ارزیابی کارشناسان از طرح‌های دولت و تحولات بازار مسکن ۲

ارزیابی کارشناسان از طرح‌های دولت و تحولات بازار مسکن ۲

www.BanaNews.irرئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه بخشنامه های دستوری و تعزیراتی راهکاری بنیادی برای حل مشکل اجاره‌بها نیست، گفت:برای حل مشکل مسکن و اجاره بها دولت به جای برخوردهای تعزیراتی از مشوق ها برای ساخت مسکن استیجاری استفاده کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ایرج رهبر در گفت و گو با خبرنگار فارس افزود: اگر بخواهیم موضوع رشد اجاره‌بها و قیمت مسکن را بنیادی حل کنیم باید مسئله فرمول اصلی را در عرضه و تقاضا که در هر کالایی حاکم است و حرف اول را می‌زند، بازار مسکن چه در خرید و فروش و چه در اجاره‌بها اعمال کنیم.

وی ادامه داد:اگر عرضه و تقاضای مسکن را متعادل کنیم، قیمت‌ها به مرز رقابتی و ثابت می‌رسد اما اگر غیر از این باشد و با بخشنامه و دستوری بخواهیم با رشد بی‌رویه قیمت‌ها و اجاره‌بها مقابله کنیم شاید در دو ماه اول تا حدودی موفقیت به دست آوریم اما در درازمدت این کار غیر ممکن است.

رهبر تاکید کرد:برخوردهای بخشنامه ای در کوتاه‌مدت هم هزینه‌بر است و هم اینکه راهکارهای فرار را گسترش می‌دهد تا سوء استفاده‌ها نیز افزایش یابد.

*مسکن خودرو نیست

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: زمانی بود که متقاضیان خودرو برای خرید یک دستگاه پیکان ۴ سال در نوبت می‌ماندند تا یک دستگاه خودروی پیکان خریداری کنند و وقتی آن را دریافت می‌کردند چند ماهی سوار آن شده و سپس با ۵۰ درصد گران‌تر آن را می‌فروختند.

رهبر افزود: به این روش در اقتصاد، اقتصاد مریض گویند که عرضه و تقاضا را به هم می‌ریخت اما اگر عرضه و تقاضا متعادل شود می‌بینید که در حال حاضر فروشندگان التماس که مردم خودرو خریداری کنند.

وی اضافه کرد:در حال حاضر اگر بخواهیم اجاره‌بهای مسکن را نظم دهیم باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم تا به سمت ساخت واحدهای مسکونی استیجاری روی آورند.

وی خاطر نشان کرد:باید راهکارهای تشویقی از سوی دولت اضافه شود تا سرمایه‌گذاران برای حضور در ساخت مسکن‌های استیجاری تشویق شوند، اگر غیر از این‌ها باشد و بخواهند با بخشنامه و دستور‌العمل اجاره‌بها را کنترل کنند، فکر نمی‌کنم موفق شوند و اتفاقا موجب فرار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش برای تولید مسکن نیز خواهد شد.

*روند ساخت مسکن استیجاری در گذشته اشتباه بود

رهبر در پاسخ به این سؤال که در چند سال گذشته قرار بود در کنار مسکن مهر مسکن استیجاری نیز تولید شود اما ظاهرا این کار فراموش شد، گفت: مسکن استیجاری در سال‌های گذشته بوده اما چون روند کار اشتباه بود موفق نشد، بنابراین باید این کار با تغییر روند ادامه پیدا می‌کرد.

وی افزود: مسکن استیجاری در دولت نهم و دهم تولید نشده و به مسکن مهر تبدیل شد.

*مشوق ها می تواند در ساخت مسکن استیجاری مفید باشد

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: فرهنگ مردم ایران این گونه است که بیشتر دوست دارند مسکن ملکی داشته باشند اما به هر حال می‌توان با تشویق بخش خصوصی مثل گذشته که برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی انجام شد و شهرداری گفت که از سازندگان خوابگاه‌ها عوارض دریافت نمی کند باعث حضور بخش خصوصی برای ساخت خوابگاه‌ها شد.

وی ادامه داد: این تشویق‌ها را می‌توان برای ساخت مسکن‌های استیجاری گذاشت و تا حدودی مشکلات را حل کرد، پس به جای کار تعزیراتی می‌توان از تشویق استفاده بهتری برای اجاره بها برد.

 

 

    نظرات