، سمنان، قم و مرکزی انجام شده است و اظهار داشت: نباید در این ارزیابی ها برای شهرک های صنعتی استان های همجوار با شهرک های صنعتی استان تهران تفاوت قائل شد چراکه این کار به هیچ وجه عقلانی و کارشناسی نیست.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران به ارائه یکسری پیشنهادات برای اصلاح قانون حتی در مورد واحدهای تولیدی خارج از شهرکهای صنعتی مصوب نیز اشاره داشت و افزود: اگر بنا به شرایط روز، نیاز است که این واحدها در زنجیره تولید با کمی تغییرات قرار گیرند و یکسری محصولات جدید هم تولید کنند باز هم قابل توجیه است که این مجوزها را صادر کنیم.
وی در مورد صدور مجوز تولید برای محصولاتی که در راستای تکمیل زنجیره تولید واحدها است نیز گفت: به عنوان مثال، تولید ظروف پت و پلاستیکی برای کارخانجات صنایع مختلف که در حال حاضر در دایره ممنوعیت شعاع است و با آن مخالفت می شود در اصلاحیه موصوف مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم با موافقت هیات دولت این گروه صنایع بتوانند برای بسته بندی محصولات خودشان از این ظروف تولید کنند.
کتال محسنی ادامه داد: در واقع این مشکلات و تنگناها را در محیط زیست استان تهران از مدتها پیش رصد کرده ایم و تلاش ما برای حل مشکلات اجرائی در چارچوب ملاحظات محیط زیستی و عمل به قانون است.
به اعتقاد وی، با اجرایی شدن این پیشنهادات یقینا موانع دست و پاگیر برطرف خواهد شد ، به علاوه این امر در راستای ساماندهی صنایع و نوسازی و مدرنیزه کردن صنایعی که توجه به تکنولوژی پاک و های تک دارند، بوده و آلودگی ها را به مراتب کاهش می دهد و از طرفی تحولی عمده در صنایع استان تهران ایجاد خواهد شد.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران در عین حال کار محیط زیست را منطبق با معیارها و استانداردها تلقی کرد و اظهار داشت: نوع نگاه محیط زیست نظارتی است و این نگاه با نگاه توسعه ای اقتصادیون متفاوت بوده و در واقع ما نظارت را برای سالم سازی محیط و زندگی بهتر مردم انجام می دهیم.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات