کیفی‌تر شدن جشنواره سراسری تئاتر مهر در دوره پانزدهم

کیفی‌تر شدن جشنواره سراسری تئاتر مهر در دوره پانزدهم

رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر با تأکید بر نقش اثرگذار هنر بویژه هنر تئاتر در جامعه، سهم تئاتر و جشنواره تئاتر مهر را در تبدیل بیش از پیش کاشان به شهر رویدادها حائز اهمیت دانست.

مرتضی والی‌زاده در نشست خبری این رویداد با بیان اینکه جشنواره پس از 14 دوره برگزاری به یک برند و رخداد هنری برای کاشان تبدیل شده، افزود: تلاش مدیریت شهری کاشان به عنوان مجری این رخداد فرهنگی هنری کیفی‌ترشدن آن در گام پانزدهم است.

در ادامه این نشست دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با تأکید بر این که این رخداد با گذشت 14 دوره دارای بلوغ و جایگاه خاصی شده، گفت : با توجه به اینکه طبق فراخوان یکی از موارد ذکر شده پیرامون پذیرش آثار بخش صحنه‌ای و خیابانی، فقط آثاری بود که سابقه اجرای عمومی در بازه زمانی آذر 97 تا مهر 98 را داشتند. خیام وقار کاشانی یادآور شد: در این دوره شاهد اجراهایی خواهیم بود که در کنار داشتن مجوز قبلا هم روی صحنه رفته و دارای تجربه هستند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اعمال این محدودیت پذیرش آثار در مجموع شاهد ارسال 411 اثر برای جشنواره پانزدهم تئاتر مهر به دبیرخانه بودیم عنوان کرد: با این تعداد اثر، از نظر تعداد متقاضی شرکت در جشنواره شاهد رشد 25 درصدی نسبت به ادوار قبلی هستیم و بر این اساس و از مجموع آثار ارسالی، ۲۶۰ اثر در بخش مسابقه صحنه‌ای، ۱۱۱ اثر خیابانی، ۲۵ اثر محیطی و ۱۵ اثر در بخش نمایشنامه‌خوانی دسته‌بندی شده است.

به گفته وی، بر اساس نظر کمیته انتخاب و نظر نهایی شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر شهرستان، ۱۴ اثر در بخش صحنه‌ای، ۱۱ اثر در بخش خیابانی، پنج اثر در بخش جنبی، سه اثر محیطی، چهار اثر در بخش نمایشنامه‌خوانی و پنج اثر هم به عنوان مهمان در جریان جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان به اجرای آثار خود می‌پردازند.

دبیر جشنواره پانزدهم تصریح کرد: در راستای تقویت بخش آموزشی جشنواره با رویکرد گردشگری تئاتر، هفت کارگاه آموزشی با عنوان عکاسی تئاتر، معماری به مثابه کاراکتر، بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی در صحنه تئاتر و گریم و چهار نشست تخصصی پیرامون کار تئاتر با توان‌یابان، نقش تئاتر در عرصه پزشکی، تئاتر در عرصه‌های بین‌المللی و حقوق هنرهای نمایشی در نظر گرفته شده که علاقمندان به هر کدام از این موضوعات به ویژه کارگاه‌های آموزشی با پرداخت مبلغی نه چندان قابل توجه می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند.

وقار کاشانی با توجه به تعدد و تنوع کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در نظر گرفته شده و همچنین چینش اساتید حاضر در این بخش، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم برای جشنواره پانزدهم پذیرا و شاهد جذب نزدیک به 100 گردشگر تخصصی تئاتر در طول مدت اجرای این جشنواره در کاشان باشیم و تا سه سال آینده و با استمرار این نوع برنامه‌ریزی‌ها در ادوار بعدی جشنواره می‌توانیم به اقبال سفر هزار گردشگر که فقط به واسطه تئاتر در کاشان حضور می‌یابند امیدوار باشیم.

وی همچنین در تبیین بخش دیگری از رخدادهای جنبی این رویداد هنری از برپایی نمایشگاه کتاب تخصصی تئاتر با 400 عنوان کتاب در راستای رونق مطالعه و دانش افزایی علاقمندان و فعالان تئاتر و غرفه محصولات فرهنگی، صنایع دستی و سوغات کاشان در محل فرهنگ‌سرای مهر خبر داد.

در پایان نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با حضور اصحاب خبر و رسانه از پوستر این دوره از جشنواره با طرحی حسین صدقی رونمایی شد.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 21 آذر ماه به مدت 9 روز با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور برگزار می شود.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات