عملکرد سازمان های آتش نشانی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مورد بررسی قرار گرفت

عملکرد سازمان های آتش نشانی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ساری، در این جلسه که از ساعت 15 روز شنبه بیست و سوم آذرماه 1398 با حضور آقایان شمشیربند، زلیکانی، یوسفی، آقامیری، عشوری، قاسمی، مدینه، نجاریان و نقیبی اعضای شورای اسلامی شهر ساری، محمدیان و قبادی معاونین شهرداری، دومیرکلائی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مزنگی سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد، آخرین مصوبات کمیسیون های داخلی شورا و همچنین گزارش عملکرد سازمان های مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان رسیدگی به نامه ها، موضوع دریافت تسهیلات 150 میلیارد تومانی شهرداری از بانک ملی به منظور آزادسازی مسیر پروژه پل تا پل مطرح گردید که البته شورا با اصل موضوع مبنی بر گشودن گره های عمرانی از طریق دریافت تسهیلات مخالفتی نداشته لیکن در این مورد خاص، پس از بحث و تبادل نظر به پیشنهاد رئیس شورا و موافقت اعضاء مقرر شد این موضوع در کمیسیون تلفیق (بودجه و عمران و سرمایه گذاری) بصورت کارشناسی بررسی تا تصمیم منطقی و منطبق با مصالح شهر و شهروندان اتخاذ گردد.

شورا همچنین در این جلسه بر ضرورت رفع مشکلات نیروهای شاغل در طرح ممیزی املاک و توجه به کارگران خدماتی مناطق شهرداری تأکید کرد.

علیجان شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر ساری در ابتدای این جلسه نطقی را به شرح زیر ایراد نمود:

بسم الله الرحمن الرحيم

با سلام و خير مقدم خدمت همكاران گرامي ، ميهمانان عزيز و اصحاب محترم رسانه و با ياري خداوند بزرگ ، شصت و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر ساري در دوره پنجم را آغاز مي كنيم .

دستور كار جلسه امروز طرح نامه ها و مصوبات كميسيون هاست اما قبل از اينكه به دستور جلسه بپردازيم اجازه مي خواهم نكاتي را به عرض برسانم .

همانطوركه در جلسه اخير شوراي اداري شهرداري هم عرض كردم اكنون همشهريان عزيز ما منتظرند با توجه به تغييرات مديريتي در شهرداري ، اتفاقات خوبي در شهر رخ دهد چراكه اصولا تغييرات در هر سيستمي با هدف پيشرفت صورت مي گيرد و ما هم به نتيجه تغييرات در شهرداري اميدواريم . اما آنچه كه در مورد عملكرد شهرداري حائز اهميت ميباشد اين هست كه توقع شهروندان از شهرداري بيشتر از ديگر ادارات ميباشد لذا جاي خرسندي است كه شهرداري تلاش     ميكند با برنامه ريزي و اولويت بندي در جهت تحقق اين منظور حركت كند .

توصيه بنده اين هست كه مجموعه نهاد مديريت شهري ، خدمت رساني به شهروندان عزيز را با يك كار تيمي و در جهت جلب رضايت مردم انجام دهد . در اين راستا شوراي شهر علاوه بر تصميم گيري ، قطعا از طريق نظارت مستمر و هدايتگري ، به شهرداري در پيشبرد اموركمك خواهد كرد . البته تضارب آراء در شورا امري طبيعي است و ما در شوراي شهر هر ميزان هم كه اختلاف سليقه داشته باشيم آنچه را كه تصويب مي كنيم نظر همه اعضاست .

در خصوص مراقبت هايي كه بايد در رابطه با بحث انتخابات و فعاليت هاي تبليغي كانديداها صورت گيرد ، توصيه هاي لازم قبلا بعمل آمد . انتظار اين هست كه مديران و كاركنان شهرداري در عمل به اين توصيه ها كوشا باشند . از كانديداهاي عزيز هم ميخواهيم چنانچه براي شهر و شهروندان و شهرداري دغدغه دارند ، دلسوزي ها و كمك هاي خود را بگذارند براي زماني كه ان شاء ا... راي آورده و وارد مجلس شدند.

در مورد عمران شهري تاكيد ما اين هست كه علاوه بر تسريع در اتمام پروژه هاي در دست اجرا ، شهرداران مناطق نيازهاي عمراني سطح شهر را رصد نموده و رفع آن در در دستور كار قرار دهند .

مطلب بعدي اينكه جلسات سياستگذاري بودجه سال 99 شهرداري شروع شده و انتظار ما اين هست كه بودجه اي شفاف و قابل اجرا نوشته شود و در برنامه پيوست بودجه هم با در نظر گرفتن نيازهاي شهر و الزامات بودجه ، ضمن پيش بيني يك روند افزايشي در تعداد پروژه ها ، يك توازن و تعادل نيز در پاسخگويي به نيازهاي عمراني و فرهنگي شهر ايجاد گردد .

نكته پاياني اينكه 25 آذر روز پژوهش نامگذاري شده است . با احترام به همه پژوهشگرانِ پر تلاش كه با همت خود، علم و دانش را از سكون و ايستايي به سمت تحرك و پويايي هدايت مي كنند .

همه دوستان به اهميت تحقيق و پژوهش و نقش آن در توسعه جامعه واقفند . اساسا فعاليتهاي پژوهشي از شاخص هاي پيشرفت به شمار مي آيد و موفقيت در فعاليتهاي مختلف ، بنوعي وابسته به گسترش اقدامات پژوهشي ميباشد و اين امر در مورد فعاليتهاي نهاد مديريت شهري نيز صدق ميكند .

با عنايت به همين ضرورت و اهميت بوده كه مركز پژوهش ها در شوراي شهر ساري شكل گرفته اما ميدانيم كه فعاليت و موفقيت در اين امر اولا نيازمند رويكرد پژوهشي در مجموعه هست . يعني پيش از هر تصميمي ، وضعيت موجود را مطالعه و مشاهدات خود را تجزيه و تحليل كنيم و بهترين راهبرد را برگزينيم. در واقع با وجود اين مركز بايد به سمتي برويم كه طرح ها و تصميمات شورا ، پژوهش محور شود. و ثانيا مستلزم جاي گيريِ مطلوبِ مركز پژوهش هاست و لذا انتظار مي رود شهرداري فضاي مناسبي را براي استقرار آن در نظر بگيرد تا هرچه زودتر از ظرفيتهاي مركز پژوهش ها در راستاي بهبود كاركردها بهره ببريم .

فرامرز نقیبی عضو شورای اسلامی شهر ساری:
استانداردسازی تجهیزات سازمان آتش نشانی ضروری است/ ساماندهی مشاغل شهری پتانسیل خود اتکایی مالی را دارد

فرامرز نقیبی نماینده شورای اسلامی شهر ساری در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در ارائه گزارشی از وضعیت این سازمان گفت: سازمان آتش نشانی 198 پرسنل دارد و بودجه سال 98 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی 24 میلیارد و 844 میلیون تومان است.

وی افزود: کمک شهرداری به این سازمان 14 میلیارد تومان و درآمد سازمان 6 میلیارد و 754 میلیون تومان هست و سایر درآمدها نیز 520 میلیون تومان می باشد.

نقیبی ادامه داد: مقرر شده بود از طریق دریافت تسهیلات 4 میلیارد تومانی نسبت به خرید تجهیزات جدید برای سازمان اقدام شود که بدلیل نداشتن سند برای ضمانت این موضوع انجام نشد.

وی با بیان اینکه تاکنون 61 درصد از کمک های شهرداری به آتش نشانی محقق شده است و به نظر می رسد صد در صد آن تا پایان سال محقق شود، گفت: بدهی سازمان مبلغ 9 میلیارد و 700 میلیون تومان است که شامل 4 میلیارد و یکصد میلیون تومان بابت بدهی به بیمه تا سال 96 ، سه میلیارد و 400 میلیون تومان بابت سال 97 و 2 میلیارد و دویست هم بابت تأخیر و جریمه آنهاست.

عضو شورای اسلامی شهر ساری افزود: همه پرسنل خدوم سازمان آتش نشانی دارای لباس و تجهیزات لازم هستند اما متأسفانه هیچ کدام آنها استاندارد نیست و بر این اساس یکی از نیازهای اساسی آنها تأمین تجهیزات استاندارد است که باید در بودجه سال 99 سازمان پیش بینی و محقق شود.

نقیبی که نماینده شورای اسلامی شهر ساری در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی نیز هست، گفت: بودجه این سازمان در سال 98 رقم 5 میلیارد و 600 میلیون تومان است که به نسبت سال 90 که سال تأسیس سازمان می باشد، رشد 20 برابری داشته است. مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان آن قرار است از محل فروش مغازه ها محقق شود که متأسفانه این مورد اجرایی نشده است.

وی رقم درآمد هشت ماهه اول سال 98 سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری را دو میلیارد و 380 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به صورت وضعیتی که به مبلغ 345 میلیون تومان در شهرداری دارند، عملاً تاکنون مبلغ 2 میلیارد و 725 میلیون تومان درآمد حاصل شده است.

نقیبی با بیان اینکه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی از سازمان های موفق شهرداری است، گفت: راه اندازی بازار شب در ساری در دستور کار سازمان قرار دارد و بنده تأکید کردم این طرح می تواند سازمان را به درآمد پایدار رسانده تا در مسیر خود اتکایی گام بردارد.

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری:
معارضات احداث فاز دوم بوستان ملل برداشته شد

علی اکبر زلیکانی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از نظر امکانات ساختمانی و ناوگان وضعیت اسفناکی دارد گفت: ضریب امنیت ساختمان ها و ایستگاه های آتش نشانی در ساری بسیار پایین است و این برخلاف مقررات ملی ساختمان می باشد.

وی با تأکید بر این که باید برای افزایش امنیت ساختمان ها و ایستگاه های آتش نشانی در ساری اقدامی اساسی صورت گیرد، گفت: یک زمین چهار هکتاری در معلم کلای ساری وجود دارد که سازمان منابع طبیعی قول مساعد داده آن را در اختیار شهرداری قرار دهد و سازمان همیاری شهرداری ها نیز وعده داده که ساخت و تجهیز آن را انجام دهد بنابراین باید پیگیری های لازم از سوی شهرداری انجام شود تا این کار مهم به مرحله اجرا برسد.

زلیکانی همچنین موقعیت جغرافیایی ساختمان مرکزی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری را نامناسب دانست و گفت: مِلک ساختمان آتش نشانی و سازمان عمران که در پشت آن واقع است دارای ارزش افزوده قابل ملاحظه ای است و در سالهای گذشته تلاش هایی برای جابجایی آن صورت گرفته اما عملی نشده است.

وی افزود: باید مکانی برای ساختمان سازمان آتش نشانی در نظر گرفته شود که دسترسی آن به مناطق مختلف با کمترین حجم ترافیک میسر باشد. در سطح شهر زمین هایی داریم که می شود آنجا را برای احداث ساختمان جدید سازمان در نظر گرفت. لذا خواهشم این است که این موضوع مهم در بودجه سال 99 سازمان آتش نشانی پیش بینی شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه معارضاتی که بر سر راه احداث فاز دوم بوستان ملل بوده برداشته شده است، گفت: احداث یک ایستگاه آتش نشانی در مجاورت این پروژه ضروری است که این مورد نیز باید در بودجه سال آینده دیده شود.

سعید نجاریان ساروی عضو شورای اسلامی شهر ساری:
سازمان آتش نشانی که با جان و مال مردم سر و کار دارد باید در اولویت شهرداری باشد

سعید نجاریان عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با جان و مال مردم سروکار دارد و باید در بین سازمان های ده گانه شهرداری در اولویت باشد، گفت: هرسال بودجه ای برای خرید اقلام مورد نیاز آتش نشانان از جمله لباس و تجهیزات ایستگاه ها پیش بینی می شود اما تاکنون خریداری نشده است.

وی احداث 2 ایستگاه جدید آتش نشانی در شهر ساری را ضروری قلمداد کرد و با اشاره به عدم خرید نردبان 55 متری گفت: هفت سال است که خرید این نردبان در بودجه سالانه شهرداری پیش بینی می شود اما خبری از تحقق آن نیست.

نجاریان افزود: شهرداری از محل صدور پروانه های ساختمان های بلند مرتبه در شهر درآمدهای کلانی بدست آورده اما بزرگترین نردبان ما 20 متری است. حال سوالم این است که در صورت وقوع اتفاق ناگوار در این ساختمان ها، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ تأکیدم این است که در سال آینده حتماً فکری به حال خرید این نردبان بشود.

وی تصریح کرد: موضوع مهم بعدی بافت قدیمی شهر است. در صورت آتش سوزی با توجه به فرسودگی بناها کنترل حریق به سادگی ممکن نخواهد بود بنابراین در این مورد هم باید فکر اساسی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر ساری با تأکید بر فرصت مناسبی که سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی برای کسب درآمد از طریق راه اندازی بازار شب دارد، گفت: در شهرهایی چون شیراز، اصفهان، اهواز و... مناطق خاصی را به بازار شب اختصاص داده اند که درآمد قابل توجهی عاید شهرداری هایشان می شود. این پتانسیل در شهر ساری نیز وجود دارد و نباید این فرصت به راحتی از دست برود.

وی با اذعان به اینکه دو ردیف درآمدی در بودجه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی وجود دارد که متأسفانه میزان آنها صفر است، گفت: درآمد حاصل از سرمایه گذاری و مشارکت با بخش عمومی و بخش خصوصی فرصت مناسبی برای درآمدزایی است که باید در بودجه سال 99 این سازمان پیش بینی شود.

نجاریان همچنین خواستار همکاری هرچه بیشتر شهرداری های مناطق سه گانه ساری با سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی به منظور پیشبرد اهداف این سازمان شد.

کوروش یوسفی ساداتی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری:
راه اندازی بازار شب می تواند نیمی از درآمد سازمان ساماندهی مشاغل شهری را تأمین نماید

کوروش یوسفی ساداتی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری در این جلسه گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از معدود سازمان هایی می باشد که کاملاً خدماتی است. در سالهای قبل از شهرداری خواستیم عوارض بهای خدمات ایمنی که در زمان صدور پروانه از شهروندان دریافت می شود را به سازمان آتش نشانی پرداخت نماید تا این سازمان بتواند بخشی از بدهی های خود را پرداخت کند اما این موضوع مهم انجام نشده است.

وی همچنین از سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی خواست تا میزان مطالبات خود از شهرداری را در جلسه اعلام نماید.

یوسفی در زمان بررسی عملکرد سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری نیز گفت: این سازمان، عریض و طویل، دامنه دار و امیدوار کننده است که می تواند استقلال مالی داشته باشد و حتی به شهرداری هم کمک کند. ماهیت این سازمان درآمدزایی است.

وی با اشاره به اینکه استاندار مازندران اخیراً اعلام نموده که می خواهیم پرتقال شب عید کل کشور را تأمین نماییم، اذعان داشت: با توجه به اینکه ممکن است استانداری در اجرای آن با مشکلات مالی مواجه باشد، این موضوع فرصت مناسبی است تا سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی با کمک شهرداری و تأمین اعتبار لازم، اجرای آن را بر عهده بگیرد چرا که در نهایت این طرح علاوه بر برگشت هزینه، درآمد مناسبی برای سازمان خواهد داشت.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر ساری در خصوص اهمیت راه اندازی بازار شب در شهر گفت: این موضوع دو سال است که در بودجه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی پیش بینی شده و شورای شهر آن را به تصویب رسانده است. این بازار ظرفیت بالایی برای افزایش درآمد سازمان دارد به گونه ای که 50 درصد درآمدهای سازمان را به تنهایی محقق خواهد نمود لذا تأکیدم این است که مدیریت جدید سازمان روی اجرای آن  متمرکز شود.

قاسم قاسمی عضو شورای اسلامی شهر ساری:
جلوی موازی کاری در سازمان های ساماندهی مشاغل و فضای سبز شهری گرفته شود

قاسم قاسمی عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به ضرورت دریافت تسهیلات 4 میلیارد تومانی برای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به منظور خرید تجهیزات گفت: گویا برای دریافت این وام مشکل دراختیار نداشتن سند برای ضمانت آن بوده است اما در چند وقت اخیر سندهای عمده ای در شهرداری و سازمان های آزادسازی شده است. از شهرداری می خواهم با دراختیار گذاشتن یکی از این اسناد، به سازمان کمک کند تا این مهم به انجام برسد.

وی افزود: متاسفانه موازی کاری بین سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری زیاد شده است. از جمله آنها موضوع دکه هاست. این موضوع باید توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی پیگیری شود.

قاسمی اذعان داشت: قرار بود به منظور ساماندهی دستفروشان سطح شهر، زمینی در خیابان رازی در اختیار سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی قرار گیرد اما متأسفانه می شنویم که آن زمین در اختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار گرفته است.

وی با یادآوری مجدد موضوع اسنپ میوه که در ابتدای دوره پنجم شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: تصور می شود مدیران قبلی از اجرای این طرح واهمه داشتند اما من به مدیریت جدید سازمان می گویم این موضوع با ظرفیت درآمدی بالایی قابلیت اجرا در ساری را دارد بنابراین با جدیت به دنبال اجرای آن باشید.

علی دومیرکلایی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری:
ناوگان آتش نشانی ساری نیاز ضروری به تجهیز و توسعه دارد

علی دومیرکلایی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری در این جلسه با بیان اینکه با کمبود امکانات مواجه هستیم، گفت: اخیراً از نزدیک امکانات آتش نشانی شهر مشهد را مشاهده کردم. آنها تعداد 20 دستگاه ماشین آتش نشانی به ناوگان خود اضافه کردند و این در حالی است که ماشین های ما مستهلک شده اند و نیاز اساسی به نوسازی ناوگان داریم.

وی با بیان اینکه  موضوع خرید نردبان و ماشین های آتش نشانی که از ضعف های ما به شمار می رود که باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: در هشت ماهه اول سال جاری آتش نشانان ما تعداد 526 نفر را در عملیات های خود نجات  دادند.

مجید مزنگی سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی:
پیگیر ساماندهی بازار و بهره گیری از قابلیت های درآمدی آن هستیم

با بیان اینکه ساماندهی جمعه بازار و بازار شب در دستور کار ما قرار دارد، گفت: برای ساماندهی دستفروشان خیابان های مرکزی شهر برنامه اجرایی تدارک دیده ایم.

وی افزود: در این راستا به نظرات کارشناسی و حمایت اعضای محترم شورای شهر نیاز داریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات