نقش چشمگیر «شاهنامه فردوسی» در تقویت دیپلماسی عمومی مشهد

نقش چشمگیر «شاهنامه فردوسی» در تقویت دیپلماسی عمومی مشهد

نقش چشمگیر «شاهنامه فردوسی» در تقویت دیپلماسی عمومی مشهد

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: مشهد از جهت ارتباط جغرافیایی با شهرهای فارسی زبان و از طرفی وجود آرامگاه فردوسی و شاهنامه می‌تواند قطب مناسبی برای ارتباط با کشورهای فارسی‌زبان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، شهریار آل‌شیخ در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزش مربیان و آغاز طرح آموزش مفاهیم شاهنامه در مدارس ابتدایی مشهد در پژوهش‌سرای فرهنگ و ادب پارسی ثابت، با بیان اینکه ایران، تاجیکستان و افغانستان سه کشور فارسی زبان در دنیا محسوب می‌شوند و پیمانی با عنوان پیمان کشورهای فارسی‌زبان به نام "آیتا" بین آن‌ها بسته شده است، ادامه داد: متاسفانه چند سالی است که این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی برای آن شکل نگرفته است. لذا از نهاد رسمی دیپلماسی خود که متولی این قضیه بوده است، درخواست کردیم تولی و تصدی این قضیه را به مشهد محول کنند و خوشبختانه این توافق صورت گرفته و دفتر آیتا را در مشهد راه‌اندازی و مرکزیت پیمان این سه کشور را نیز در قالب برنامه فارسی‌زبانان دنبال خواهیم کرد.
وی مشهد را شهری با پیشینه ادبیاتی دانست و اظهار کرد: مساله دیپلماسی عمومی در شهر مشهد به‌خاطر اینکه مهم‌ترین شهر در محدوده فارسی‌زبانان دنیا است، بسیار اهمیت دارد و این موضوع می‌تواند در توسعه روابط و ارتقاء تعاملات ما مؤثر باشد.
آل شیخ با بیان اینکه مشهد از جهت ارتباط جغرافیایی با شهرهای فارسی زبان و از طرفی وجود آرامگاه فردوسی و شاهنامه می‌تواند قطب مناسبی برای ارتباط با کشورهای فارسی‌زبان باشد، تصریح کرد: ما برنامه داریم با 14 شهر مهم فارسی زبان تعامل برقرار کنیم که همه به‌نوعی جزو خراسان بزرگ محسوب می‌شوند و در فاصله شعاعی مشخصی از مشهد قرار دارند.
وی از برگزاری نمایشگاه فرهنگی با موضوع شاهانامه فردوسی به مناسبت روز ثبت جهانی طوس در بهارسال 99 خبر داد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم در سال جدید گام‌ موثری در راستای ثبت جهانی طوس برداریم تا بتوانیم شاهنامه را از این انزوا خارج و در معرض دید جهانی به قرار دهیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات