پرداخت سهم شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی از سوی دولت

پرداخت سهم شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی از سوی دولت

پرداخت سهم شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی از سوی دولت

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به اینکه درحال حاضر آلودگی هوا از اصلی‌ترین دغدغه‌های کلانشهرهایی چون مشهد است، گفت: در روزهای اخیر دولت سهم شهرداری تهران را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت کرده‌ است و براین اساس شهردار مشهد نیز باید سهم این شهرداری برای توسعه حمل ونقل عمومی را از دولت مطالبه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حیدری امروز و در ابتدای هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهرمشهد افزود: شهروندان مشهدی در طول سال جاری، از271روز گذشته تنها 29روز هوای پاک، 208 روز هوای سالم، 32 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را شاهد بوده اند که نسبت به سال گذشته تغییرمحسوسی نداشته‌ است.
وی اضافه کرد: با توجه به آلودگی هوای مشهد جلسه فوری کارگروه بحران شهری با حضور همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا روز گذشته برگزار و برنامه کوتاه مدتی برای کنترل این وضعیت تا هفته آینده توسط این کارگروه ارائه می شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های دراز مدتی نیز درحوزه آلودگی هوای مشهد در دستور کار مدیریت شهری قراردارد، اظهارکرد: ازجمله این اقدامات می توان به توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد که برای تحقق آن همه ظرفیت و امکانات تامین منابع در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته تا حداقل در هسته مرکزی خطوط قطارشهری تا افق ۱۴۰۰به هم متصل شود.
وی تصریح کرد: ناوگان اتوبوسرانی مشهد دارای 1842 دستگاه اتوبوس فعال است که میانگین عمر آنها 8 سال است که هرچند نسبت به میانگین کشور کمتر است اما درمجموع از استاندارد بیشتراست لذا نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط تندرو با جدیت پیگیری و در این راستا تاکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده‌ است.
حیدری با اشاره به اینکه روزانه ۲۱۰ هزار نفر در مشهد از طریق خطوط قطار شهری جابه‌جا می‌شوند، ادامه داد: به دنبال این هستیم که با کمک دولت واگن های موردنیاز خط یک را تامین کنیم تا بتوانیم میزان جابه جایی مسافر را افزایش دهیم.
رییس شورای اسلامی شهرمشهد درادامه گفت: سالانه 400 میلیارد تومان یارانه برای ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد توسط شهرداری پرداخت می‌شود که بر این اساس شهروندان مشهدی تنها یک سوم هزینه‌های تمام شده هر سفر را پرداخت می کنند و دو سوم دیگر را شهرداری پرداخت می کند.
وی افزود: در کنار اقدامات شهرداری های برای کاهش آلودگی هوا، دولت نیز باید به قوانین مصوب در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی نظیر قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانون هوای پاک، قانون سهم عوارض شهرداری‌ها از محل عوارض سوخت و قانون حمل و نقل عمومی متعهد باشد.
وی با بیان اینکه در کنار آلودگی هوا ناشی از خودروها و سایر منابع انتشار، ورود ریزگردها به مشهد نیز موضوع مهمی است، اضافه کرد: از ۲۷ شهریور ماه امسال شاهد ماندگاری 13 روزه ریزگردها در مشهد بوده ایم که این مدت در سال گذشته سه روز بود لذا این موضوع نشان دهنده آن است که دشت‌های اطراف مشهد کانون بحران هستند لذا نهادهای حاکمیتی و استانداری باید برای کنترل و تثبیت ریزگردها تلاش کنند.
حیدری ضمن اشاره به فرارسیدن روز پژوهش نیز اظهار داشت: پژوهش در مدار توسعه در ابعاد کاربردی و نشست‌های تخصصی برای هر سازمانی راهگشا است، در جامعه پیچیده امروز متغیرهای تاثیرگذار بسیار است و تصمیمات باید بر مبنای کار علمی و پژوهشی اتخاذ شود.
وی گفت: دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و برمبنای مدل آزمون و خطا نمی‌توان جامعه را اداره کرد لذا مدیریت شهری و شورای پنجم نیز با رویکرد و نگاه گفتمانی بر علم و دانش بر مبنای جریان اصلاح طلبی به مقوله پژوهش نگاه ویژه‌ای داشته و نظرات تخصصی اساتید و نخبگان طرح‌ها و لوایح لحاظ شده‌ است.
حیدری درادامه صحبت های خود به هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تلاش می‌شود مصوبات پشتوانه علمی داشته‌ باشند، شهردار و مدیریت شهری نیز به موضوع یافته‌های علمی و پژوهشی در تصمیمات شهری عنایت ویژه داشته‌ باشند.
رییس شورای اسلامی شهرمشهد همچنین با اشاره به در پیش بودن شب یلدا گفت: پیشنهاد می دهم برای بهره‌ مندی همه شهروندان از جمله اقشار کم برخوردار جامعه از جشن یلدا پویش "نذر مهربانی" توسط معاونت فرهنگی و اداره کل روابط عمومی شهرداری مشهد راه‌اندازی شود تا شادی‌ها در شرایط سخت اقتصادی، با همه مردم تقسیم شود.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات