باید در رفتار خود تغییر ایجاد کرده و مسئولانه تر تصمیم بگیریم/ مبانی نظری توسعه پایدار در تصمیمات کلان در نظر گرفته شود

باید در رفتار خود تغییر ایجاد کرده و مسئولانه تر تصمیم بگیریم/ مبانی نظری توسعه پایدار در تصمیمات کلان در نظر گرفته شود

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این نشست با اشاره به اینکه بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد حاصل رفتار غیر مسئولانه بشر در دهه های اخیر است، افزود: در خصوص شرایط اقلیمی در دنیا شاهد گرم شدن زمین به میزان نیم درجه در صد سال اخیر هستیم و در خصوص میانگین بارش های جوی نیز شکل، فرم و جغرافیای بارش ها تغییر کرده و این شرایط باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی عمده در دنیا شده است.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات محیط زیستی در کشور ما عمده تر است، اظهار داشت: اگر در دنیا در صد سال گذشته نیم درجه افزایش دما داشتیم در کشور ما دو درجه گرمتر شده و همچنین میانگین بارش ها در دنیا حدود هزار میلیمتر در سال است اما در کشور ما  ۲۵۰ میلیمتر در سال یعنی یک چهارم میانگین دنیا است.
محمودی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه آلودگی ها هم کشور ما در حالی که خیلی صنعتی نیست دهمین کشور تولید کننده کربن است، اظهار داشت: همه این مسائل نشان می دهد که اگر بخواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید در رفتار خود تغییر ایجاد کرده و مسئولانه تر تصمیم گرفته و عمل کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: این مسئله ای است که هم به مردم و هم به مسئولان که برنامه ریز هستند مرتبط بوده و اگر افرادی که تصمیم ساز هستند به لحاظ مسائل محیط زیستی آموزش دیده نباشند، قطعا مشکلات عمده ای در این حوزه ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ما در گذشته تصمیمات اشتباهی در برخی حوزه‌ها گرفتیم که امروزه ما را گرفتار کرده است، تصریح کرد: آموزش محیط زیست و تغییر نگرش در این زمینه باید در سطح گستره‌تری نسبت به گذشته صورت گیرد.
محمودی در ادامه با بیان اینکه  تغییر نگرش باید با آموزش درست باشد، بیان داشت: باید همه جانبه بنگریم  و همه جانبه عمل کنیم و این امر محقق نمی شود مگر با داشتن برنامه جامع برای آموزش به نسل های آینده.
وی با اشاره به اینکه می‌توانیم در این زمینه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده و برنامه‌های مناسبی برای رفع مشکلات محیط زیست تدوین کنیم، تصریح کرد: مبانی نظری توسعه پایدار و محیط زیست باید در تصمیمات کلان کشور در نظر گرفته شود تا بیش از این شرمنده نسل‌های آینده نشویم.
محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه کشور ما کشور کم آبی است و ۹۰ درصد مساحت کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، افزود: کشور ما حدود یک سوم بارندگی دنیا را دارد و بارندگی‌ها هم کاملا به صورت ناموزون است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه مدیریت آب در کشور همگام با تکنولوژی‌های وارد شده به کشور پیش نرفته است، اظهار داشت: منابع آبی تجدیدپذیر هر کشوری ذخایر آن کشور هستند و در حال حاضر کشورهای اروپایی حدود ۲۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند ، این در حالیست که ما به طور متوسط، ۸۵ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر خود را  استفاده می‌کنیم.
بختیاری با تاکید بر این‌که جامعه ما هنوز نسبت به موضوع کم آبی و مدیریت مصرف بیدار نشده است، گفت: مصرف آب در شهر تهران از ابتدای سال تاکنون ۸۱۰ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴۳ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته‌ایم و استان تهران پس از سیستان و بلوچستان، فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی است، چراکه جمعیت زیادی در پهنه کوچکی جمع شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌های کشور ۹۰ درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، بیان داشت: سهم کشاورزی در استان تهران از منابع آبی تنها ۵۱ درصد است و ما برای مدیریت مصرف آب باید از مدارس شروع کنیم و راهی جز این نداریم.
این گزارش می افزاید: سند همکاری در حوزه آموزش حفاظت محیط زیست و مدیریت مصرف آب و انرژی در مدارس با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو در راستای بندهای ۱۲ و ۱۴ ابلاغی سیاست های کلی محیط زیست کشور از طرف مقام معظم رهبری با هدف گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست محیطی مدارس تنظیم گردیده و اهداف کلی آن شامل تامین و ارتقای سطح آگاهی محیط زیستی و تمهیدات لازم برایایجاد زیر ساخت های لازم در مدارس محیط زیستی،مشارکت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در دانش آموزان، آموزگاران، کارکنان و والدین در ارتباط با حفظ محیط زیست است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات