تامین 15 میلیون متر مکعب نیاز آبی صنایع اصفهان از پساب

تامین 15 میلیون متر مکعب نیاز آبی صنایع اصفهان از پساب

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هاشم امینی" ظرفیت اسمی تولید پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اصفهان را 283 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و افزود: سالانه در 25 تصفیه‌خانه فاضلاب 172 میلیون متر مکعب پساپ تولید می‌شود.
وی با اشاره به کیفیت پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اصفهان گفت: پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های اصفهان از لحاظ پارامترهای شیمیایی و میکروبی مطابق استاندارد تعریف شده از سوی سازمان محیط زیست کشور است و به مصارف صنعتی و کشاورزی غیر مثمر می‌رسد.
امینی ادامه داد: سالانه از 172 میلیون متر مکعب پساب تولیدی در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اصفهان حدود 100 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی غیر مثمر، 17 میلیون برای آبیاری فضای سبز، 15 میلیون برای مصارف صنعتی، 3 میلیون متر مکعب برای تغذیه آبخوان‌های مصنوعی و 37 میلیون مترمکعب برای بیابان‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه اصفهان، دومین استان صنعتی کشور محسوب می‌شود و با توجه به محدودیت منابع آبی، استفاده از بازچرخانی آب در این استان بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: صنایع زیادی در استان اصفهان مشغول به فعالیت بوده و بیش از 70 درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود، بنابراین استفاده از پساب در مصارف صنعتی در مصرف بهینه آب بسیار موثر است.
امینی با اشاره به انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفای استان اصفهان و فولاد مبارکه پیرامون ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرستان‌های مبارکه و لنجان در ازای پساب تخصیصی گفت: طی قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفای اصفهان و فولاد مبارکه مقرر شده است طی 30 سال 270 میلیون متر مکعب پساب تولیدی در شهرستان مبارکه و 35 سال حدود 300 میلیون پساب شهرستان لنجان در اختیار شرکت فولاد مبارکه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با اشاره به قرارداد تخصیص پساب به برخی از واحدهای صنعتی در استان اظهار داشت: طی قراردادی مقرر شد سالانه 272 لیتر در ثانیه پساب به شرکت ذوب آهن اصفهان و 210 لیتر در ثانیه پساب در اختیار پالایشگاه قرار ‌گیرد.
امینی با اشاره به چگونگی ارتقای کیفیت پساب تولیدی گفت: در چند سال اخیر با ارتقای تجهیزات و بهره‌مندی از تکنولوژی نوین در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در سطح استان توانستیم کیفیت پساب تولیدی را ارتقا دهیم.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان افزود: در چند سال اخیر احداث و ارتقای تجهیزات تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای خوانسار، نجف آباد، هرند، سده و ورنامخواست، نطنز، فریدونشهر، بوئین و میاندشت، زرین شهر، بهارستان، باغبهادران، نایین، شاهین شهر، سمیرم، شهرضا، سپاهان شهر و تصفیه‌خانه فاضلاب شمال و جنوب اصفهان در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: هم اکنون عملیات احداث  تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای چادگان، اژیه، گلپایگان، نطنز، داران و بویین و میاندشت در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان با اشاره به جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 72 درصد جمعیت استان شامل 3 میلیون 666 هزار و 90 نفر معادل بیش از 96 درصد جمعیت شهر اصفهان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.
امینی در پایان خاطرنشان کرد: در 9 سال اخیر علاوه بر احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در اقصی نقاط استان بیش از 2600 کیلومتر شبکه فاضلاب در استان اجرا شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات