فضا سازی شهر ارومیه در آستانه شب یلدا/ ضرورت زنده نگه داشتن آداب و سنن بومی و محلی

فضا سازی شهر ارومیه در آستانه شب یلدا/ ضرورت زنده نگه داشتن آداب و سنن بومی و محلی

مدیر ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه گفت:  نمایشگاه فروش اقلام شب یلدا از 25 لغایت 29 آذرماه در محل نمایشگاه شمس به مدت 5 روز آغاز به کار می کند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه؛ علی اصغر احمد زاده  با بیان نمایشگاه چیلله گئجه سی  با هدف حفظ سنت ها و آداب و رسوم و ترویج فرهنگ های بومی در ارومیه آغاز به کار می کند ، عنوان کرد:  عرضه انواع خوراکی های مخصوص شب یلدا، پخت غذاهای محلی، به نمایش گذاشتن نمادهای شب چله همچون کرسی به عنوان نماد آمدن فصل زمستان، اجرای مراسم قصه خوانی  و انجام بازی های بومی و محلی و اجرای جنگ های شادی با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی  از برنامه های متنوع  در حاشیه برگزاری نمایشگاه است.
وی عنوان کرد: متقاضیان می توانند جهت درخواست غرفه نمایشگاه فروش اقلام شب یلدا از25 لغایت29 آذرماه با شماره تماس09365146331  ارتباط  حاصل کنند.
احمد زاده بیان کرد:  سازمان‌های مردم نهاد و زنان سرپرست خانوار و خانواده های تولید کننده اقلام شب یلدا  در غرفه ها به منظور تسهیل خرید شهروندان و برگزاری این آیین در نمایشگاه حضور خواهند یافت و تخفیف‌‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ شده است، که می‌تواند اسباب رضایت شهروندان  را فراهم کند.
وی اظهار کرد: جشنواره یلدا  امسال به مانند سال های گذشته بدون بار مالی برای شهرداری ارومیه برگزار می شود و تمام هزینه های جشنواره از محل واگذاری غرفه ها تامین می شود.
مدیر ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه با دعوت از عموم مردم برای بازدید از نمایشگاه، گفت:  نمایشگاه  شب یلدا از ساعت 16 لغایت 20 شب برای بازدید علاقمندان دایر است.
وی در ادامه با اشاره به فضا سازی شهر ارومیه، بیان کرد: نصب المان های موضوعی یکی از برنامه ها در راستای ایجاد شور و نشاط در سطح شهر است که به مناسب شب یلدا (چیله گئجه سی)  ، طولانی ترین شب سال چندین المان در معابر مختلف سطح شهر نصب می شود.
احمد زاده ابراز امیدواری کرد که با نصب المان‌ها و زنده نگه داشتن آیین‌ها وسنت‌های قدیمی زمنیه رضایتمندی هرچه بیشتر شهروندان را فراهم آوریم.
وی با اشاره به فروش میوه شب یلدا با قیمت مناسب، عنوان کرد:  شهرداری ارومیه تدابیری اتخاذ کرد که قیمت میوه شب یلدا چون هندوانه و پرتقال در بازار با قیمت مناسب عرضه شود و در این راستا  بیش از 500 تن محصول هندوانه در بازار توزیع می شود تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.
مدیر ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه  با بیان اینکه جمع شدن اعضای خانواده و فامیل، محور زنده نگهداشتن آیین شب یلدا است، اظهار کرد:  با توجه به گستردگی استفاده از شبکه مجازی بهتراست مراسم شب یلدا در فضایی گرم و صمیمی و به دور از اینترنت و فضای مجازی برگزار شود تا از کنار هم بودن لذت برد و  در این راستا شهرداری طرح شب یلدا بدون اینترنت  کنار خانواده را  در قالب پوستر جهت ترویج و انعکاس در شبکه های مجازی و سطح شهر اجرا می کند.
گفنتنی است؛ نامگذاري شب چله براي يلدا در آذربايجان غربي از اين جهت است كه در روز شمار محلي مردم، شب يلدا پايان فصل پاييز و آغاز چله بزرگ و زمستان است و فصل زمستان به سه دوره تقسيم مي شود كه 40 روز اول آن چله بزرگ ، 20 روز بعد از آن چله كوچك و 30 روز آخر ' بايرام آيي' يا ماه عيد نوروز است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ارومیه

    منبع خبر

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه یک شهرداری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات