همایش آب و آینده با رویکرد سازگاری با کم‌آبی در کمیجان برگزار شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در چهارمین همایش آب و آینده با رویکرد سازگاری با کم‌آبی با اشاره به تأثیر خشکسالی های اخیر در منطقه و بارش های بهاره در سال جاری گفت: با بارندگیهای بهاره بخشی از ذخایر آب منطقه جبران شد ولی این بدین معنا نیست که مشکل کم آبی بصورت کلی برطرف شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، در این همایش که با حضور برخی مسئولان و بهره برداران آب و کشاورزان در کمیجان با رویکرد سازگاری با کم آبی و با هدف مدیریت تأمین و عرضه آب ،مدیریت مصرف و مدیریت مشارکتی برگزار شد، مهندس عزت اله آمره ای گفت: این همایش، چهارمین همایش از سلسله همایش های آب و آینده محسوب می شود که هدف از آن ارتباط مستقیم با بهره برداران منابع آب به خصوص کشاورزان در منطقه به جهت فرهنگسازی و ایجاد تعامل هر چه بهتر با آنهاست.

مهندس آمره ای ادامه داد: با توجه به لزوم تبدیل گفتمان آب به گفتمان ملی ، موضوع در جلسات شورای حفاظت آب استان مرکزی مصوب شد که سلسله همایش‌هایی برای ارتقاء و دانش بهره برداران از آب در سطح شهرستان‌ها برگزار شود و این همایش، چهارمین همایش برگزار شده می باشد.

وی با اشاره به نقش محوری مردم و بهره برداران در حفاظت از منابع آب، از تلاش کشاورزان و مردم منطقه برای احیای رودخانه قره چای گفت و افزود: دولت بدون مشارکت و همراهی مردم قادر نخواهد بود چالش آب  را حل کند و در استان با مشارکت مردم و کشاورزان رودخانه قره چای احیاء شد.

مهندس آمره ای همچنین گفت:به جهت بارندگیهای مطلوب بهاره و هم به جهت مشارکت و همراهی مردم در مدیریت منابع آب، خوشبختانه ما شاهد بهبود وضعیت منابع آب شهرستان بوده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار کرد: باید تلاش شود در کنار افزایش نزولات آسمانی و جبران کم آبی، مدیریت مصرف آب در اولویت برنامه های مسئولان و بهره برداران و کشاورزان قرار گیرد .

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و مردم شریف شهرستان مطلع باشندافزایش بارندگی ها به معنای حل مشکلات کم آبی در شهرها و پایان خشکسالی و جبران بارش های گذشته نیست و با توجه به اینکه عمده نیاز آبی در شهرهای استان از طریق آب های سطحی تأمین می شود بایستی صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه ویژه قرار بگیرد و انتظار می رود کشاورزان در راستای حفظ منابع آب استان از روشن کردن چاه ها به منظور صرفه جویی آب های زیرزمینی در فصول پاییز و زمستان خودداری کنند و به جهت افزایش بهره وری آب، سیستم های آبیاری تحت فشار را اجرا نمایند.

مهندس آمره ای تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در سال جاری اقدامات گسترده ای در استان از جمله نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز کشاورزی، حذف اضافه برداشت چاه های پروانه دار ، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز در استان ، تفکیک آب فضای سبز از شبکه شرب، بازچرخانی آب و استفاده مجدد در بخش صنعت و اصلاح الگوی کشت انجام شده است.

شایان ذکر است در این همایش، صاحب نظرانی از بخش های مختلف به بیان نقطه نظرات خود در حوزه آینده آب و سازگاری با کم آبی پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات