رییس‌جمهور:  طرح جدید مسکن به زودی آماده می‌شود

رییس‌جمهور: طرح جدید مسکن به زودی آماده می‌شود

www.BanaNews.irرییس‌جمهور بار دیگر به طرح دولت در ارتباط با واگذاری زمین ۱۰۰۰ متری به مردم جهت ساخت خانه اشاره و بر عزم دولت در راستای تحقق این طرح تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، دکتر محمود احمدی‌نژاد در چهاردهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که با عنوان ارتقای کارآمدی نظام مهندسی در سال جهاد اقتصادی برگزار شد، با تشکر از خدمات صمیمانه‌ای که نظام مهندسی کشور ارائه داده و در سازندگی کشور پشتیبان و یار مردم بوده، اظهار کرد: ‌کار مهندسی دارای ویژگی‌هایی است و در واقع کار مهندسی یعنی مواجه شدن با تمام مسائل و داشتن یک برنامه جامع برای حل آن‌ها.

وی افزود: نگاه مهندسی در برابر هیچ مشکلی متوقف نمی‌شود و در این نگاه هر مساله‌ای یک پاسخ و یک راه حل دارد. هنر مهندسی این است که پیچیده‌ترین مسائل را به مسائل جزیی تبدیل می‌کند اولویت بندی می‌کند و مسائل را حل می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که یک مهندس در برابر هیچ پدیده‌ای متوقف نمی‌شود، افزود: واژه‌هایی چون" نمی‌شود" و "نشدنی است" در نگاه مهندسی معنا ندارد و در واقع در این نگاه تلاش می‌شود که برای تمام مسائل راه حل پیدا شود.

وی ادامه داد: در نگاه مهندسی بر اساس یک نقشه حرکت می‌شود و در واقع مهندس یک طراحی و پلان و اولویت بندی دارد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که اگر نگاه مهندسی در بخش‌های مختلف اداری کشور حاکم شود مشکلی باقی نمی‌ماند و همه چیز واضح و روشن می‌شود، گفت: در طول تاریخ ادبیات، کار و تصمیم‌گیری مهندسان به نحوی بوده که عموم مردم آن را می‌فهمیدند و همراهی می‌کردند چراکه اگر قرار است کاری انجام شود متقاضی کار نیز باید بفهمد که چه کاری در حال انجام است و جزئیات آن را بداند.

رییس‌جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت ساختن ایران گفت:‌ تردیدی نیست که اگر یک ملت بخواهد عزیز باشد، از منافع، امنیت و حیثیت ملی خود دفاع کند و در مناسبات جهانی اثرگذار باشد و در تاریخ ماندگار باشد باید پیشرفت کند و پیشرفت نیز فقط از طریق ساختن، سازندگی و کار بدست می‌آید.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که تمام امکانات برای ساختن ایران فراهم است، گفت: ما برای ساختن ایران نیازمند الگو و نقشه راه هستیم و در این زمینه الگویی که مطرح است و ما آن را دنبال می‌کنیم الگوی ایرانی و اسلامی است.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به ویژگی‌های الگوی ایرانی اسلامی گفت:‌ ما می‌خواهیم ایران را بسازیم در راستای این ساختن به کجا می‌خواهیم برسیم آیا ما می‌خواهیم بعد از ۳۰ سال تلاش و کوشش مثل یک کشور غربی بشویم؟

احمدی‌نژاد با رد این موضوع گفت: ما به دنبال رسیدن به یک نقطه انسانی، اخلاقی و متعالی هستیم وقتی می‌گوییم اسلامی یعنی به جامعه‌ای برسیم که روابط انسانی در آن بر اساس احترام، کرامت، اخلاق و سلامت باشد و همه از دستور زبان دیگران در امان باشند اعتماد و عدالت حاکم باشد و فاصله طبقاتی چندانی حاکم نباشد و در واقع این فاصله‌ها کمتر شود و همه برخوردار باشند تک تک انسان‌ها محترم و دارای ارزش باشند.

احمدی‌نژاد در ادامه به بحث ویژگی‌های ایرانی بودن الگوی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ باور دارم که در طول تاریخ در ایران زمین برای ساختن همواره یک نظام مهندسی مستحکم حاکم بوده و باید آن را احیاء کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به مثال‌هایی در زمینه حاکم بودن نظام مهندسی در ساختن ایران در زمینه‌های میراث فرهنگی و مقوله فرهنگ گفت:‌ سنگین‌ترین حوادث تاریخی در ایران گذشته است ولی ایران همیشه ایران بوده است. ایران را دشمنان اشغال کردند به طور کامل، ولی دیده‌ایم که چند سال بعد جوانه‌های فرهنگ ایرانی از خرابه‌های اشغال سردرآوردند و این جوانه‌ها ویژگی‌های ایرانی را داشتند و حتی اشغالگران را نیز تحت تاثیر خود قرار دادند و ایران همیشه ایران بوده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که با در نظر گرفتن نظام مهندسی و اجرای آن همه جا موفق هستیم و با تاکید بر این‌که دولت در برنامه‌هایش سعی کرده است که نظام مهندسی حاکم باشد، گفت: به همین خاطر کسانی که به دولت ایراد می‌گیرند به کار دولت ایراد نمی‌گیرند بلکه یک فضای فرعی و مسائل فرعی ایجاد می‌کنند و شروع به ایراد گرفتن می‌کنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: در ۵۰ سال اخیر یکی از مسائلی که در کشور به عنوان یک دغدغه مطرح بوده مساله مسکن است.

وی با طرح این سوال که ریشه مشکل مسکن کجاست و چرا ما باید مشکل مسکن داشته باشیم، گفت: در تهران اکنون اگر بخواهیم یک آپارتمان ۸۰ متری بخریم به طور متوسط قیمت این آپارتمان ۸۰ متری ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود چرا؟ اکثریت جامعه ما متوسط رو به پایین هستند و اگر بخواهند چنین آپارتمانی را بخرند چند سال باید کار کنند؟ در واقع باید عمرشان را در این زمینه بگذارند. چقدر باید قسط بدهند و در واقع اکثریت مردم عمر آینده خود را می‌گذارند که یک آپارتمان مثلاً ۸۰ متری بتوانند داشته باشند. آیا این وضعیت مطلوب است.

رییس‌جمهور در ادامه خطاب به مهندسان گفت: در ذهنتان شهری را که در آن هستیم تقسیم کنید و ببینید چقدر منابع در بحث ساختمان راکد است.

رییس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا عمر ساختمان‌ها در ایران کم است و چقدر به خاطر این کاهش عمر منابع مالی تلف می‌شود، گفت:‌ آیا وضعیت شهرسازی که اکنون ما با آن روبه رو هستیم مطلوب است؟ چرا ما وقتی وارد شهر می‌شویم هویتی از شهر نمی‌بینیم؟

وی در ادامه گفت: شیوه شهرسازی ما شیوه درستی نیست نوع شهرسازی ما دارای اشکال است، اشکال اساسی این است که ما یک خط کشیده‌ایم و گفته‌ایم زمین‌های داخل خط شهر است و آن طرف خط بیرون از شهر است و در واقع معنای آن این است که ما یک ارزش افزوده به زمین‌های داخل خط داده‌ایم و بر آن‌ها اعمال کرده‌ایم و وقتی می‌پرسیم چرا این خط را کشیده‌ایم، دو دلیل اصلی می‌آورند، دلیل اولی که می‌آورند این است که می‌گویند این خط را کشیده که زمین‌های پشت خط تغییر کاربری داده نشوند و از بین نروند و دلیل دومی که می‌آورند این است که می‌گویند وقتی که این خط را نکشیم شهر گسترش پیدا می‌کند و هزینه‌های مدیریت شهر بالا می‌رود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ولی در عمل ببینیم چه اتفاقی افتاده آیا پشت این خط تغییر کاربری رخ نداده است؟ ما چقدر حاشیه نشین داریم همین تهران را نگاه کنید به چه میزان است.

احمدی‌نژاد افزود: وقتی این خط کشیده شد قیمت زمین‌های داخل خط بالا می‌رود و قیمت زمین‌های بیرون از خط پایین است و فاصله زیاد می‌شود و افراد را وسوسه می‌کند که به سمت زمین‌های بیرون از خط بروند و شما نیز می‌بینید که زمین‌های پشت مرز سالم نمانده است.

احمدی‌نژاد با انتقاد از استدلال دومی که این افراد مطرح می‌کنند، گفت: به راحتی می‌توان اثبات کرد که در شرایط فعلی هزینه‌ها چندین برابر است و در واقع این هزینه‌ها به صورت مصنوعی بالا رفته است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که در ایران ۱۶۰ میلیون هکتار وجود دارد، گفت: ۱۰۰ میلیون آن تقریباً بحث کویر، دریاها و جنگل‌ها است که باید صیانت شود پس با کسر این ۱۰۰ میلیون هکتار ما ۶۵ میلیون هکتار زمین در اختیار داریم که از این ۶۵ میلیون ۳۶ میلیون آن قابل کشت است که ما در حال حاضر شاهد این هستیم که در ۱۸ میلیون آن کشت آبی و دیمی صورت می‌گیرد.

احمدی‌نژاد گفت: با توجه به این محاسبات ۲۹ میلیون باقی می‌ماند و ما از این ۲۹ میلیون، یک میلیون هکتار آن را برای ساختن شهر و روستا استفاده کرده‌ایم و ۲۸ میلیون هکتارش در اختیار ما است آیا با توجه به این امکانات ما نمی‌توانیم شیوه شهرسازی خود را عوض کنیم؟ می‌توانیم.

وی گفت: ما از این ۲۹ میلیون هکتار خیلی بهتر می‌توانیم استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به طرح جدید مسکن مبنی بر واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین برای ساخت مسکن در اختیار مردم گفت: وزارت مسکن این طرح را در دست مطالعه دارد و ان‌شاءالله به زودی آماده می‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: ما ۲ میلیون خانواده ایرانی داریم که به هر خانواده اگر ۱۰۰۰ متر زمین بدهیم می‌شود ۲ میلیون هکتار و این‌که اجازه بدهیم که در آن ۳ واحد بسازند یعنی ۱۰ درصد آن ساخت شود و مابقی تبدیل به باغ شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که می‌شود با یک نگاه مهندسی و با هزینه کمتر این کار را انجام داد و این شدنی است، در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یک اشکال قبل از انقلاب این بود که حکومت رابطه‌ای با مردم نداشت و بین این دو رابطه‌ای نبود و بعد از انقلاب حکومت مال مردم شد، ولی برخی فکر کردند که انگار مردم رقیب حکومت هستند و من برخی را دیده‌ام که وقتی مردم خوشحال هستند از خوشحالی مردم خوشحال نمی‌شوند.

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که باید ایران را بر اساس الگوی اسلامی ایرانی بسازیم، گفت: الگوی اسلامی یعنی خودمان باشیم نه مثل دیگران، اصالت خود را تغییر ندهیم اگر تغییر دادیم دیگر خودمان نیستیم و شیرازه کار از هم می‌پاشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید دوباره در نگاه مهندسی گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها حاصل کار یک جمعی است که با نگاه مهندسی، کار و برنامه ریزی کردند، مساله را خرد کردند و جزء به جزء آن را بررسی کردند تا حلش کنند.

احمدی‌نژاد در ادامه با دعوت از مهندسان و همکاران خودش برای ساختن ایران و انجام کارهای بزرگ گفت: امسال حجم کارهای عمرانی ما تقریباً‌ ۲ برابر می‌شود، طرح جدید مسکن به زودی آماده می‌شود و باید تلاش کنیم تا زندگی مردم به سمت الگوی مناسب برود و من باور دارم که ملت ایران می‌تواند بر قله قرار بگیرد.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، مهدی هاشمی رییس سازمان نظام مهندسی و همچنین نیکزاد وزیر راه و شهرسازی سخنرانی کردند.

 

 

    نظرات