اقدامات پیشگیرانه برای کنترل سیلاب در استان بوشهر

اقدامات پیشگیرانه برای کنترل سیلاب در استان بوشهر


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در این نشست مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت در راستای الزامات نظام نامه مدیریت سیلاب ابلاغی وزارت نیرو نسبت به پایش جبهه‌های بارشی و پیش بینی وضعیت بارش‌ها، هماهنگی لازم را با اداره کل هواشناسی استان داشته باشد .
علی محمدی اظهار داشت: دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت می‌بایست کلیه اندازه گیری جریان‌های سطحی رودخانه‌ها (شرایط سیلابی) را انجام دهد و جهت آمادگی سایر معاونت‌ها و دفاتر تخصصی و مرتبط اطلاع رسانی لازم را به عمل آورد .
وی خاطرنشان کرد: دستورات لازم به کلیه پیمانکاران سدهای در حال اجرا در سطح استان جهت آمادگی لازم در زمان سیلاب توسط معاونت طرح و توسعه ابلاغ گردیده است و فرآیندهای ایمنی کارگاه به طور جدی پیگیری خواهد شد .
محمدی افزود: رؤسای ادارات منابع آب شهرستان‌ها نیز در شرایط بارندگی و سیلاب هماهنگی کامل را با فرمانداران به عنوان ریاست مدیریت بحران در دستورکار قرار دهند .
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: یکی از خطرناک‌ترین اقدامات در زمان سیلاب نزدیک شدن به محدوده تاسیسات آبی و ترانشه های رودخانه‌ها جهت عکاسی و فیلمبرداری می‌باشد که از همه ساکنین و مجاورین این ابنیه درخواست می‌شود اکیداً نسبت به انجام آن جلوگیری نمایند.
همچنین رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت اظهار داشت: میانگین بارش استان تا صبح روز 23 آذر ماه 1398 برابر با 147.7 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته (157.3) 6 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت در بازه زمانی مشابه 87.7 درصد افزایش داشته است .
وی با تشریح نظامنامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو، این برنامه را در سه مرحله قبل از صدور پیش‌آگاهی، از صدورپیش‌آگاهی تا پایان رخداد سیل و پس از فروکش نمودن سیلاب دسته بندی نمود .
بهمن گشتاسب خاطرنشان کرد: 2 سد در حال بهره برداری و 14 سد بزرگ و کوچک در دست ساخت و مطالعه، بخشی از اقدامات شاخص سازه‌ای شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در راستای کنترل سیلاب است .
گشتاسب افزود: با انجام مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها و همچنین مطالعات مدیریت سیلاب، نقاط حادثه خیز و در معرض خطر به دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و مدیریت بحران همهٔ شهرستان اعلام شده است .
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز در این جلسه گفت: پایداری سازه‌های آبی استان در بازدیدهای مستمر بررسی شده و همچنین در دو هفته اخیر نیز به صورت ویژه مورد بازدیدهای میدانی قرار گرفته‌اند .
عبدالطیف عباسی نژاد خاطرنشان کرد: سد رییسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان بوشهر نیز آمادگی مهار سیلاب‌های احتمالی در حوزه شاهپور را دارد .
وی افزود: آمار ورودی و حجم آبگیری این سازه به طور پیوسته در اختیار این معاونت قرار می‌گیرد .
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: در راستای عبور ایمن سیلاب و افزایش ظرفیت آبگذری، رفع تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها به صورت مستمر در حال انجام است و در همین راستان طی روزهای اخیر چندین مورد رفع تصرف در شهرستان‌های جم، دشتستان و دشتی انجام شده است .
عباسی نژاد اضافه کرد: تمامی گروه‌های گشت و بازرسی شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در حال پایش و رصد وضعیت منابع آبی استان می‌باشند و در صورت بروز هرگونه تغییر، در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد .

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات