پرورش بیش از 20 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در گلخانه شهرداری

پرورش بیش از 20 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در گلخانه شهرداری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، شمشاد هیرکانی ، درخت همیشه سبز بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است،بیماری سوختگی از آفت پروانه شب‌پره که در سال‌های اخیر به جان جنگل‌های هیرکانی افتاد وعامل نابودی عرصه‌های وسیعی از شمشادستان‌های شمال شده است.

مرگ شمشمادها به حدی تلخ است که عامه مردم از مدیران و مسؤلان درباره علت مرگ و بازکاشت آن صحبت می‌کنند و اما در این بین احیای شمشاد درگلخانه شهرداری ساری از این دست خبرهای خوبی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری اما به امید حیات‌بخشی دوباره به شمشادستان‌های مازندران، اقدامی در خور انجام داد و به کاشت نسل جدیدی از شمشادها همت گماشت.

عین الله احمدی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری ضمن توضیح این اقدام از کاشت بیش از 20 هزار قلمه شمشاد هیرکانی در گلخانه ارم  شهرداری ساری خبر داد و اظهار کرد: این تعداد شمشادها در بخشی از گلخانه ارم که به مساحت12 هزار متر مربع می باشد طی یک ماه گذشته با هدف احیای این گونه هیرکانی کاشته شد.

وی با اشاره به آفت زدگی بیش از 90 درصد ازشمشادهای هیرکانی استان طی سال‌های اخیر، افزود: قلمه شمشادهای هیرکانی را در فضایی عاری از آفت و گلخانه‌ای نگهداری و پرورش داده ایم تا به عنوان یک بانک ژن شمشادهای هیرکانی به منابع طبیعی در احیای این گونه خزری کمک کنیم .

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری از کشت 2 هزار 500 قلمه شمشاد هیرکانی در محوطه بوستان ولایت خبر داد و با قدردانی از همکاری منابع طبیعی با این سازمان ،گفت: اداره کل منابع طبیعی استان در فاز اول، 11 هزارگونه نهال هیرکانی را در اختیار این سازمان قرار داد که عملیات کاشت آن در سطح شهر در حال اجراست  ومقرر شد 50 هزار گونه ی دیگر در فاز دوم در ازای همکاری این سازمان در احیای شمشاد هیرکانی به شهرداری ساری تحویل داده شود.

وی افزود: در سال گذشته حدود 5 هزار قلمه شمشاد در گلخانه ارم که کاشته شده بود در گلدان جابجا گردید و طی سال‌جاری و در دو ماه اخیر، بیش از 20 هزار قلمه شمشادهیرکانی زیر سطح کشت رفت.

احمدی ایجاد "باغ موزه گونه های هیرکانی " رااز دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: بنا داریم با همکاری اداره کل منابع طبیعی مازندران 70 گونه هیرکانی تا پایان سالجاری را در بوستان ولایت در مرکز استان غرس کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات