استفاده از سرمایه اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی کشور

استفاده از سرمایه اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی کشور

www.BanaNews.ir‌مدیرعامل راه‌آهن ‌با بیان اینکه ایران پیشنهاد داده کشور‌‌های عضو اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا بتوانند همکاری متقابل در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشند، گفت: ‌در حال مذاکره هستیم تا بتوان از سرمایه و ظرفیت‌ این کشورها ‌بهترین استفاده‌ را کرد.‌

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌‍ محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص حضور اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی ایران، تصریح کرد: طی تلاش‌های تخصصی در دو سال گذشته ‌موفق شدیم دفتر منطقه خاورمیانه اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا را در تهران مستقر کنیم.

وی ادامه داد: این دفتر نزدیک به ۱٫۵ سال است که کار خود را آغاز کرده و مسئولان uic (اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا) نیز از عملکرد این دفتر رضایت دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کشورهایی که زیر مجموعه این منطقه هستند شامل کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، عراق، عربستان، منطقه حجاز و برخی شرکت‌های ریلی بخش خصوصی ایران نظیر ریل‌نیرو است و بعضی کشورها نیز نظیر امارات اخیراً در حال عضو شدن هستند.

‌مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌ با بیان اینکه در حال عضوگیری جدید هستیم، اضافه کرد: سعی کرده‌ایم ضمن آنکه تبادلات حرفه‌ای با ‌مناطق مذکور و اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا را افزایش دهیم، زمینه‌ای را برای اجرای فعالیت‌های آموزشی باز کنیم؛ در این‌باره برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران و کشورهای منطقه جزو فعالیت‌های این دفتر است که در تهران تشکیل شده است.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه ایران پیشنهاد داد‌ راه‌آهن‌های عضو uic بتوانند در زمینه سرمایه‌گذاری با یکدیگر تلاش‌هایی را انجام دهند، گفت: ‌در حال مذاکره هستیم تا بتوان از ظرفیت‌های کشورهای عضو ‌بهترین استفاده‌ را داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بدین ترتیب اگر سرمایه‌ای وجود دارد در این کشورها بکار رود و همچنین صدور دانش فنی و خدمات فنی ـ مهندسی در این‌باره انجام می‌شود.

* شورای نگهبان در حال تأیید لایحه‌ عضویت ایران در اتحادیه تعرفه‌ای حمل ونقل ریلی‌

‌مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌ در خصوص لایحه‌ عضویت ایران در اتحادیه تعرفه‌ای حمل ونقل ریلی، اظهار داشت: یکی از روش‌هایی که ‌بتوان صادرات، واردات و ترانزیت را از طریق شبکه ریلی تسهیل کرد، این است که ‌واگن‌های کشور ایران بتوانند به راحتی به کشورهای دیگر که همسایه‌ای ایران هستند و بار به داخل کشور ما صادر می‌کنند، تردد کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ شرط ورود واگن‌های کشور ایران به آن کشور‌ها این است که ‌ایران به عضویت شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک‌المنافع (cis ) درآید.

وی ادامه داد: در این‌باره لایحه‌ای تنظیم شد و دولت هم با دو فوریت آن را تصویب کرد، در مجلس نیز دو فوریت این موضوع تأیید شد و پس از آن هم اصل ماده‌ای که برای ‌آن تصویب شده بود به همراه اساسنامه و آئین‌نامه مربوط ارائه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی ‌به دلیل اهمیتی که برای حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا قائل است، در این‌باره همکاری مطلوبی با دولت داشت.

صاحب‌محمدی ادامه داد: البته شورای نگهبان درباره این لایحه اشکالی گرفته بود که این موضوع به مجلس برگشت و مشکل برطرف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پس از تأیید این مورد از سوی شورای نگهبان، موضوع به دولت ابلاغ می‌شود و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پیگیر انجام عضویت خواهد بود.

چندی پیش لایحه عضویت ایران در اتحادیه تعرفه‌ای حمل ونقل بار با راه آهن اروپا - آسیا به منظور گسترش حضور فعال ایران در سازمان‌ها و مجامع بین المللی و بهره‌گیری از آن در جهت تأمین منافع ملی از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

‌در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است‌: به منظور گسترش حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و بهره‌گیری از آن در جهت تامین منافع ملی و تحقق هر چه بیشتر همگرایی منطقه‌ای و بین المللی در راستای اصول و اهداف استراتژیک سیاست خارجی کشور و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژی‌، لایحه عضویت ایران در اتحادیه تعرفه‌ای حمل ونقل بار با راه‌آهن اروپا - آسیا‌، برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

بر اساس ماده واحده این لایحه‌، به دولت اجازه داده می شود ‌در اتحادیه تعرفه‌ای حمل ونقل بار با راه آهن اروپا - آسیا ‌عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

بر این اساس ‌تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

 

 

    نظرات