شهرداری در حد توان از اجرای کارهای فرهنگی هنری، حمایت می‌کند

شهرداری در حد توان از اجرای فرهنگی هنری، حمایت می‌کند

شهردار کرمان گفت: منتقدان و گروه‌های فرهنگی هنری در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری باشند.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید setare sahne.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید shahrdar darsetare sahne1.jpg

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، سید مهران عالم‌زاده در اولین نشست شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره ستاره‌های صحنه که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی هنری وی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری، دبیر جشنواره ستاره‌های صحنه و رییس انجمن نمایش استان در محل دفتر شهردار برگزار شد، گفت: معتقد هستم بایستی در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی هنری، چهارچوب برنامه‌های شهرداری مشخص شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در حوزه‌های تخصصی که می‌خواهد وارد شود، دستگاه‌های ذی‌ربط مشارکت معنوی را داشته باشند تا در چهارچوب سیاست‌های کلی و کلان استان و کشور، آن فعالیت انجام شود تا هیچ برنامه‌ای خارج از چهارچوب سیاست و قانون اجرا نگردد.

شهردار خاطرنشان کرد: به معاون فرهنگی اجتماعی خود هم تاکید کرده‌ام، از برنامه‌هایی که می‌خواهید حمایت کنید حتما با حوزه‌های متولی، تعامل و مشارکت داشته باشید تا همراه فکری و معنوی ما در این خصوص باشند. چرا که بودجه‌ی شهرداری مردمی است و وقتی بخواهیم از آن در انجام امور مردمی استفاده کنیم این حساسیت وجود دارد، که این منابع اعتبار مردمی در کجا هزینه و چگونه صرف شده است.
وی گفت: اگر کلیه موسسات فرهنگی هنری ، سمن‌ها، انجمن‌ها و ... بخواهند فعالیت‌های فرهنگی هنری در جامعه نهادینه شود، باید به این سمت بروند که دولت و نهادهای دولتی فقط حمایت کنند و پای کار بیایند و خود موسسات پای کار بیایند و نگذارند چراغ این فعالیت‌ها خاموش شود. آنچه در کار آقای قربان نژاد "جشنواره‌ی ستاره‌های صحنه" هم آمده است و مهم است همین مساله است که شخص و موسسه‌ای پای کار آمده و پیگیر استمرار برگزاری است.
وی گفت: چرا که عیب کار این است که اگر برنامه‌ای دولتی اجرا شود، در دوره‌های مختلف، آدم‌های دولتی و حاکمیتی مقداری سلیقه‌ای عمل می‌کنند و باعث می‌شوند اجرای برخی برنامه‌ها تحت‌الشعاع این سلیقه قرار بگیرد. بنابراین به نظر من نقطه‌ی متمایز فعالیت‌های اینچنینی وجود یک موسسه شرکت و فرد به عنوان مجری است که در این مسیر دغدغه دارند.
عالم‌زاده ادامه داد: قطعا هر کار فرهنگی و هنری هم که اجرا می‌شود، در کنار خود یک‌سری فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد که باید به نقاط قوت تبدیل شوند و سایر موسسات هم با آمدن کنار آن موسسه یا فرد یا نهاد، باید با نقد سازنده به بهتر شدن برنامه‌ها کمک کنند.
وی افزود: در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هم مانند سایر حوزه‌ها، اختلاف سلیقه وجود دارد و اگر چهارچوب‌ها مشخص شود و سلیقه‌های شخصی کمتر وارد شوند، بهتر می‌توان عمل کرد.
وی تاکید کرد: شهرداری از همه‌ی موسسات، نهادها و افرادی که دغدغه‌ی کار فرهنگی اجتماعی و هنری دارند، د ر حد توان حمایت خواهد کرد.
شهردار کرمان تصریح کرد: دیدگاه ما در حمایت از موسسات و انجمن ها، سلیقه‌ای و سیاسی نیست. چرا که ما دغدغه‌ی کار هنری و فرهنگی داریم و می‌خواهیم این حوزه در کرمان رونق داشته باشد.
وی گفت: ما برای رویداد حافظه‌ی چوب و موضوع هنرهای شهری فراخوان می‌دهیم ولی می‌بینیم تعداد متقاضیان و ثبت‌نام کنندگان غیر کرمانی بیشتر است ، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ چرا هنرمند کرمانی نمی‌آید و لی از استان‌های دیگر می‌آیند. اما بعد همین هنرمندان، منتقد می‌شوند.
وی افزود: عده‌ای از دور انتقاد می‌کنند در حالی که باید بیایند و از نزدیک مشارکت کرده نقد سازنده کرده و وارد حوزه‌ی عمل و اجرا شوند. تا کارهای بهتری انجام شود.
وی به جشنواره‌ی ستاره‌های صحنه اشاره کرد و گفت: هیات داوران باید قوی در نظر گرفته شود تا جشنواره،مقبولیت اجتماعی و سطح بالاتری داشته باشند و شائبه‌ای ایجاد نشود.

وی ادامه داد: از دیگر حوزه‌ها و دستگاه‌های استان نیز می‌خواهم هر قدر که می‌توانند در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری سهیم شده و با ورودشان هر جا که فکر می‌کنند ضعفی وجود دارد و یا مسیر درست پیموده نمی‌شود، با راهنمایی و نظرات خود، نقاط منفی را به نقاط مثبت تبدیل کرده و کمک کنند این برنامه‌ها در مسیر مستقیم هدایت شوند و پیش بروند، چون نام کرمان و اسم کرمان باید همیشه در خور شان و بلند آوازه باشد.
وی تصریح کرد: آنچه برای من مهم است، نام نیک کرمان است و از نظر من هر فعالیتی که بتواند نام کرمان را در کشور و دنیا بیشتر بلند آوازه کند، قطعا ثمرات آن به خود کرمان و پیشرفت آن برمی‌گردد. به همین دلیل هم فکر میکنم حوزه‌ی فرهنگ، هنر و گردشگریبازتاب بیشتری دارند تا ظرفیت‌های استان ما و نیز نخبگان فرهنگی هنری ورزشی و ... ما بیشتر در کشور شناخته و معرفی شوند.
وی گفت: ما بایستی نام کرمان را درکشور و دنیا پر آوازه کنیم.
دبیر جشنواره‌ی ستاره‌های صحنه نیز در این نشست گفت: نگاه خاص فرهنگی هنری مجموعه‌ی شهرداری به خصوص شهردار کرمان باعث شد ، چهارمین سال جشنواره ستاره‌های صحنه به نوعی با تولیت با شهرداری کرمان برگزار شود.
صمد قربان‌نژاد ادامه داد: جشنواره‌ی امسال در چهار بخش مجریان، استندآپ کمدی، نمایش میان‌پرده کمدی و نمایش میان پرده کودک برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته در بخش مجریان، به غیر از ایران شش کشور مراکش، یمن، سوریه، عراق، افغانستان و قرقیزستان شرکت کردند که امسال هم با رایزنی‌های انجام شده، مهمانان و شرکت‌کنندگان خارجی خواهیم داشت، ضمن اینکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که امسال هم از ۳۱ استان کشور نیز نمایندگانی برای شرکت در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: از ۲۰ آذر با رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره، فعالیت را شروع کرده و تا ۲۰ بهمن ماه ، شرکت کنندگان باید کارهای خود و فرم فراخوان را برای جشنواره ارسال کنند. بعد از آن با بررسی هیات انتخاب، ۴۰ مجری که ۳۰ مجری داخلی و۱۰ مجری خارجی خواهند بود، به مرحله رقابتی راه پیدا می‌کنند .۲۰ تا ۲۵ بهمن فیلم‌های این گروه بازبینی شده و ۲۶ بهمن ماه اعلام اسامی راه یافتگان به بخش نهایی خواهد بود.
قربان‌نژاد گفت: ۱۳ تا ۱۶ اسفند هم برای مرحله‌ی حضوری و نهایی جشنواره است که با توجه به اینکه امسال شهرداری متولی این جشنواره است، بخش مردمی هم اضافه و پر رنگ شده است. به این صورت که یک سالن برای بخش رقابتی اصلی و نهایی مثل هر سال در نظر گرفته می‌شود و غیر از آن سه سالن برای اجرای مردمی، تخصصی در یکی از سالن‌ها نمایش‌های میان پرده کمدی، در یکی هم نمایش‌های میان پرده کودک و یکی هم نمایش استناد آپ کمدی به صورت بخش مردمی اجرا شوند.
دبیر جشنواره‌ی ستاره‌های صحنه افزود: مردم حاضر در سالن هم می‌توانند در اجراهای عمومی رای بدهند تا در انتخاب برگزیده‌ها در هر بخش به جای سه برگزیده، چهار برگزیده داشته باشیم که یکی انتخاب به رای مردم حاضر در سالن است که لوح افتخار و جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.
گفتنی است قرار است امسال این جشنواره به تولیت شهرداری کرمان ، با ریاست معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و دبیری صمد قربان‌نژاد از مجریان استان با اضافه شدن بخش مردمی و در قالب جشنواره زمستانی شهرداری کرمان در اسفندماه سال جاری برگزار شود.

فاطمه نخعی فر

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات