جمعیت بیش از حد تهران، اقدامات ضد آلودگی هوا را بی فایده کرده است

جمعیت بیش از حد تهران، اقدامات ضد آلودگی هوا را بی فایده کرده است


برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو در خصوص آلودگی هوا با مهندس داریوش گل علیزاده معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.
داریوش گل علیزاده در آغاز با بیان اینکه در دو دهه اخیر اقدامات مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا به ویژه وارونگی هوا انجام شده است، گفت: این اقدامات با وجود رو به جلو بودن، اما کافی نبوده است تا شاهد بهبود وضعیت و کیفیت هوا باشیم. اقداماتی که انجام شده است با وجود لازم بودن اما از آنجا که به صورت همه جانبه شکل نگرفته است و تمام برنامه اجرایی نشده است، اثربخشی لازم را نداشته است.
وی بیان کرد: در کلان شهرها به ویژه شهر تهران به دلیل آنکه بارگزاری جمعیت خیلی زیاد و مغایر مسائل زیست محیطی شکل گرفته است، حتی اگر تمام برنامه های مقابله با آلودگی هوا نیز اجرا می شد، باز هم در فصل زمستان شاهد وارونگی هوا می بودیم. برنامه هایی که در تهران و کلان شهرها داریم باید همسو با یکدیگر حرکت کنند و در واقع باید در برنامه هایی که باعث افزایش جمعیت کلان شهرها می شود، تجدید نظر شود.
معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور¬ ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با آلودگی هوا، اظهار کرد: تا بیش از یک دهه قبل، شاخص آلودگی هوا منواکسید کربن بود اما منواکسید کربن حذف شده است و شاخص آلودگی هوا ذرات معلق شده است و با توجه به آنالیزهایی که صورت گرفته است، جنس ذراتی که در هوای کلان شهرها به ویژه تهران وجود دارد از جنس دوده است یعنی منشا انتشار این ذرات خودروهای دیزلی هستند.
وی ادامه داد: برای کاهش سهم خودروهای دیزلی در آلودگی هوا نصب جاذب دوده را در خودروهای سنگین را الزامی کرده ایم که شامل خودروهای وارداتی و داخلی می شود که البته به دلایلی این کار به تعویق افتاده است. همچنین نوسازی حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس های شرکت های واحد و بین راهی و ارتقاء سوخت نفت و گاز سوخت دیزل از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آلودگی هوا است. سوخت دیزل در حال حاضر در ۱۶۳ جایگاه کلان شهرها و محورهای مواصلاتی مورد پایش قرار داده ایم.
گل علیزاده درباره اقدامات ضروری برای کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یک امر لازم و حیاتی است. در تمام کشور بیش از ۹ میلیون موتور سیکلت فرسوده و بیش از سه میلیون خودروی سواری فرسوده داریم. در تهران ۳۰۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد و این تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارد زیرا میزان انتشار آلایندگی در خودروی فرسوده بیش از پنج برابر یک خودروی استاندارد است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات