محیط زیست مهمان مدارس کردستان

محیط زیست مهمان مدارس کردستان

سنندج - ایرنا - نبود آگاهی و رفتار نامناسب با محیط زیست با افزایش جمعیت و اجرای طرح‌های ‌مختلف صنعتی و تولیدی به منظور صنعتی شدن را در جامعه خود شاهد هستیم که این اقدامات لطمات زیادی بر پیکره طبیعت وارد کرده است. آموزش و افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف مردم بویژه کودکان و نوجوانان در زمینه حفاظت محیط زیست یکی از الزامات دستیابی به توسعه پایدار است و از آنجا که ریشه بسیاری از معضلات زیست محیطی به نبود آگاهی و اطلاع بر می‌گردد برای رفع آن ارائه آموزش‌ در سطح جامعه به خصوص در مدارس مطرح شد. آموزش‌های محیط زیستی ارائه شده در مدارس به طور تئوری و در کتاب‌های درسی از همان دوره ابتدایی در درس علوم آغاز و در آن به مباحثی در خصوص جانوران، انرژی، آب و گیاه، پسماند و آلودگی پرداخته شده است. علاوه بر این نوع از آموزش، با توجه به گنجانده شدن آموزش محیط زیست در سند بالادستی آموزش و پرورش و امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش‌های زیست محیطی در مدارس کردستان بدون بروکراسی اداری توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست ارائه می‌شود.
آموزش به دانش‌آموزان عامل موثری در حفظ محیط زیست است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه آموزش نقش انکارناپذیری در نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در جامعه دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت عظیمی که از دانش‌آموزان در اختیار دارد نقش فراگیر و تاثیرگذاری در فرهنگ سازی مسائل محیط زیستی دارد. فریبا رضائی افزود: برای توسعه تربیت افرادی حافظ محیط زیست نیاز به طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای مستمر برنامه‌های متنوع و هدفمند آموزشی در مدارس است. وی یادآور شد: آگاهی بخشی و آموزشی در میان اقشار مختلف جامعه و به ویژه دانش آموزان، می‌تواند در بهبودکیفیت زندگی موجودات زنده موثر و حفظ محیط زیست را در به دنبال داشته باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: عضویت ایران در معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیستی بیانگر توجه و جدیت و تلاش سردمداران کشور در حوزه محیط زیست است.
۸۶ مدرسه میزبان محیط زیست
رییس اداره آموزش و پژوهش محیط زیست کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آموزش‌های محیط زیستی را در سال جاری به ۸۶ مدرسه و چهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برده و برای دانش آموزان و هنرجویان ارائه کردیم. نبی احسنی از ارائه ۲۶ هزار نفر ساعت آموزش زیست محیطی در مدارس استان در سال جاری خبرداد و افزود: این آموزش‌های ارائه شده مربوط به ۲ ماه از فصل بهار و آغاز سال تحصیلی امسال تاکنون بوده است. وی ضمن تشکر از همکاری آموزش و پرورش استان در این زمینه، اضافه کرد: برای جلوگیری از فجایع و مخاطرات زیست محیطی، مصرف بیش از حد انرژی، هجوم و شیوع بیماری‌های ناشناخته در اثر تغییرات اقلیمی، آموزش نخستین و تاثیرگذارترین رکن است. رییس اداره آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در دروس تمامی پایه‌های تحصیلی مباحث زیست محیطی وجود دارد و در دوره دوم دبیرستان هم کتاب انسان و محیط زیست تدریس می‌شود. احسنی اظهار داشت: آموزش‌های تئوری مدارس در زمینه محیط زیست کافی نیست به همین دلیل کارشناسانی از اداره کل حفاظت محیط زیست در طول سال تحصیلی برای ارائه آموزش‌های تکمیلی و باز کردن هر چه بیشتر مباحث زیست محیطی مهمان مدارس می‌شوند. وی افزود: نمایش کلیپ‌های محیط زیستی، اهدای کتاب به کتابخانه مدرسه و توزیع اقلام آموزشی در میان دانش آموزان از دیگر آیتم‌های این برنامه آموزشی است. احسنی نبود اعتبار لازم در حوزه آموزش را از مهمترین مشکلات این اداره اعلام کرد و گفت: اگر به اندازه کافی اعتبار در این زمینه اختصاص پیدا می‌کرد به جای ۲۶ هزار نفر به ۶۰ هزار نفر آموزش ارائه می‌کردیم. رییس اداره آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کردستان در پاسخ به بازخورد و نتیجه این آموزش‌های ارائه شده، یادآور شد: افزایش دغدغه‌های محیط زیستی نمونه بارزی از افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به مسائل زیست محیطی است. احسنی اضافه کرد: کردستان از لحاظ متوسط دانش زیست محیطی مردم آن جزو استان‌های برتر کشور است که این مهم به همت تشکل‌های محیط زیستی فعال بدست آمده است. وی گفت: علاوه بر دانش آموزان برای مربیان مهدهای کودک،  دبیران دبیرستان‌ها حتی برای دانشجویان دانشگاه‌های استان نیز دوره‌های آموزش مربوط به محیط زیست برگزار می‌شود. برنامه آموزشی محیط زیست را به مدرسه ببریم طی ۲ سال اخیر در کردستان بدون بروکراسی اداری و با همکاری و تعامل بین ادارات کل حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش در حال اجرا است. در سال تحصیلی جاری (۹۹ - ۹۸) ۳۰۰ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی در سه هزار و ۹۰۰ مدرسه شهری و روستایی و ۱۲ هزار و ۱۴۵ کلاس درس  مشغول به تحصیل هستند با توجه به این آمار،  تعداد مدارسی که زیر پوشش برنامه آموزش حفاظت محیط زیست قرار گرفتند، بسیار کم است. یکی از موانع گسترش این برنامه و زیرپوشش قرار گرفتن تعداد مدارس بیشتر استان هم به کمبود اعتبار آموزشی در این حوزه بر می‌گردد که امید می‌رود در سنوات آینده توجه بیشتری به حوزه آموزش محیط زیست شود تا به مرور شاهد کاهش مخاطرات و معضلات این بخش باشیم. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات